پلیس گفت: متصدیان پارکینگها و کفیها حق ندارند هیچ هزینهای از مالکان موتورسیکلت دریافت کنند.
رئیس پلیس راهور پایتخت در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: اگر متصدیان کفیها یا پارکینگهایی که موتورسیکلتها به آنها منتقل شده است، از راکبان موتورها درخواست وجه نقد کنند یا بخواهند از طریق دستگاههای کارتخوان از آنها مبلغی را بگیرند، قطعا مرتکب جرم شدهاند و ضمن این که راکبان موتورسیکلتها میتوانند از این افراد در مراجع قضایی شکایت کنند، از آنها میخواهیم که موضوع را از طریق سامانه 197 به بازرسی فراجا اطلاع دهند، چراکه پلیس با تمام موارد ارتکاب به تخلف در سیستم انتقال و نگهداری از موتورسیکلتهای متخلف در پارکینگها برخورد خواهد کرد و متصدیان پارکینگها و کفیها حق ندارند که هیچ هزینهای از شهروندان دریافت کنند.
وی با تاکید بر این که شهرداری تهران پیش از صدور مجوز برای ساختوسازهای انبوه و بلندمرتبهسازیها نظر پلیس راهنمایی و رانندگی به لحاظ تمهیدات ترافیکی مربوطه را استعلام نمیکند، گفت: راکبان موتورسیکلتها برای ترخیص موتورهای خود از پارکینگ، هزینههای مربوطه را صرفا باید به دفاتر پلیس +10 بپردازند و متصدیان پارکینگها و کفیها حق ندارند که هیچ هزینهای را از شهروندان دریافت کنند.
«سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامههای اعلامشده توسط شهرداری برای ساخت هتل در شمال شهر و همچنین شهرکسازی در بافتهای فرسوده، آیا پیوستهای ترافیکی این برنامهها به پلیس راهور ارائه شده است یا خیر، توضیح داد: متاسفانه شهرداری تهران پیش از صدور مجوز برای ساختوسازهای انبوه و بلندمرتبهسازیها اعم هتلسازی، احداث مجتمعهای تجاری، شهرکسازی و ... نظر پلیس راهور را استعلام نمیکند، این در حالی است که همین حالا مجتمعهای تجاری متعددی در سطح شهر تهران وجود دارد که تمهیدات ترافیکی لازم پیش از احداث آنها اندیشیده نشده است و به تشدید ترافیک در نقاط مختلف پایتخت دامن زدهاند.
وی با تاکید بر این که نظرخواهی نکردن از پلیس راهور و اندیشیده نشدن تمهیدات ترافیکی پیش از صدور مجوز برای ساختوسازهای انبوه در سطح شهر تهران قطعا میتواند منجر به سنگینتر شدن بار ترافیکی پایتخت شود، اظهار داشت: در گذشته شورای شهر تهران مصوبهای را به تصویب رسانده بود مبنی بر این که شهرداری پیش از صدور مجوز هرگونه بلندمرتبهسازی و ساختوساز انبوه در سطح شهر، باید ضوابط ترافیکی لازم را مد نظر قرار دهد و در این زمینه از پلیس راهور نظرخواهی کند. اما تیرماه 1402، دیوان عدالت اداری در پی شکایت یک شخص حقیقی، مصوبه شورای شهر درباره الزام شهرداری به استفاده از نتایج مطالعات عارضهسنجی ترافیکی قبل از صدور پروانههای ساختمانی را ابطال کرد که این مساله باعث ایجاد خلأ مهمی در مقررات مربوط به ساختساز در تهران شده است.
رئیس پلیس راهور پایتخت خاطرنشان کرد: مصوبه شورای شهر تهران درباره لزوم انجام مطالعات ترافیکی و اتخاذ تمهیدات لازم پیش از صدور پروانههای ساختمانی در سال 99 به تصویب رسیده بود و باعث شده بود که مشکل مهم بیتوجهی به ضوابط ترافیکی در ساختوسازهای انبوه و بلندمرتبهسازیها تا حدی برطرف شود، اما امسال با شکایت یک نفر در دیوان عدالت اداری، این مصوبه ابطال شد و در حال حاضر شهرداری پیش از صدور پروانههای ساختمانی هیچگونه نظرخواهی درباره لزوم اتخاذ تمهیدات ترافیکی مورد نیاز در نقاط مختلف شهر از پلیس راهور انجام نمیدهد.
وی افزود: موتورسواران در صورت ارتکاب متصدیان کفیها و پارکینگها به تخلف، موضوع را به سامانه 197 گزارش دهند .
موسویپور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره نحوه دریافت هزینه انتقال به پارکینگ از موتورسواران متخلف که موتورسیکلت آنها با دستور پلیس و با استفاده از جرثقیلهای موسوم به «کفی» به پارکینگ منتقل شده است، یادآور شد: وقتی یک موتورسیکلت به دلیل ارتکاب به تخلف با دستور مامور ذیصلاح پلیس راهور به پارکینگ منتقل میشود، راکب آن برای ترخیص موتور خود از پارکینگ، ضمن این که باید خلافی وسیله نقلیهاش را صفر کند، باید هزینه انتقال به پارکینگ و نگهداری از موتورسیکلت در پارکینگ را هم بپردازد. اما نکته مهم این است که راکب موتورسیکلت تمام هزینههای مربوطه را صرفا باید به دفاتر پلیس +10 بدهد و نباید هیچ هزینهای را به صورت مستقیم به پارکینگداران یا متصدیان کفیها بپردازد.