شوگون ؛ مهمترین سریال این روزهای جهان و قیاسی قابل تامل با ما ایرانی‌ها

سریال شوگون در بیش از ۱۳۸ کشور جهان در حال پخش است، نکته جالب توجه این است که ۴ بازیگر اصلی آن را در اینستاگرام رصد کردم و با یک پرسش چالشی مواجه شدم.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - چهار هفته از آغاز پخش مینی سریال تاریخی شوگون یا شوگان Shōgun گذشته است و در سراسر جهان استقبال بسیار خوبی از آن شده است. تا به امروز نمره آی ام دی‌ بی (IMDb) آن 9.2 از 10 با 27 هزار رای دهنده است و در سایت راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) هم 99 درصد رضایت مخاطبین را به دست آورده است.

مینی سریال شوگون در سال 1600 ژاپن جریان دارد و دو داستان جدا از هم را روایت می‌کند که روی سرنوشت این کشور تاثیرگذار هستند. شورای نایب السلطنه بر علیه لرد یوشی توراناگا با بازی هیرویوکی سانادا شورش کرده است و از طرف دیگر یک کشتی اسرارآمیز اروپایی در یک دهکده ماهیگیری در همان نزدیکی پیدا شده است. 

شوگون بر اساس رمانی از جیمز کلاول (James Clavell) ساخته شده و قرار است تنها یک فصل داشته باشد. این کتاب در سال 1975 منتشر شد و یک اثر کلاسیک محسوب می‌شود. در سال 1980 نیز سریالی با اقتباس از این کتاب ساخته و با استقبال خوبی روبه رو شد.

شوگون ؛ مهمترین سریال این روزهای جهان و قیاسی قابل تامل با ما ایرانی‌ها

به لحاظ ساخت، فضا سازی و همچنین کشش دراماتیک داستانی، شوگون بسیار حرفه‌ای و جذاب است و می‌توان گفت از بهترین امکانات موجود برای ساخت این 10 قسمت استفاده شده است.

نکته جالب توجه برای من این است که 4 بازیگر اصلی این مینی سریال را در اینستاگرام رصد کردم و به نتایج جالب توجهی رسیدم.

بازیگر اصلی سریال که هم خواننده و هم بازیگر آمریکایی به اسم جارویس است که اصلا در اینستاگرام صفحه شخصی ندارد. 

صفحه شخصی هیرویوکی ساندا بازیگر معروف ژاپنی در اینستاگرام فقط 52.2 هزار نفر فالور (دنبال کننده) دارد! بازیگر اصلی زن سریال هم آنا ساوایی که بازیگر، خواننده و رقصنده ژاپنی-نیوزلندی است 274 هزار نفر فالور دارد و تاکه‌هیرو هیرا دیگر بازیگر 14.2 نفر و معروفترین آنها تادانابو آسانو است که او هم 292 هزار نفر دنبال کننده دارد.

صفحات اینستاگرام بازیگران سریال شوگون

شوگون ؛ مهمترین سریال این روزهای جهان و قیاسی قابل تامل با ما ایرانی‌ها

چند روز است در این فکرم که چرا تعداد فالور آنها تا این اندازه کم است؟ به نسبت بازیگران و اینفلوئنسرهای ایرانی و حتی عربی و ترکی و ... هم تقریبا هیچ است. در صورتی که برای مثال همین مینی سریال شوگون که الان چهار هفته از پخش آن می‌گذرد تقریبا در بسیاری از کشورهای جهان دیده شده است.

اگر یک درام تاریخی درباره ایران در این حد و اندازه ساخته شده بود و مهمترین سریال روز دنیا می‌شد که در 138 کشور در حال پخش است، هر کسی که در آن مجموعه حضور داشت طرفداران میلیونی پیدا می‌کرد ولی چرا ژاپنی‌ها یا دیگر مردمان جهان این گونه عمل نمی‌کنند؟ 

در ایران یک نوجوان با یک پرسش «واقعیه یا کیکه؟» برای چند مدت تمام فضای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای و ... ایران را مشغول خود می‌کند یا صادق بوقی به دلیل بسته شدن صفحه اینستاگرامش به مدت 48 ساعت تعداد فالورهایش یک میلیون نفر افزایش می‌یابد و ...

نگاهی به صفحات این بازیگران ژاپنی هم کردم در واقع پست‌های انتشار یافته و فعالیت آنها - غیر از تادانابو آسانو - چندان زیاد نبود، آنا ساوایی 364 پست، تاکه‌هیرو هیرا 254 پست و  هیرویوکی ساندا فقط 12 پست!

از طرف دیگر تادانابو آسانو 11592 پست منتشر کرده است که آن هم در نوع خود بسیار زیاد است و باز واقعا با این همه پست انتشار یافته و مابقی مواردی که ذکر شد تعداد 292 هزار فالور هم باز بسیار کم است.

شوگون ؛ مهمترین سریال این روزهای جهان و قیاسی قابل تامل با ما ایرانی‌ها

آیا ژاپنی‌ها زیاد اهل اینستاگرام نیستند و از شبکه اجتماعی دیگری استفاده می‌کنند؟ آیا حضور بازیگران ژاپنی در چنین سریالی با این همه توجه برای بیشتر مردم ژاپن با جمعیتی بیش از 125 میلیون نفر اهمیتی ندارد؟ 

آیا برای ما ایرانی‌ها این دنیای مجازی زیادی واقعی شده است و هنوز مردم ژاپن جندان جهان واقعی خود را به این مجاز گره نزده‌اند؟ یا خیر آنها در پلتفرم‌های دیگر و یا به شکلی دیگر جبران اینستاگرام را می‌کنند؟ 

به قول دوستی آیا ما ایرانی ها به نمود بیش از بود اهمیت می دیم، یعنی جلوه بیرونی و ژاپنی‌ها برعکس؟

فارغ از هرگونه ارزش گذاری و خود کم بینی یا ژاپنی ستایی و ...  واقعا این قضیه برایم به پرسشی چالشی تبدیل شد.

بسیار علاقمندم که نظر خوانندگان این نوشتار را هم در این باره بدانم. واقعا چرا؟

تیزر تبلیغاتی مینی سریال شوگون

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان