سیدحسن خمینی : دنیای جدید همان دنیای دوره هیتلر و چنگیز است که لباس عوض کرده و کروات زده اند

سیدحسن خمینی تأکید کرد: امروز ۳۰ هزار نفر آدم کشته می‌شود که اگر یکی از آن‌ها چشم آبی یا مو بور بود دنیا باید عزاخانه می‌شد، اما چون این‌ها عرب و مسلمان هستند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد

سیدحسن خمینی با اشاره به فجایع غزه گفت: امروز 30 هزار نفر آدم کشته می‌شود که اگر یکی از آن‌ها چشم آبی یا مو بور بود دنیا باید عزاخانه می‌شد، اما چون این‌ها عرب و مسلمان هستند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. وقتی ما اینجا نشسته‌ایم و گروهی طرف دنیا در آستانه قحطی هستند، آدم نمی‌داند باید عید بگیرد؟ رمضان را چه کار کنیم؟ از نظر حقوقی دنیا به محکومیت رسیده است.
 
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در مراسم لحظه تحویل سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی (س) با تبریک سال جدید، گفت: سالی که گذشت از جهات متفاوتی محل توجه به نکات ارزشمندی بود. یکی از حوادث این سال، درگذشت یاران و نزدیکانی از امام بزرگوار بود که چهار نفر آن‌ها از یاران دوران نجف، مبارزه و پیش از پیروزی انقلاب بودند که جا دارد قبل از هر چیزی از آن‌ها یاد کنیم.
 
یادگار امام تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله صانعی که می‌توان ایشان را مسئول دفتر امام دانست. مرحوم آیت‌الله رحمت که دوران نجف و بعد‌ها در ایران عضو دفتر امام بودند و از حواریون امام به حساب می‌آمدند. مرحوم آیت‌الله موسوی بجنوردی که چند صباحی است رخ در نقاب خاک کشیده‌اند و از شاگردان برجسته مکتب فقهی امام به حساب می‌آمدند. همچنین مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی که آن بزرگوار هم از دیرباز در ایران از شاگردان و یاران امام محسوب می‌شدند. به این جهت سال گذشته سال غم‌باری بود، ولی به هر حال این مسیری است که همگان طی می‌کنند و خداوند ان شاء الله بر همه ما این مسیر را سهل قرار بدهد.
 
سید حسن خمینی یادآور شد: یکی دیگر از اتفاقات تلخ سال گذشته، بحث غزه و داستان بسیار تلخی است که جریان صهیونیستی بر مسلمانان ایجاد کرده است. امروز نمی‌شود دور هم بنشینیم و عید را گرامی بداریم و خودمان را عزادار و داغدار غزه به حساب نیاوریم. آنچه که در غزه شاهد هستیم، یک اتفاق بسیار مهم است. امروز در اخبار می‌بینید و می‌شنوید، مردم مسلمان آنجا به چه تلخی‌هایی گرفتار شده‌اند. آستانه قحطی و فجایع بزرگ انسانی است و یک گروه جنایتکار هیچ توجهی به هیچ دستورالعملی نمی‌کند.
 
وی افزود: وقتی سازمان ملل یا هر گروه دیگری، حتی طرفداران‌شان به ظاهر آن‌ها را به رعایت کمترین حقوق انسانی ملزم می‌کنند، باز هم گوش نمی‌کنند؛ و تمام دنیا هم یا خواب هستند، یا خود را به خواب زده‌اند و یا آمیخته با پذیرش این جنایت هستند. به نظرم آنچه که این شش ماه در غزه اتفاق افتاد، مرگ اندیشه‌ای بود که خودش را مدافع حقوق انسانی نشان می‌داد. فیلسوفان بزرگ اروپایی در دفاع از جنایت‌های صهیونیستی بیانیه می‌دهند و توجیه می‌کنند تحت عنوان اینکه این‌ها دفاع از خود می‌کنند و حقوق خودشان را به رسمیت می‌شناسند. سردمداران اروپایی و آمریکایی و بسیاری از کشور‌های جهان، این جنایت را تئوریزه می‌کنند.
 
یادگار امام تأکید کرد: امروز 30 هزار نفر آدم کشته می‌شود که اگر یکی از آن‌ها چشم آبی یا مو بور بود دنیا باید عزاخانه می‌شد، اما چون این‌ها عرب و مسلمان هستند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. وقتی ما اینجا نشسته‌ایم و گروهی طرف دنیا در آستانه قحطی هستند، آدم نمی‌داند باید عید بگیرد؟ رمضان را چه کار کنیم؟ از نظر حقوقی دنیا به محکومیت رسیده است. یعنی یک دوره‎ای فکر می‌کردیم شاید این چیز‌ها واقعیاتی در دنیا باشد و بشود به آن‌ها اتکا کرد. از نظر فلسفی نظامی که خودش را مدافع حقوق انسان‌ها نشان می‌دهد، به بن بست رسیده است.
 
وی افزود: تمام جریاناتی که مدعی بودند به اینکه جریانات مردمی می‌توانند مقابل سردمداران بایستند، همه خفه شده‌اند و یا اگر حرف می‎زنند، ناتوان هستند. جلوی چشم شما شش ماه 30 هزار نفر آدم را کشتند و الآن در آستانه قحطی قرار دادند، کجا است فریاد‌های حقوق بشر و داد و بیداد‌هایی که ما در برابر بشر مسئول هستیم؟ همان دنیایی که در گذشته بوده، ادامه دارد. البته این باید ما را مراقب کند که دلخوش به ظاهر الصلاح بودن غربی‌ها نباشیم. در گذشته می‌گفتند با پنبه سر می‌برند؛ خیر، با شمشیر سر می‌برند! دوم اینکه یادمان باشد ما پیروان پیامبر (ص) هستیم و اگر کسی هم در دنیا پرچم اخلاق را بلند نکند، ما نباید از اخلاق جدا شویم.
 
سید حسن خمینی اظهار داشت: ما اگر حقوق انسان‌ها را فریاد می‌زنیم و به تبع امام بزرگوارمان در دنیا داعیه‌دار انسانیت و اسلام هستیم، این را از غربی‌ها نگرفته بودیم که حالا بگوییم معلوم شد دروغ می‌گویند، پس ما هم از اصول خود برگردیم. ما این را از پیامبر (ص) و کتاب خدا گرفته بودیم. اتفاقا امروز مهمترین روزی است که باید طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) بیان کننده، مروّج و اخلاق پیامبر باشید؛ که در بدترین شرایط که به ایشان ظلم آوردند از انصاف خارج نشد. او را آزار دادند، پا روی انصاف نگذاشت.
 
وی یادآور شد: بعد از فتح مکه که مسلمانان وارد مکه شدند، گروهی فریاد می‌زدند «امروز روز انتقام است»؛ پیامبر (ص) گفتند بگویید «امروز روز رحمت و بخشش است». قرآن تعبیر بسیار لطیفی خطاب به پیامبر (ص) دارد؛ خدا به پیامبرش می‌گوید «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ». یعنی به خاطر اینکه خدا رحم آورده بر تو و با تو محبت کرده، تو با آن‌ها خوش رفتار هستی؛ اگر بداخلاق بودی تو را رها می‌کردند.
 
یادگار امام تأکید کرد: غزه نشان داد، دنیا دنیای بدی است؛ همان دنیای دوره شمر و خولی است؛ همان دوره هیتلر است و همان چنگیز‌ها و تیمور‌ها هستند که لباس عوض کرده‌اند و کروات زده‌اند. اما این باعث نمی‌شود ما از مسیری که از پیام امیرالمؤمنین (ع)، سیدالشهدا (ع)، فاطمه زهرا (س) و منش رسول اکرم (ص) گرفته‌ایم، خارج شویم؛ ما باید زندگی خودمان را انجام بدهیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دعای آغاز سال نو که در آن می‌خوانیم «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»، گفت: «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید». دل‌ها را باید شست؛ و این فقط در دست خداوند است. تاریخ ما پر است و زندگی ما شاهد این بوده که آدم‌هایی به گونه‌ای می‌زیستند و گونه دیگری شدند. زندگی آن‌ها پر از مشکلات بوده، فقر داشتند و مشکلات بچه‌های آن‌ها بوده و «به یک گردش چرخ نیلوفری، نه نادر به جا ماند و نه نادری».
 
سید حسن خمینی ادامه داد: چه بسیار انسان‌های بد که خوب شدند و انسان‌های خوب که بد شدند. خودتان را در مسیر نفحات خداوند قرار بدهید. روایتی از معصومین هست که «فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا»؛ یعنی در زندگی شما نسیم‌هایی می‌وزد و خودتان را در معرض آن قرار بدهید. زندگی و احوال ما با خداوند است و تقدیر شب و روز به اذن او است. ما در این عالم یک کاه سرگشته هستیم و اگر لطفی کند، در هم فروریزد محمل‌ها.
 
وی اظهار داشت: به خصوص امسال که بهار طبیعت و بهار قرآن به هم گره خورده، این نکته را در دل‌هایمان داشته باشیم؛ از نفحات دهر استفاده کنیم و لذت ببریم. به تعبیر برخی از بزرگان، خودمان را در محیط تنوّر قرآن قرار بدهیم. از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم. هرچه غیر اوست، ناتوان است. امام تعبیری دارند که «عالم محضر خدا است»؛ یعنی هر جا نشسته‌اید در حضور او هستید. یک تعبیر دیگر هم دارند به اینکه غیر از خدا در عالم کسی منشأ اثر نیست. اگر خدا اراده کند خیری به شما برساند، چه کسی هست که بتواند جلوی او را بگیرد؟! اگر قرار باشد ضررری متوجه من و شما شود، چه کسی هست که بتواند در حکومت او تصرف کند؟!
 
یادگار امام تأکید کرد: تعبیر خیلی بزرگی در دعای کمیل است که «وَلا یُمکِنُ الفرارُ مِن حُکومَتِک». از حکومت خدا نمی‌توانید فرار کنید. اگر خدا اراده کند که به شما خیری برساند، کیست که بتواند جلوی او را بگیرد؟! اگر قرار باشد شرّی نازل شود، کیست که بتواند جلوی این شرّ را بگیرد؟! به این جهت است که همواره عرفا و بزرگان گفته‌اند و بیش از همه از امام بزرگوارمان آموخته‌ایم که رابطه خودتان با خدا را راحت و صاف کنید؛ دل‌تان را با خدا صاف کنید و از خودش بخواهید. جالب این است که در دعا می‌خوانید «حَوِّلْ حَالَنَا»؛ گویی همه جامعه انسانی با هم حال‌شان خوب می‌شود.
 
وی در پایان گفت: ان شاء الله خداوند به عزت و شرف و بزرگی خودش همه ما را در مسیری که صلاح می‌داند، ثابت قدم بدارد، نور ایمان را بر دل‌های ما بتاباند، مشکلات معیشتی خودمان، همه دوستان‌مان و اهالی این سرزمین بزرگ و پاک را به لطف خودش برطرف بگرداند، روح مطهر امام، فرزندان امام، شهدای عظیم الشأن انقلاب را مهمان سفره کرامت و بزرگی خودش قرار بدهد، توفیقات رهبری معظم انقلاب و مسئولین نظام مضاعف بگرداند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان