وجود ترکیبات شیمیایی در برخی دارو‌های مکمل و نیروزا

سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو: بسیاری از دارو‌های مکمل و نیروزا که در حال حاضر در بازار سیاه دارو یافت می‌شود، حاوی ترکیبات خطرناک و دارو‌های شیمیایی همچون کورتون‌ها هستند؛ متأسفانه جوانان به منظور ایجاد نیروزایی و چاقی یا لاغری ممکن است از آن‌ها استفاده کنند

، بر مشاوره با داروساز برای مصرف فرآورده طبیعی، سنتی و مکمل تاکید کرد.

به گزارش مهر، علیرضا رستمی گفت: در حال حاضر استقبال خوبی برای مصرف داروهای گیاهی و مکمل در جامعه وجود دارد، اما استفاده کنندگان از این داروها باید عوارض و کاربرد آن را بدانند و اینکه مصرف داروهای گیاهی تداخل با داروهای شیمیایی که فرد مصرف می‌کند دارد یا خیر.

وی با عنوان این مطلب که در چند سال اخیر استفاده از داروهای گیاهی و داروهای مکمل رشد داشته است، تاکید کرد: استفاده نادرست از این داروها می‌تواند همچون داروهای شیمیایی تهدیدی بر سلامت فرد مصرف کننده باشد و در این خصوص باید از مشاوره پزشک داروساز بهره جست.

رستمی افزود: گاهی برخی از مکمل‌ها و حتی داروهای گیاهی از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند و از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هم برای مصرف آنها تبلیغاتی انجام می‌شود و استفاده از آنها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از داروهای مکمل و نیروزا که در حال حاضر در بازار سیاه دارو یافت می‌شود، حاوی ترکیبات خطرناک و داروهای شیمیایی همچون کورتون‌ها هستند. متأسفانه جوانان به منظور ایجاد نیروزایی و چاقی یا لاغری ممکن است از آنها استفاده کنند. توصیه می‌شود شهروندان مکمل‌های مورد نیاز خود را صرفاً از طریق داروخانه‌ها تأمین کنند نه فضای مجازی.

رستمی افزود: همچنین داروهای غیرمجاز که به منظور چاقی استفاده می‌شود، می‌تواند، دارای عوارض طولانی مدت مانند دیابت و پوکی استخوان، آکنه‌های پوستی، زخم وسیع دستگاه گوارش، ضعف عضلانی و مشکلات پوستی را به همراه داشته باشد و حتی در برخی از این داروها مشاهده می‌شود که هورمون مردانه وجود دارد که سیستم طبیعی بدن را به هم می‌ریزد.

سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو توصیه کرد: هموطنان و به ویژه جوانان به هیچ عنوان از داروهای تقلبی که از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند، استفاده نکنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان