رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو (+ نحوه تشخیص مشکل)

استفاده از گیربکس اتوماتیک در کنار فواید می‌تواند مشکلات مختلفی هم داشته باشد که در ادامه این مطلب به بررسی رایج ترین این مشکلات می‌پردازیم.

گیربکس اتوماتیک در مقایسه با گیربکس دستی، نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد و در صورت وقوع مشکل نیز هزینه جبران آن گاهی به چندین برابر تعمیر گیربکس دستی می‌رسد.

گاهی اوقات به دلایل مختلفی ممکن است متوجه رفتارهای غیرمعمولی از گیربکس اتوماتیک خود شوید. در این هنگام سریعا به کارشناس مراجعه می‌کنید. اما علائمی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها مشکل گیربکس را شناسایی کرده و شاید بتوان آن را رفع کرد. 

رایج ترین مشکلات احتمالی در گیربکس های اتوماتیک

به گزارش گجت نیوز، هر وسیله مکانیکی که در حال کار است، می‌تواند پس از مدتی به دلایل مختلف دچار عیب شده و نیاز به تعمیر باشد. در چنین مواقعی می‌توان با تست‌های ساده مشکل را یافته و حتی آن را بدون نیاز به تعمیرکار حل کرد.

کاهش روغن گیربکس

رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو + نحوه تشخیص مشکل

هر خودرویی مملو از مایعات و روغن‌های مختلفی است که هر کدام با هدف خاصی برای عملکرد کلی ماشین در نظر گرفته شده‌اند. روغن گیربکس نیز یکی از همین موارد است که با حضور در جعبه دنده، باعث می‌شود تا قسمت‌های مختلف گیربکس در هنگام تعویض دنده، چرخش و غیره حرکت روانی داشته باشند.

این روغن می‌تواند در طول زمان و در اثر گرما کاهش یابد و اگر سطح این روغن پایین باشد، علت اصلی به احتمال نشت روغن است. اگر با حرکت خودرو متوجه رنگ قرمزی باشید که در دنبال خودرو کشیده شده است، به احتمال زیاد روغن گیربکس بوده که در حال ریختن است.

برای بررسی می‌توانید با چک کردن میله گیربکس شروع کنید. اگر اندازه آن کم شده باشد یعنی روغن گیربکس نشتی دارد و باید به سراغ متخصص بروید. چنانچه سطح روغن در حد استاندارد باشد، مشکل از جای دیگری است که باید تک تک موارد احتمالی بررسی شوند.

بوهای غیر معمول

رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو + نحوه تشخیص مشکل

بوهای آشنا در خودرو می‌تواند به دنبال افتادن غذا در کابین و یا کفش‌های کثیف باشد. اما اگر بوی ناشناسی را احساس می‌کنید، بهتر است برخی موارد را در ماشینتان بررسی کنید. همچنین اگر بوی منتشر شده کمی تند باشد، بهتر است کمی نگران باشید.

بوی سوختگی نیز یکی از بوهایی است که می‌توان با کمی توجه بیشتر منبع آن را یافته و مشکل را حل کرد.

بویی که باید توجه بیشتری داشته باشید، شبیه گوگرد و تخم مرغ فاسدی است که از دریچه‌ها می‌آید. وقتی روغن گیربکس شما کهنه شود، این بوی نامطبوع در سراسر خودرو پخش می‌شود. بنابراین چنین بوهایی می‌توانند به عنوان یک علامت هشدار باشند.

لیز خوردن و حرکت سخت دنده‌ها

رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو + نحوه تشخیص مشکل

تجربه استفاده از دنده اتوماتیک به دلیل حرکت روان و نرم، بسیار لذت‌بخش است. اما ممکن است که هنگام تعویض دنده متوجه شوید حرکت آن سخت شده و احساس راحتی ندارید. در این هنگام ممکن است شیفتر ماشین به دلیل تلاش زیاد برای جابه‌جایی ساییده شود و این می‌تواند مشکلات دیگری را ایجاد کند. همچنین در این تلاش برای جا انداختن دنده، احتمال در رفتن آن و حرکت نادرست سلکتور وجود دارد که باعث می‌شود سلکتور آسیب ببیند.

تمامی موارد گفته شده می‌توانند در نتیجه کاهش روغن گیربکس و یا فرسودگی دنده‌ها رخ دهند.

صداهای خراش در طول رانندگی

رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو + نحوه تشخیص مشکل

وقتی دنده را روی سلکتور گیربکس اتوماتیک خود تغییر می‌دهید، باید صدای خاصی را نشنوید و شیفتر و بقیه اجزا گیربکس باید در سکوت کامل کار خود را انجام دهند. اگر در حیت تعویض دنده متوجه صدای عجیبی شدید، این یک صدای هشدار است.

اگر این صدا شبیه کوبیدن و یا ساییدن باشد، علت از پایین بودن سطح روغن گیربکس و یا فرسوده شدن قطعات جعبه دنده است که سریعا باید به کارشناس مراجعه کنید.

در رفتن دنده

رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو + نحوه تشخیص مشکل

در برخی شرایط خودرو خود را در دنده قرار می‌دهید و انتظار دارید پس از برداشتن پایتان از ترمز، ماشین شروع به حرکت کند. اما متوجه می‌شوید که خودرو حرکت نکرده و حتی صدای وحشتناکی نیز تولید می‌کند.

چنین مشکلی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال اگر روغن گیربکس خودرو کهنه شده و در نقطه‌ای رسوب کوچکی ایجاد کرده باشد، می‌تواند باعث شود تا هیچ قطعه دیگری حرکت نکند و تا زمانی که آن را خارج نکرده باشید، ماشین نیز حرکت نخواهد کرد.

علت دیگر می‌تواند فرسودگی قطعات یا مشکلی در کابل‌های تعویض دنده باشد. همچنین اگر خودروهایی با سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌کنید، ممکن است هیچ اشکالی در قطعات نداشته و تنها عیب در این سیستم باشد که همه چیز را قفل کرده است. متاسفانه در چنین مواردی تنها راه حل استفاده از یک یدک کش برای رساندن خودرو به نزدیک‌ترین تعمیرگاه است.

همچنین صداهای دیگری نیز هستند که تنها متخصصان این امر می‌توانند از آن برای یافتن علل مشکل استفاده کنند. قدرت تشخیص ما در حد همین سطح روغن و عملکرد قطعات گیربکس محدود شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان