معرفی آن در سال 2022 و پرواز در سال بعد، ویژگیهایی از این بمبافکن را به نمایش گذاشت که نشان میدهد صرفاً جایگزین B-52 Stratofortress، B-1 Lancer و B-2 Spirit نخواهد شدو چشم انداز نیروی هوایی آمریکا را به کلی تغییر خواهد داد.
به گزارش خبرآنلاین، این بمب افکن جایگزین ناوگان بمب افکنهای استراتژیک بین قارهای نیروی هوایی آمریکا خواهد شد و برای اثرگذاری نیاز به محفوظ ماندن اطلاعات دارد؛ با وجود این، برخی اطلاعات از آن در دسترس است. نیروی هوایی و Northrop Grumman نشان میدهند که چگونه این پلتفرم جدید هوابرد میتواند محمولههای معمولی و ترموهستهای را در هر نقطه از جهان تحویل دهد.
B-21 Raider قرار است در اواسط دهه 2020 وارد سرویس فعال شود و تا سال 2040 جایگزین مدلهای قبلی خود شود. در طول دهه آینده، ممکن است جزئیات بیشتری از طراحی این بمب افکن منتشر شود، اما آنچه اکنون میدانیم نشان میدهد که B-21 Raider برنامه ریزی استراتژیک هوایی آمریکا را تغییر میدهد.
این بمبافکن نه تنها قادر به پرواز با آخرین فناوری رادارگریز است، بلکه به طور مستقل عمل میکند و از عملیات هوایی سرنشین دار و بدون سرنشین پشتیبانی میکند.
یکی از مهم ترین نوآوریهایی که B-21 به ارمغان می آورد، استقرار فناوری دیجیتال آن است. در حالی که بمبافکنهای قدیمیتر نیروی هوایی ایالات متحده بارها ارتقا و مجهز شدهاند، برخی از سکوها چندین دهه قدمت دارند و جایگزینی کامل آن به نوسازی ناوگان این سرویس کمک میکند.
B-21 را میتوان به صورت سرنشین دار یا از راه دور کنترل کرد، که آن را به اولین بمب افکن استراتژیک بین قارهای تبدیل می کند که قادر به حمل بمبهای هستهای بدون خلبان است. B-21 همچنین دارای بسیاری از قابلیتهای عملیات از راه دور مشابه MQ-1 Predator و سایر وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین است.
مسلماً، یک خلبان واجد شرایط همچنان نیاز به پرواز با هواپیما دارد، اما آنها میتوانند این کار را از خانه خود در ایالات متحده یا در یک پایگاه عملیاتی پیشرو که در جای دیگری ایجاد شده است، انجام دهند. این نشان دهنده یک پیشرفت قابل توجه در عملیات پرواز استراتژیک نیمه خودمختار است.
B-21 از بدنه و فناوری مشابه B-2 استفاده میکند، اما از بسیاری جهات بسیار متفاوت است. طول بالهای آن 132 فوت است که 40 فوت کوتاهتر از B-2 است و قیمت آن به طور قابل توجهی متفاوت است، زیرا B-2 تقریباً 1.157 میلیارد دلار برای هر هواپیما (در سال 1999 دلار) هزینه داشت.
هزینه پیش بینی شده این بمب افکن جدید 692 میلیون دلار است و نیروی هوایی قصد دارد 100 فروند از آن را سفارش دهد. کاهش اندازه و کاهش هزینه احتمالاً نشان می دهد که هزینه های بهره برداری و نگهداری کاهش می یابد.
یکی از تفاوتهای کلیدی بین B-21 و B-2 در بارگیری است. با یک بدنه کوچکتر، B-21 میتواند محمولهای به وزن 30000 پوند را حمل کند. در حالی که B-2 میتوانست تنها دو برابر بیشتر حمل کند. در نهایت، این بمب افکن نسل ششم جدید، نقطه اوج بیش از 70 سال نوآوری در فناوری و عملیات بمب افکنهای استراتژیک است.
عملکرد و قابلیتهای کامل آن برای مدتی مخفی باقی خواهد ماند. با این حال، همه چیزهایی که Northrop Grumman و نیروی هوایی منتشر کردند نشان میدهد که هواپیمای جدید وقتی به طور کامل وارد خدمت شود، در آسمان سراسر جهان بسیار قدرتمند عمل خواهد کرد.