تقویت سیستم عصبی با روش های موثر در خانه

سیستم عصبی در واقع شبکه ای پیچیده و کاملا تخصصی بوده که ارتباطات میان انسان و محیط اطراف را تنظیم کرده و هدایت می کند. به منظور حفظ سلامتی و قدرت این دستگاه باید با استفاده از راهکارها و روش هایی به تقویت سیستم عصبی پرداخت تا تعادل و هماهنگی موردنیاز به درستی انجام گیرد.

تقویت سیستم عصبی با روش های موثر در خانه

یکی از بخش های پیچیده و مهم بدن که مسئولیت پاسخگویی به محرک های درونی و بیرونی را برعهده دارد و در عملکرد صحیح علائم حیاتی تاثیرگذار می باشد سیستم عصبی بوده از این رو باید به وضعیت سلامتی آن اهمیت داده شود تا کارکرد بدون نقصی داشته باشد و نقش خود را در حفظ کیفیت زندگی به درستی ایفا نماید. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی راه های تقویت سیستم عصبی بپردازیم.

روش های مقاوم ساختن سیستم عصبی

روش های موثر تقویت سیستم عصبی

بهتر است بدانید که زمانی که بدن با یک محرک رو به رو می شود سلول های گوناگون در اندام های مختلف بدن پشت سر هم فعالیت کرده تا پاسخ و واکنش صحیحی را به وجود آورند. این هماهنگی و نظم به وسیله سیستم عصبی که بخش اساسی بدن بوده انجام می گیرد. این مجموعه دربردارنده یک شبکه پیچیده از اعصاب خودمختار، حسی و حرکتی بوده که در هر عملی که بدن انجام می دهد درگیر می باشد.

دستگاه عصبی اغلب عملکرد های بدن همچون مزه، شنوایی، بینایی، احساس و بو را کنترل نموده و همینطور به تنظیم و هدایت اعمال خودآگاه و ناخودآگاه می پردازد. سیستم عصبی همچنین مدیریت و تنظیم کارکرد سایر اندام های بدن را نیز برعهده دارد و نقش مهمی را در قابلیت تفکر و تصمیم گیری، آگاهی از افکار، زبان و خاطرات ایفا می کند. تغذیه و برنامه غذایی سالم اهمیت زیادی در تامین سلامتی و قدرت این دستگاه دارد.

راه های موثر بهبودی سیستم عصبی

مغز انسان برای فراهم کردن انرژی مورد نیاز برای نورون ها، منتقل کردن پیغام های عصبی و … به ریز مغذی ها و مواد مختلف احتیاج دارد. این ریز مغذی ها یا ویتامین ها در اغلب ترکیبات غذایی موجود می باشند. کمبود ویتامین های مختلف در رژیم غذایی روزمره موجب ایجاد مشکلات مختلفی در مغز و دستگاه عصبی می گردد. ترکیبات مغذی و ویتامین ها در کارکرد هورمون ها و ترشح آن ها در بدن و دستگاه عصبی موثر می باشند. کمبود هر یک از این ویتامین های مهم در بدن می توانند سبب اضطراب، افسردگی، ضعیف شدن حافظه و اعصاب شود.

برای تقویت و بهبودی دستگاه عصبی راهکارهای زیادی وجود داشته که می توانید آن ها را به قسمتی از برنامه روزانه خود تبدیل نمایید تا در آخر دستگاه عصبی قوی و سالمی داشته باشید. در ادامه به معرفی و شرح یک سری از این راهکارهای موثر پرداخته ایم.

روش های موثر تقویت دستگاه عصبی

داشتن فعالیت ورزشی منظم

فعالیت فیزیکی و البته فکری به شکل تاثیرگذاری سبب تقویت سیستم عصبی مرکزی خواهد شد. شما می توانید ضمن داشتن فعالیت های جسمی و ورزش کردن خارج ار خانه، با حل کردن انواع معماها و جدول فکر و ذهن خود را به کار بیندازید. این شیوه به شکل موثری سیستم عصبی را فعال کرده و موجب شده که در انجام کارکرد های مهم و اساسی به صورتی قدرتمند عمل نماید.

بهره مندی از نور خورشید

نور آفتاب از جمله تقویت کننده های دستگاه عصبی می باشد. تنها لازم است تقریبا ده دقیقه در برابر نور آفتاب باشید تا ضمن فراهم شدن ویتامین دی مورد احتیاج بدن، دستگاه عصبی نیز مقاوم و تقویت شود.

روش های بهبودی دستگاه عصبی

تمرکز و مراقبت

جداسازی ذهن از دغدغه ها و افکار روزمره به شما کمک خواهد نمود تا دستگاه عصبی قوی تری در مقایسه با دیگران داشته باشید. در طول روز چند دقیقه را فقط به خود اختصاص بدهید و فکر و ذهن خود را از هر نوع مشکل و دغدغه ای تخلیه کرده و دور سازید. فعالیت مورد علاقه خود را انجام بدهید یا به موزیک گوش بدهید. دعا و نیایش کنید یا خیلی راحت چشم های خود را بسته و در رویا و خیال فرو بروید. با این عمل ضمن مقاوم سازی اعصاب در کم کردن استرس روزمره نیز کمک خواهد شد.

خواب و استراحت کافی

خواب کافی نهایت اثرگذاری در رفتار و تقویت کارکرد مغز را دارد. خواب در بالا بردن سلامتی روح و روان، جسم و دستگاه ایمنی نقش بسزایی دارد. در صورتی که قادر نباشید در طول شبانه روز 8 ساعت بخوابید احتمال مبتلا شدن به بیماری های مزمن یا مختل شدن کارکرد ذهنی در شما بالا خواهد رفت.

روش های تقویت سیستم عصبی

برنامه غذایی سالم

غذایی که مصرف می شود نقش موثری در ایجاد سلامتی بدن دارد. برنامه غذایی سالم و کافی می تواند شامل ویتامین های مختلف برای تقویت دستگاه عصبی باشد و سلامتی آن را حفظ نماید. همینطور تغذیه در بهبودی سیستم عصبی در طب سنتی نقشی اساسی را بر عهده دارد و از زمان های گذشته معتقد بودند که غذا اصلی ترین پایه و اساس سلامتی بدن می باشد.

بهتر است سعی کنید ترکیبات غذایی مختلفی همچون دانه چیا، ماهی به ویژه نوع قزل آلا و سالمون، ساردین، گل کلم، جوانه و روغن کانولا را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این ترکیبات غذایی در کنار موادی همچون شکلات، بادام و برنج قهوه ای از اصلی ترین ترکیباتی بوده که می توانند سبب بالا رفتن مقاومت دستگاه عصبی شوند. دیگر ترکیبات غذایی که برای سیستم عصبی مفید بوده شامل موادی همچون سیب زمینی، تخم مرغ، لوبیا، موز و جگر گاو می باشد.

روش های موثر تقویت دستگاه عصبی

قدم زدن با پای برهنه

راه رفتن با پای برهنه از اصلی ترین غرایزی بوده که در بدن وجود دارد. این عمل می تواند به تقویت سیستم عصبی، وضعیت سلامت و فیزیولوژی بدن کمک نماید. پزشکان اعتقاد دارند که راه رفتن با پای برهنه سبب ایجاد موارد مختلفی از قبیل تقویت ریتم های بیولوژیک، کم شدن درد و التهاب، بالا رفتن سلامتی مغز، کم شدن خطر ایجاد بیماری های قلبی، بهبودی وضعیت حواس بدن، کم شدن درد های دوران قاعدگی و بهتر شدن شرایط کلی بدن می شود.

روش های تقویت اعصاب

مصرف چای سبز

چای سبز از جمله ترکیبات غذایی مناسب و تاثیرگذار برای تقویت سیستم عصبی به حساب آمده و مصرف حداقل یک فنجان از آن در طی شبانه روز تضمین کننده سلامتی دستگاه عصبی خواهد بود.

این ماده دربردارنده آمینواسید های مختلفی بوده که در تنظیم نمودن میزان سرتونین کمک کننده می باشد. ضمن این که کافئین موجود در چای سبز سبب بالا رفتن مقدار تمرکز، قدرت تفکر و بهبود یافتن حواس خواهد شد.

 راه های تقویت سیستم عصبی

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای بازدید از مطالبی همچون درمان تیروئید با طب سنتی و درمان ضعف چشم بر روی لینک های موردنظر کلیک کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر