محموله ۵ هزار کیلویی مواد مخدر در ایران

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در ۱۵ روز اخیر، طی ۲ عملیات محموله‌هایی به مقدار ۴۸۰۰ کیلوگرم به مقصد یک کشور مشخص اروپایی به وسیله ایران کشف شده است.

اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در شصت‌وهفتمین نشست کمیسیون مواد مخدر که در مقر سازمان ملل در وین برگزار شد، گفت: «جمهوری اسلامی از هر گونه اقدام عملی که منجر به توقف و کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر در افغانستان شود، استقبال می‌کند، اما تاکنون شاهدِ کاهشِ محسوس ورود مواد مخدر از منشأ این کشور نبوده‌ایم، به‌طوری‌که در 15 روز اخیر، طی 2 عملیات محموله‌هایی به مقدار 4800 کیلوگرم به مقصد یک کشور مشخص اروپایی به وسیله ایران کشف شده است.»

به گزارش اطلاعات، مؤمنی افزود: «در یک سال اخیر مانند سال‌های گذشته، شاهد روند فزاینده کشف متآمفتامین از منشأ کشور همسایه‌مان افغانستان، بوده‌ایم.»

کشف 4450 تن انواع مواد مخدر از منشا افغانستان

مومنی به اقدامات کشورمان در حوزه مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: تقویت مبارزه با عرضه و ترانزیت مواد مخدر از طریق کنترل و توسعه اقدامات اطلاعاتی در مرز‌ها و مبادی ورودی و خروجی و تشدید مبارزه با پولشویی از جمله این اقدامات است، به‌طوری که در 5 سال گذشته با جانفشانی همکارانم و تقدیم 50 شهید، 4450 تن انواع مواد مخدر از منشا افغانستان، کشف شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: تدوین و اجرای سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد با پوشش حداکثری از طریق اجرای طرح یاریگران زندگی در محیط‌هایِ خانواده، آموزشی، کاری و محله‌ها از دیگر اقدامات کشورمان در حوزه پیشگیری از اعتیاد است.

مومنی، تدوین و اجرای سند جامع درمان و کاهش آسیب؛ از طریق توسعه کمی و کیفی مراکز درمانِ اختلال مصرف و استفاده حداکثری از بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد با ایجاد 7200 مرکز، تنوع بخشی به روش‌های درمانی اعم از دارویی و مداخلات روانی و اجتماعی، دسترسی به مواد دارویی برای مصارف پزشکی و علمی، تقویت برنامه‌های کاهش آسیب با ارائه خدمات متنوع به افراد در معرض خطر و کنترل شیوع ایدز و هپاتیت C را از اقدامات مؤثر کشورمان دانست.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین در جریان سفر خود به وین در دیدار با دکتر جلال توفیق رئیس هیات بین المللی کنترل مواد مخدر، ضمن حمایت از ارکان و رژیم بین المللی کنترل مواد مخدر و از جمله هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر، از اقدامات برخی از کشور‌ها در جرم زدایی و قانونی سازی مصرف مواد مخدر انتقاد کرد.

اسکندر مومنی با بیان این که از کاهش کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان استقبال مى‌کنیم، گفت: به گواه آمار، کشفیات جمهوری اسلامی ایران نه فقط در حجم ورود مواد از افغانستان تغییر محسوسی نداشته‌ایم، بلکه از سوی دیگر در حجم ورود متامفتامین، شاهد افزایش به‌طور میانگین ٢٠ درصدی در سال جاری روبرو هستیم.

ضرورت همکاری‌های سیاسی

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در حاشیه نشست کمیسیون موادمخدر سازمان ملل متحد در دیدار با ژنرال مارتینوس حوکوم، رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر اندونزی (BNN) با بیان این که مبارزه با موادمخدر مستلزم همکاری‌های سیاسی و عملیاتی بین کشورهاست، بر لزوم اجرای هر چه زودتر یادداشت تفاهم همکاری ایران و اندونزی در مقابله با قاچاق مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و پیش‌ساز‌ها تاکید کرد.

مومنی گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی مساله مواد مخدر را حل کند. زیرا که ممکن است مواد مخدر در یک کشور تولید، پیش ساز‌های آن در کشور دیگری تامین، از یک کشور دیگری ترانزیت، در کشور دیگر مصرف و نهایتا پول آن در کشور دیگری جابه جا شود. بنابراین، این مساله مستلزم همکاری‌های سیاسی و عملیاتی بین کشورهاست.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: مشتاقم تا هر چه زودتر، یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه مقابله با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و پیش‌ساز‌ها که در ماه مِی سال 2023 (خرداد 1402)‌و تبادل زندانیان دو کشور در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی به جاکارتا به امضا رسیده بود، اجرایی شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشورمان همچنین با سرگئی ورشنین معاون وزیر امور خارجه روسیه ملاقات و به اقدامات مقابله‌ای کشورمان که منجر به کشف حدود 662تن انواع مواد مخدر از جمله 37تن متامفتامین از منشاء افغانستان طى سال گذشته میلادى شده است، اشاره کرد.

مومنی در این دیدار پیشنهاد و اعلام آمادگى کرد تا کمیته‌ای با مشارکت کشورهاى همفکر برای بررسی موضوع و یافتن راهکار‌های مناسب در افغانستان به منظور مقابله با کشت و تولید مواد افیونی و صنعتی در آن کشور تشکیل شود.
نماینده کشورمان همچنین پیشنهاد کرد تا موضوع تدوین و اجرایی شدن سند جامع همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر در دستور کار 2 کشور قرار بگیرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در این دیدار بر لزوم حمایت چندجانبه از گروه کشورهاى همفکر در مجامع بین‌المللی تاکید و ابراز امیدوارى کرد با حمایت جمهورى اسلامى در ساختارهاى همکارى منطقه‌اى همچون پروتکل همکارى دریای خزر، موفق به مبارزه موثرتر با قاچاق مواد مخدر در سطح منطقه شویم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس وین با آنه له وی قائم مقام وزیر بهداشت سوئیس دیدار و گفتگو کرد. مومنى بر لزوم تشریک مساعی همه کشور‌ها برای مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر تاکید و گزارشی از فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی در مقابله با قاچاق بین  المللی این مواد ارائه کرد. وزیر بهداشت سوئیس هم در این دیدار از دستاوردهاى ایران در عرصه هاى مقابله و کاهش آسیب ایران ابراز خشنودى کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان