گیشه ۱۲۰۰ میلیاردی سینمای ۱۴۰۲

سینمای ایران موفق شد تا گیشه امسال خود را از مرز ۱۲۰۰ میلیارد تومان عبور داده و به هزار و ۲۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برسد. این گیشه فارغ از بحث تورم، بالاترین میزان ریالی فروش فیلم در سینمای ایران به حساب می‌آید.

سینمای 1402 موفق شد تا با گیشه بیش از 1200 میلیاردی خود، عملکرد ریالی خوبی از محل فروش 55 فیلم به جای بگذارد.

به گزارش ایرنا، سینمای ایران موفق شد تا گیشه امسال خود را از مرز 1200 میلیارد تومان عبور داده و به هزار و 216 میلیارد و 500 میلیون تومان برسد. این گیشه فارغ از بحث تورم، بالاترین میزان ریالی فروش فیلم در سینمای ایران به حساب می‌آید.

سینمای ایران، خیلی زود به فروش بالای امسال امیدوار شد. زمانی که طی 13 روز نخست امسال، 1 میلیون و 81 هزار نفر به سینما رفتند درحالی‌که این آمار برای نوروز 1401، 755 هزار نفر بود. در تعطیلات نوروزی امسال، 28 هزار و 840 سانس تعریف شد و گیشه، 55 میلیارد و 57 میلیون تومان عایدی داشت.

این راندمان در شرایطی طی 13 روز نوروزی محقق شد که تلاقی ماه مبارک رمضان با نوروز، بسیاری را به این باور رساند که اکران نوروی امسال، رسما سوخت محسوب شده و عایدی چندانی را نصیب کسانی که فیلمشان را به روی پرده می‌فرستند، ندارد. اما اکران نوروز، حکم مشوقی بزرگ برای صاحبان آثار را داشت که رونق‌ گیشه سینما را در بازه‌های بعدی به همراه داشت.

سینماها در بهار امسال، بیش از 305 میلیارد تومان فروختند. در تابستان به دلیل تلاقی این فصل با ماه‌های محرم و صفر، رقم گیشه به 200 میلیارد تقلیل پیدا کرد. گیشه در پائیز به 388 میلیارد تومان رسید و در زمستان نیز 310 میلیارد تومان را تجربه کرد.

فسیل، هتل، هاوایی، شهر هرت، ویلای ساحلی، بچه زرنگ، ورود و خروج ممنوع، نارگیل، سه کام حبس و آهنگ دونفره، ترکیب 10 فیلم پرفروش سینمای امسال را تشکیل می‌دهد. فسیل که رکوردشکنی کرد و توانست با 325 میلیارد تومان فروش، به لحاظ ریالی و بدون در نظر گرفتن تورم، پرفروش‌ترین فیلم سینمای پس از انقلاب لقب بگیرد.

هتل نیز در کمال بی‌ادعایی، 277 میلیارد تومان فروخت. هاوایی طی دوماه‌ونیم، 84 میلیارد تومان فروخت. شهر هرت نیز 78 میلیاردی شد. فروش ویلای ساحلی به 64 میلیارد تومان رسید. انیمیشن بچه زرنگ نیز غافلگیرکننده ظاهر شد و 63 میلیارد تومان فروخت. ورود و خروج ممنوع فروش 32 میلیاردی را تجربه کرد. نارگیل 2 هم 29 میلیارد تومان فروخت. فروش سه کام حبس به 20 میلیارد تومان رسید. آهنگ دونفره نیز کمی کمتر از 20 میلیارد تومان فروخت.

سه‌شنبه 23 آبان‌ماه، رکورد پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین روز سینمای طی سال 1402 را شکست. در این روز، 282 هزار نفر به سینما رفتند که این تعداد مخاطب، بیشتر از 11 میلیارد تومان به گیشه سینما واریز کردند.

رکوردهای فروش سینمای ایران که ماه به ماه و فصل به فصل تکرار شد، دلگرمی بزرگی را برای فعالان سینما به وجود آورد. همچنین تبلیغات خوبی برای دیده شدن بیشتر اخبار سینما و هژمونی آن در میان اخبار سیاسی و اقتصادی بود. چنین روندی سبب شد تا سینما پس از سال‌ها، متناسب با سبک زندگی جدید مردم، وارد سبد فرهنگی آنها شده تا گیشه، به رقم 1200 میلیارد تومان برسد.

شاید اگر در اواسط اسفند سال گذشته اعلام می‌شد که سینما برای سال 1402، از گیشه 1000 میلیارد تومانی عبور می‌کند، کمتر کسی این حرف را باور می‌کرد اما گیشه 1402، از 1200 میلیارد تومانی هم عبور کرد تا یک رکوردشکنی خوب را شاهد باشد. البته اگر سینما برای دو ماه محرم و صفر و فاصله جشنواره فیلم فجر تا نیمه‌های اسفند، برنامه بهتری داشت، رقم گیشه، فربه‌تر شده و اتفاق‌های به‌مراتب بهتری رخ می‌داد. سینماها در این بازه بیش از 3 ماهه، 206 میلیارد تومان فروختند که متاسفانه خللی جدی در گیشه امسال سینما وارد کرد.

با تمام این تفاسیر، گیشه 1402، فراتر از انتظار ظاهر شد. هم شوقی در میان فعالان سینما به وجود آورد و هم تشویق خوبی برای مخاطبان سینما بود. برای سینمایی که فیلم‌های پشت‌اکران بسیاری داشت و صاحبان آثار تمایلی برای نمایش آنها نداشتند، سونامی رقابتی خوبی شکل گرفت و 55 فیلم، فارغ از آثار بخش هنر و تجربه به روی پرده رفتند که احوال سینما را دگرگون کردند.

با این دستاوردی که برای امسال سینماها رقم خورد، میزان انتظارها از گیشه 1403، به‌مراتب بیشتر شده است. اگر سینما با همین دست‌فرمان حرکت کند، قطعا گیشه 1500 تا 2000 میلیاردی، دست‌یافتنی خواهد بود. گرچه با توجه به آثار کمدی، اجتماعی و کودک پرمخاطبی که برای اکران سال آینده در نظر گرفته شده‌، شاید حتی گیشه فراتر از 2000 میلیاردی نیز دور از انتظار نباشد. فعلا و بر روی کاغذ، سینمای ایران، ورود مقتدرانه‌ای به اکران 1403 داشته و می‌تواند با بسته نوروزی خود، اتفاقات به‌مراتب بهتری نسبت به زمان مشابه سال گذشته را رقم بزند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان