آموزش مفاهیم زندگی به کودکان با بازی کردن

اینکه بخواهیم لیستی از چیزهایی که کودکان هنگام بازی کردن یاد می‌گیرند، تهیه کنیم، عملا شدنی نیست، زیرا آنها طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را در حین بازی کردن یاد می‌گیرند.

آموزش مفاهیم زندگی به کودکان با بازی کردن

مترجم : اعظم اسلامی مجد‌

azameslamimajd2008@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : اینکه بخواهیم لیستی از چیزهایی که کودکان هنگام بازی کردن یاد می‌گیرند، تهیه کنیم، عملا شدنی نیست، زیرا آنها طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را در حین بازی کردن یاد می‌گیرند. از تعادل فیزیکی گرفته تا ایجاد مهارت‌های تحصیلی مثل خواندن و نوشتن. آنها رشد می‌کنند از همه لحاظ؛ اجتماعی، عاطفی، فیزیکی، شناختی و .... .

 

کودکان از طریق بازی کردن:

 در حل مشکلات و مسائل مهارت پیدا می‌کنند.

 دایره لغات آنها افزایش می‌یابد.

 علت و معلول یاد می‌گیرند.

 مهارت‌های شنیداری‌شان ارتقا می‌یابد.

 عضلات کوچک بدن‌شان برای نوشتن اصلاح می‌شود.

 عضلات بزرگ بدن‌شان، به تعادل بیشتری می‌رسد.

 بدن‌شان سالم و فعال می‌شود.

 میزان توجه و تمرکزشان بیشتر می‌شود.

 دانش کسب می‌کنند (آگاه‌تر می‌شوند).

 تفکر انتقادی را یاد می‌گیرند.

 اعتماد به نفس‌شان بهبود می‌یابد.

 دنیای بچگانه خودشان را می‌سازند و آن را از دنیای بزرگسالان جدا می‌کنند.

 احساسات‌شان را راحت‌تر بیان می‌کنند.

 با مفاهیم علوم و ریاضی بیشتر آشنا می‌شوند.

 راحت‌تر مسائل و مشکلات را حل می‌کنند.

 مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی‌شان بهبود می‌یابد.

 تخیل و خلاقیت‌شان بهتر می‌شود.

 مهارت‌های تحصیلی‌شان بهتر می‌شود.

این موارد فقط خلاصه‌ای از اثرات بازی‌های کودکانه روی بچه‌ها است و بدون شک این لیست را می‌توان تا مدت‌ها ادامه داد.

 بیشتربخوانید:

نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

فواید گِل بازی برای کودکان

 

 

 

 

مثال‌هایی برای «یاد گرفتن از طریق بازی کردن»

 بازی پازل

دست بردن سمت قطعات پازل، مهارت‌های حرکتی کودک را تقویت می‌کند، عضلات انگشتان آنها قوی‌تر می‌شوند و بین چشم‌ها و دست‌ها، ارتباط و هماهنگی ایجاد می‌شود. این موارد در آینده برای نوشتن تکالیف مدرسه، به رشد و پیشرفت کودک کمک می‌کنند. در ضمن این کار ادراک بصری آنها را تقویت می‌کند. توانایی مغز برای درک آنچه می‌بیند را ادراک بصری می‌گویند که برای خواندن و نوشتن ضروری است. برای افزایش میزان تمرکز و توجه کودکان و تحریک مغز آنها، موثر هستند. علاوه بر این موارد، کودک با مفهومی مانند تلاش و پشتکار آشنا می‌شود.

 بازی با شن و آب

این بازی بسیار سرگرم‌کننده است. علاوه بر آن شرایط خوبی را برای یادگیری ریاضیات و علوم فراهم می‌کند. وقتی که ظرف‌ها را از شن، پُر و خالی می‌کنند، یاد می‌گیرند که کدام ظرف بزرگ‌تر و کدام کوچک‌تر است. مفهوم اندازه و ظرفیت را می‌فهمند. اگر سازه گِلی (شنی) آنها فرو بریزد، مشکل را حل می‌کنند، زیرا متوجه می‌شوند که شن یا گل به آب بیشتری نیاز دارد. یاد می‌گیرند که چگونه ماسه را با آب مخلوط کنند. اگر با دوست خود قصری بسازند، قصرهایشان را با هم مقایسه می‌کنند، از این طریق با مفاهیم ریاضی، واژگان، اعداد و علوم آشنا می‌شوند. فرصت‌های یادگیری با آب و شن، بی‌پایان است.

 بیشتربخوانید:

لجاجت و کج‌خلقی در کودکان

 

 

 

 نقاشی روی بوم و سه پایه

یک فعالیت ساده مثل یک نقاشی روی بوم و سه پایه، برای ایجاد تلاقی خط و منحنی‌ها، عالی است. این کار برای تقویت مهارت‌های خواندنی و نوشتاری کودکان مفید است، باعث تقویت مهارت‌های حرکتی ریز و ظریف می‌شود، به بهبود ادراک بصری می‌انجامد، خلاقیت آنها را پرورش می‌هد و یاد می‌گیرند احساسات خود را به روشی سالم بیان کنند.

 بازی با عروسک

این بازی یک روش فوق‌العاده برای توسعه مهارت‌های زبانی کودکان است. اجرای سناریوهای اجتماعی و درک بهتر دنیای پیچیده بزرگسالان از نقاط مثبت این بازی می‌باشد.

 قِل خوردن یا غلت زدن

کودکان وقتی از روی تپه‌ای غلت می‌خورند، مهارت‌های حرکتی و تعادلی بدن خود را تقویت می‌کنند. آنها به قدرت تشخیص می‌رسند که با انتخاب موقعیت و محل مناسب برای غلتیدن، همراه است.

  گرگم به هوا

در طول انجام این بازی، کودکان با سرعت در توقف و تغییر جهت دادن آشنا می‌شوند. آنها موقعیتی را در حین بازی انتخاب می‌کنند و سعی می‌کنند به دیگران ضربه بزنند. سرعت، تغییر جهت و حرکت به بهبود بسیاری از مهارت‌های‌شان کمک می‌کند.

 کمک در کارهای آشپزخانه

وقتی در کار آشپزی به شما کمک می‌کنند، می‌توانند همزمان مهارت‌های ریاضی خود را تقویت کنند، مثلا از آنها بخواهید که میز را برای چهار نفر بچینند یا 4 عدد سیب‌زمینی متوسط به شما بدهند، فِر را در دمای مناسب قرار دهند، مقداری آب به سوپ اضافه کنند و ...، حتی می‌توانند در خرد کردن سبزیجات به شما کمک کنند و از این طریق عضلات انگشتان خود را تقویت کنند. فرصت‌های بازی و یادگیری در آشپزخانه بی‌پایان هستند. بهتر است که از آنها استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

فواید گِل بازی برای کودکان

 

 

 

 ساختمان‌سازی با بلوک‌های اسباب‌بازی

بچه‌ها وقت بازی کردن با بلوک‌ها، از تخیل خود برای ساختن و خلق کردن استفاده می‌کنند. آنها ساختمان مورد نظرشان را می‌سازند و دوباره خراب می‌کنند تا از این طریق راه‌حل برطرف کردن بعضی از مشکلات را تجربه کنند. با اعداد آشنا می‌شوند، مقایسه می‌کنند و مهارت‌های حرکتی‌شان بهبود می‌یابد. در واقع شما می‌توانید درک شناختی رشد کودک را در حین انجام این بازی مشاهده کنید. خردسالان ممکن است تکه‌های بلوک را به دهان ببرند و آنها را گاز بزنند. کودکان نوپا تلاش می‌کنند که یک برج ساده بسازند و بچه‌های کمی بزرگ‌تر، تلاش می‌کنند که سازه‌های پیچیده بسازند.

 

 نقاشی کشیدن

ساده‌ترین راه برای آماده کردن فرزندان‌تان برای نوشتن، تشویق آنها به نقاشی کشیدن است. کودکان نیازی به طرح کلی و آموزش رسمی نقاشی ندارند. فقط کاغذ و مداد رنگی در اختیارشان قرار دهید. کنترل حرکت و بهبود مهارت‌های حرکتی، خلاقیت و استفاده از تخیل برای خلق کردن از اثرات خوب نقاشی کشیدن کودکان است.

 

چگونه می‌توان از طریق بازی کردن مفاهیمی را به کودکان آموزش داد؟

 به کودکان زمان کافی بدهید. بگذارید وقت‌شان را آزادانه آن طور که دوست دارند، سپری کنند.

 بزرگسالان می‌توانند در برخی از فعالیت‌ها، فرزندان خود را راهنمایی کنند، اما نباید بیش از اندازه جهت‌دهی کنند تا کودک آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

 محیط و شرایطی را ایجاد کنید که برای یادگیری مناسب باشد.

 وسایل و تجهیزات مورد نیاز آنها را تامین نمایید.

 به آنها اسباب‌بازی‌های آموزشی بدهید.

 موقعیت و مکان بازی‌شان را از کتاب و وسایل بازی آموزشی و پازل پُر کنید.

 با برخی کارها آنها را تحریک و تشویق کنید.

 برای تشویق کودکان به تفکر در حین بازی، از سوالات باز استفاده کنید.

 تجربیات حسی زیادی را ارائه دهید.

 در حل مشکلات‌شان دخالت نکنید.

 یادگیری اغلب با یک برنامه‌ریزی خوب اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات کودکان برای شروع بازی از فضای باز استفاده می‌کنند و گاهی ترجیح می‌دهند که در محیط بسته باشند. در هر دو صورت شرایطی را فراهم کنید که در محیط بازی‌شان، بتوانند تخیل کنند.

 بیشتربخوانید:

پارک رفتن؛ نیاز مهم کودک

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان