در ماههای اخیر بحثهای فراوانی درباره خودروهای برقی و لاستیکهای آنها صورت گرفته و البته اکثر مالکان نیز از این موارد بیخبر بودهاند. این دسته از وسایل نقلیه استهلاک لاستیک بیشتری دارند چراکه هم وزن خودروهای برقی بیشتر از نمونههای درونسوز است و هم گشتاور آنی موتورهای برقی این روند را تسریع میبخشد.
به گزارش پدال، مالکان از شنیدن و دیدن این موضوع شوکه میشوند زیرا همانگونه که جی دی پاور گزارش میدهد، رانندگان انتظارات دیگری دارند. همچنین اکثر آنها اظهار میدارند کسی قبلاً درباره استهلاک بالای لاستیک خودروهای برقی با مالکان صحبت نکرده است.
همین موضوع به برخی از مشکلات در زمان خرید خودروهای بدون آلایندگی اشاره میکند. از آنجایی که مطالعات جی دی پاور نشان داده مالکان خودروهای برقی معمولاً انتظار استهلاک لاستیک مشابه خودروهای درونسوز را دارند بنابراین وقوع چنین مسائلی حاکی از کمبود آموزشها در زمینه همهگیری خودروهای برقی است.
عدم آموزش و دانستههای کافی هم درباره خریداران و هم درباره فروشندگان در نمایندگیها صدق میکند. برای مثال تمامی خودروسازان سر و صدای زیادی درباره خودروهای برقی خود ایجاد کرده و به نقاط قوت آنها اشاره میکنند و فروشندگان در نمایندگیها نیز شاید از مشکلات بالقوهای از جمله استهلاک بالاتر لاستیکها آگاه نباشند و به همین خاطر راهنماییهای نادرستی درباره طرز استفاده و نگهداری از این دسته وسایل نقلیه ارائه نمایند. اشلی ادگار مدیر جی دی پاور میگوید این مشکل باید توسط خودروسازان و تولیدکنندگان لاستیک مرتفع شود. او میگوید:
فاصله بیشتر بین میزان رضایت از خودروهای برقی و بنزینی نشان دهنده وجود فرصتهای مناسب برای تولیدکنندگان لاستیک و خودروسازان در زمینه آموزش دادن به خریداران است. همچنین به دلیل وجود تناقض بین ارائه حداکثر شعاع حرکتی و بهینهسازی استهلاک لاستیک خودروهای برقی، تولیدکنندگان لاستیک و خودروسازان باید باهم کار کنند تا به چالشها در این زمینه فائق آمده و درعینحال عملکرد لاستیکها را نیز بهبود بخشند.
در حال حاضر شرکتهای مشهوری همچون میشلن و گودیر در حال تولید لاستیکهایی ویژه برای خودروهای برقی هستند. قطعاً بازاریابی نقش مهمی در این بخش ایفا میکند اما این لاستیکها معمولاً نیازهای ویژه خودروهای برقی را برآورده میسازند.
همچنین چنین محصولاتی باید از نظر استحکام، وزن و مقاومت چرخشی تفاوتهایی با انواع عادی داشته باشند. در حقیقت چنین لاستیکهایی برای خودروهای برقی با وزن بالاتر از 2.5 و 3 تن تولید میشوند.
شرکت CDK گلوبال که تولیدکننده نرمافزار نمایندگی خودرویی است اخیراً مطالعهای درباره سرویس خودروهای برقی منتشر کرده است. در این گزارش یکی از پاسخدهندگان اظهار داشته وقتی بحث خودروهای برقی باشد، لاستیک به معنی تعویض روغن خواهد بود.
همچنین قبلاً گزارشهایی درباره نیاز یک دستگاه ریویان R1T به تعویض لاستیک در کیلومتر 10 هزار منتشر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. اگرچه همه خریداران با این مشکلات روبرو نمیشوند اما با توجه به اینکه اکثر تعویضروغنیها توصیه میکنند روغن خودروهای بنزینی پس از 5 هزار کیلومتر تعویض شود بنابراین تعویض لاستیک خودروهای برقی و مقایسه آن با تعویض روغن در خودروهای بنزینی امر قابلتوجهی خواهد بود.
قیمت بالای لاستیک خودروهای برقی نیز مزید بر علت شده است. اگر به دنبال خرید یک حلقه لاستیک گودیر الکتریک درایو باشید باید 201 دلار برای آن بپردازید. هر حلقه لاستیک الکتریک درایو جی تی هم به 271 دلار میرسد و بنابراین برای دو جفت از آن باید حدود 1100 دلار پرداخت کرد.
اگرچه این لاستیکها برای تسلا مدل 3 مناسب هستند اما امکان نصب در ریویان را ندارند و برای این خودرو باید لاستیکهای پیرلی اسکورپیون را انتخاب کرد که هر حلقه آن 461 دلار قیمت دارد. قطعاً خودروهای برقی در آینده نقش مهمی در حملونقل ایفا خواهند کرد اما صنعت خودرو هنوز راه زیادی تا ارائه آموزشهای ضروری به خریداران در پیش دارد.
موضوع این است که باید مشوقهایی برای شرکتهای مختلف برای ارائه این آموزشها و بیان شجاعانه نقاط قوت و ضعف خودروهای برقی وجود داشته باشد اما در زمانی که فروش خودروهای برقی کمتر از حد انتظارات بوده است، کدام فروشندهای به هزینههای نگهداری بالاتر خودروهای خود اشاره میکند؟