چالش فراوانی گاز

خداحافظی قاره‌سبز با توهم بحران انرژی؟

شماره روزنامه: ۵۹۷۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۱/۱۶ ...

این فراوانی ذخایر، آسودگی خاطر اتحادیه اروپا را به‌دنبال داشته و کشور‌های عضو، ذخایر خود را با فراغ‌بال و به دور از تنش‌های همیشگی در طول ماه‌های تابستان پر خواهند کرد. این اتحادیه احتمالا واردات گاز طبیعی مایع (LNG) در ماه‌های آینده را کاهش خواهد داد؛ چراکه جایی برای ذخیره‌کردن آن ندارد. عواملی مانند زمستان نسبتا معتدل در سراسر اروپا، واردات بالای LNG، فعالیت اقتصادی ضعیف و مدیریت انرژی توسط اتحادیه اروپا، به کاهش مصرف گاز کمک کردند و این باعث شد تقاضای فوریه تقریبا یک‌پنجم کمتر از میانگین سال‌های 2019 تا 2021 باشد. داده‌های بروگل آنا ماریا جالر ماکارویچ، تحلیلگر ارشد انرژی در موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی، نشان می‌دهد که توهم زمستان سخت گازی در قاره‌سبز تقریبا به پایان رسیده‌است. تصمیمات استراتژیک اتحادیه اروپا برای افزایش واردات LNG و اجرای اقدامات صرفه‌جویی در گاز، نقش اساسی در دستیابی به این نتیجه مطلوب داشته‌است. بحران انرژی اروپا که در سال‌2021 در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه و کاهش محموله‌‌‌‌‌‌‌های گاز از روسیه آغاز شد، اکنون به‌نظر می‌رسد که به‌تدریج در حال فروکش است زیرا این منطقه با موفقیت، زمستان‌‌‌‌‌‌‌های متوالی را بدون اختلال عمده در زیرساخت‌های انرژی خود طی می‌کند.

چالش فراوانی گاز

 ناتاشا فیلدینگ، رئیس قیمت‌گذاری گاز اروپا در آرگوس مدیا، خاطرنشان کرد اروپا اکنون با چالش فراوانی مواجه است و احتمال رسیدن به ظرفیت ذخیره‌سازی 90‌درصدی تا اوایل ماه اوت، کشور‌های عضو را مجبور خواهد کرد تا به فکر ساخت تاسیسات جدید ذخیره‌سازی باشند. برای جلوگیری از پر‌شدن سریع تاسیسات ذخیره سازی، اروپا ممکن است نیاز به کاهش واردات LNG در تابستان امسال داشته‌باشد و این در حالی است که سایت‌های زیرزمینی اوکراین هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند، اگرچه حمله اخیر به یک سایت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در اوکراین توسط جنگنده‌های روسیه نگرانی‌هایی را برانگیخته است، اما اروپا مشکل خاصی را در این زمینه حس نمی‌کند. به‌رغم افزایش کنونی قیمت گاز، به دلیل تعمیر و نگهداری در یکی از تاسیسات صادراتی بزرگ ایالات‌متحده، تحلیلگران Engie پیشنهاد می‌کنند که با توجه به ذخایر گاز فراوان در انبارهای اروپا، قیمت‌ها احتمالا تثبیت شود و مثل سال‌های گذشته نوسانات شدید قیمتی وجود نداشته‌باشد.

علاوه‌بر این، مازاد ذخیره‌سازی گاز طبیعی نه‌تنها سوپاپ اطمینانی در‌برابر اختلالات احتمالی عرضه ایجاد می‌کند، بلکه حاکی از چرخش قابل‌توجه در چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز انرژی اتحادیه اروپا است. تصمیمات استراتژیک اتخاذ‌شده توسط اتحادیه اروپا بر  رویکرد پیشگیرانه این منطقه برای حل چالش‌های انرژی و افزایش انعطاف‌پذیری تاکید دارد. به‌رغم نگرانی‌های اولیه ناشی از کاهش عرضه و کاهش محموله‌های ارسالی گاز از روسیه، اروپا موفق شده زمستان‌های متوالی را بدون اختلال قابل‌توجهی در زیرساخت‌های انرژی خود پشت‌سر بگذارد. این انعطاف‌پذیری نشان‌دهنده اثربخشی سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا و توانایی آن برای انطباق با شرایط در حال تغییر است، با این حال از آنجا‌که اروپا در حال‌حاضر با چالش‌های فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند، با احتمال رسیدن امکانات ذخیره‌سازی به 90‌درصد ظرفیت تا اوایل ماه‌اوت، مدیریت دقیق واردات LNG برای جلوگیری از پر‌شدن زودهنگام تاسیسات ذخیره‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است، اگرچه نگرانی‌های امنیتی اخیر در اطراف سایت‌‌‌‌‌‌‌های ذخیره‌سازی اوکراین به‌وجود آمده، انتظار می‌رود خللی در ثبات تامین انرژی پیش‌نیاید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان