۸ مولفه برای فرزند پروری و تربیت صحیح

آگاهی فرزند شما، آراستگی او و آینده‌اش به شما وابسته است. شما به عنوان سرپرست و مادر کودک‌تان رسالتی بزرگ برعهده دارید؛ رسالت مقدس مادری. مادر بودن خود بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و همچنین جذاب‌ترین شغل محسوب می‌شود.

8 مولفه برای فرزند پروری و تربیت صحیح

به قلم : سمیرا بیژنی ؛ دانشجوی کارشناسی ارشد  روانشناسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : به آراستگی ظاهری فرزندتان توجه کنید

آگاهی فرزند شما، آراستگی او و آینده‌اش به شما وابسته است. شما به عنوان سرپرست و مادر کودک‌تان رسالتی بزرگ برعهده دارید؛ رسالت مقدس مادری. مادر بودن خود بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و همچنین جذاب‌ترین شغل محسوب می‌شود. شما به عنوان یک مادر وظیفه آگاهی بخشیدن به کودک خود را عهده‌دار می‌باشید. آگاهی او در مورد جهان انسان جایگاه خودش در جهان و آگاهی در مورد خویشتن خود به شما بستگی دارد. آراستگی ظاهری او به شما بستگی دارد. بسیار دیده شده که والدین نسبت به لباس پوشیدن و جلوه ظاهری فرزندان خود بی‌توجه هستند و این مسئله اصلا درست نیست. پوشش مناسب رنگ‌های زیبا به کودک احساس عزت نفس و روحیه بالایی می‌بخشد و شما به عنوان یک مادر باید به وجود آورنده این احساس باشید تا کودک‌تان آن را لمس کند. بسیار دیده شده است کودکانی که در 5 تا 7 سالگی نامرتب بوده‌اند، در بزرگسالی نیز اهمیت زیادی برای ظاهر خود قائل نبوده‌اند، در حالی که این مسئله از کودکی در فرزند شما نهادینه و تبدیل به عادت شده است. آینده کودک شما و قدم‌هایی که در جهت اهداف خود بر می‌دارد، باید برای شما بسیار مهم و حیاتی باشد، چرا که آینده فرزندان شما به عملکرد مناسب امروز شما وابسته است.

بیشتربخوانید:

چگونه پسر خوبی تربیت کنیم؟

 

 

 

 

فرزند شما مهم‌ترین پروژه شما است

بعضی از والدین شاغل معمولا سرگرم رویدادهای کاری و اقتصادی می‌شوند؛ آنقدر سرگرم که شغل اصلی خود را فراموش می‌کنند. شغل اصلی شما این است که پدر و مادر نمونه‌ای باشید. اگر در شغل و حرفه خود موفق بودید و در این مورد نه، شما به نتیجه درستی از زندگی نرسیده‌اید.

سرگرم پروژه‌ها و مسائل مختلف کاری و اقتصادی خود بودن تا جایی درست و به جا است که شما از فرزند خود غافل نشوید. این را بدانید که مهم‌ترین افتخاری که تا کنون هر انسانی توانسته به آن دست یابد، پدر و مادر بودن است. پس کارهای خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در این مورد مهم کوتاهی نکرده باشید. مهم‌ترین پروژه شما فرزند شما است. پروژه‌ای که باید در آن سرمایه‌گذاری کنید، آن را رشد دهید و به بار بنشانید.

 

قلمرو آرامش و امنیت

محل زندگی و خانه شما باید کانون آرامش و امنیت باشد. کودک شما باید احساس کند که در خانه تحت حمایت پدر و مادر است. او باید سبک زندگی توام با آرامش و امنیت را تجربه کند. گاهی اوقات دلایل مختلفی باعث ایجاد تنش، اضطراب و ناراحتی در کودک شما می‌شوند، اما ایجاد امنیت و آرامش در خانه به کودک شما این اطمینان را می‌دهد تا وسایلی را که او را آزرده خاطر کرده است، با شما یا پدرش در میان بگذارد. فضای امنی که شما در خانه ایجاد می‌کنید، مانند یک قطب‌نما عمل می‌کنند و کودک شما را به سوی خانه جذب می‌نماید، یعنی اگر کودک شما به جای اینکه با اشخاص غریبه درد و دل کند یا برای التیام تنش خود به مواد مخدر روی بیاورد، ترجیح می‌دهد به خانه بیاید و در یک عصر دل‌انگیز با دو فنجان چای با مادر یا یکی از اعضای خانواده خود مشورت و صحبت کند، البته به شرط اینکه محیط خانواده را برای فرزندتان شاد، آرام و دل‌انگیز کنید تا او نیز احساس آرامش، امنیت و راحتی کند و به راحتی بتواند گفتگو کرده و مشکلات خود را بیان نماید و از راهنمایی و مشورت شما بهره‌مند شود.

بیشتربخوانید:

کودک ؛ بازی و تربیت اخلاقی

 

 

 

 

فرزند شما شخصی است به جز خودتان

دیده شده است که بسیاری از والدین در فرزندشان خود را می‌بینند و سعی می‌کنند وسایلی را که در کودکی خود نداشته‌اند، داشته باشند. روزی به دیدن یکی از دوستان خود که به تازگی مادر شده بود، رفتم و با کمال ناباوری دیدم که اتاق فرزند خود را بیشتر از حد آراسته به اسباب‌بازی، عروسک و .... کرده بود. به او گفتم فرزند تو که بین این همه اسباب‌بازی گم می‌شود و او گفت چون در دوران کودکی، هیچ وقت عروسک یا اسباب‌بازی نداشتم، دوست داشتم تمام اسباب‌بازی‌های تهران را برای او بخرم تا او کمبود‌های مرا نداشته باشد.

 از این مثال‌ها زیاد می‌بینیم........

مثلا چون اجازه ندادند من بازیگر شوم، دخترم را وارد دنیای هنر می‌کنم.

این را به یاد داشته باشید که فرزند شما نباید از محبت غرق شود و از بی‌محبتی سرد و بی‌احساس گردد. فرزند شما باید در کمال میانه‌روی و اعتدال بزرگ شود و اگر برای آینده او برنامه درستی دارید، بهتر است که این برنامه تنها با توجه به استعداد‌ها و علایق خود او چیده شود و نه با احساسات زود گذر و بی‌‌اساس .

 

رسالت مادری

مادر بودن یعنی در نزدیک‌ترین مدار به منظومه الهی قرار گرفتن. مادر بودن یعنی توانایی تولید عشق با فرکانسی از جنس آسمان و ارتعاشی با انرژی مثبت.

صحبت این قسمت درباره آن دسته از بانوان یا زوج‌هایی است که تصمیم گرفته‌اند کودکی را از پرورشگاه به فرزندی قبول کنند. در این صورت شما دارای دو موهبت خواهید بود. مادر بودن و هویت بخشیدن به یک انسان دیگر و مطمئن باشید اگر تمام الزامات پدر و مادر بودن را رعایت کرده و انجام دهید، او بهترین فرزند شما خواهد بود، اما من توصیه می‌کنم که نوزاد را به فرزند خواندگی قبول کنید، چرا که کودکان پنج ساله شخصیت اولیه خود را شکل داده‌اند و به همین علت اصل تربیت‌پذیری کمی دشوار خواهد بود.

بیشتربخوانید:

قبل از تنبیه کردن فرزندتان این مطلب را بخوانید!

گفتن این 11 نکته به کودکان ممنوع!

 

 

 

 

 تصمیم دو نفره

فرزند پروری و تربیت صحیح مسئله‌ای است که باید دو سویه رعایت شود. اگر تنها مادر به وظایف خود عمل کند و پدر نه یا بالعکس، کودک از طرفی رشد و از طرفی تخریب خواهد شد، از طرفی سرشار از محبت و از طرفی دیگر دچار عقده و کمبود محبت خواهد شد. این را به یاد داشته باشید که فرزند شما به سان گل می‌ماند. یک گل برای شکوفا شدن احتیاج به عوامل متعددی دارد؛ نور، خاک مناسب، کود و دمای مناسب. فرزند شما نیز برای بالغ شدن، برای داشتن یک زندگی سرشار از شادکامی و برای یک شخصیت سالم و درست، احتیاج به دوستان، اقوام و همسایه‌های خوب دارد. تربیت و اثرگذاری درست به شیوه‌ای سالم و مطلوب تصمیمی دو نفره است که باید زن و شوهر با هم و پا به پای هم برای فرزند بکوشند، به گونه‌ای که هیچ خلای احساس نشود. کودک به سان پروانه‌ای زیبا برای پرواز کردن احتیاج به دو بال دارد که نام آن دو بال، پدر و مادر است.

 

هر دو با هم برای فرزند

این مسئله را به خاطر بسپارید که با به دنیا آمدن فرزند تمامی اقدامات و کنش‌های شما باید به سمت و سویی باشد که برای فرزندتان نفع و سودی دارد. نمی‌توانید برای آینده خود جدا از فرزندتان برنامه‌ریزی کنید. زندگی شما و زندگی فرزندتان به هم تنیده و پیوند خورده است. هر عمل و اقدامی که به سود فرزند شما باشد، به سود شما نیز خواهد بود. مهاجرت شما از یک شهر به شهر دیگر، حتی شام و ناهاری که صرف می‌شود و فیلم‌هایی که می‌بینید و ... .

فرزند شما باید اولویت شما باشد. این بسیار مهم است که از فرزندتان غافل نشوید و بسیاری از اقدامات زندگی خود را در جهت رشد و شکوفایی او به کار ببندید، زیرا به هر میزان که تلاش کنید نتیجه خواهید دید. به هر میزان که بذر بکارید، درو خواهید کرد. پس بذر محبت و عشق بپاشید تا برداشتی زیبا از محصولات زندگی خود داشته باشید.

 بیشتربخوانید:

انواع گوشه‌گیرى در کودکان

 

 

 

 

الگوی خوبی برای فرزند خود باشید

الگوی خوبی برای فرزند خود باشید؛ یعنی اینکه پر از مهربانی، لطافت و نوع‌دوستی باشید؛ به گونه‌ای که فرزند شما با نگاه کردن به شما و رفتار و عملکرد شما آموزش ببیند چگونه شجاع باشد، چگونه مهربان باشد، چگونه پر تلاش باشد، چگونه زیبایی‌ها را ببیند، آموزش ببیند چگونه با ناملایمات کنار بیاید و ایمان خود را از دست ندهد. شما باید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید تا آن‌ها را همیشه شاد ببینید. شما آینه فرزندتان هستید. فرزندان شما در وجودتان خودشان را می‌بینند. پس اگر مادری ضعیف یا پرخاشگر باشید، بی‌شک فرزند شما نسخه‌ای برابر با خود شما خواهد بود و اگر فردی مهربان، قوی‌دل و پرتلاش باشید، فرزند شما بی‌شک چنین خواهد بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان