آمریکا دیگر از اسرائیل بدون قید و شرط حمایت نمی‌کند

خشم بایدن؛ عقبگرد بی‌بی

شماره روزنامه: ۵۹۷۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ...

این بیانیه تندترین بیانیه‌ای بود که کاخ سفید درباره رفتار اسرائیل طی 6ماه جنگ علیه حماس صادر و بر ناامیدی فزاینده رئیس‌جمهور از نتانیاهو و خشم بایدن از مرگ هفت امدادگر در هفته گذشته توسط نیروهای نظامی اسرائیل تاکید کرد. در نیمه‌های شب بود که اسرائیل اولین واکنش‌های خود را به بایدن بروز داد. در بیانیه‌ای، کابینه نتانیاهو گفت که ارسال کمک به غزه را -از جمله از طریق بندر اشدود و گذرگاه اریز- افزایش خواهد داد. مقامات دولت بایدن که به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کردند، گفتند که نتانیاهو با تعهدات بیشتر برای آرام کردن رئیس‌جمهور موافقت کرده است.

مقامات گفتند، اسرائیل قول داد که اقدامات بیشتری را برای کاهش تلفات غیرنظامیان و توانمندسازی مذاکره‌کنندگان برای میانجی‌گری یک توافق آتش‌بس موقت در ازای آزادی گروگان‌ها اتخاذ کند. توافق گزارش‌شده در حالی صورت گرفت که مقامات آمریکایی احتمال عواقب آن را در صورت مقاومت نتانیاهو به وی گوشزد کردند. آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه پس از این تماس تلفنی گفت که اسرائیل باید برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه تلاش بیشتری کند؛ چالشی که از زمان حمله به امدادگران به‌طور تصاعدی گسترش یافته است. بلینکن به صراحت گفت که دولت بایدن اکنون آماده است تا در صورتی که اسرائیل تن به درخواست‌ها ندهد، بهایی را تعیین کند. او گفت: «اگر تغییراتی را که باید ببینیم، نبینیم، تغییراتی در سیاست‌ها ایجاد خواهد شد.»

به دنبال فشارهای آمریکا به نظر می‌رسد دور جدیدی از مذاکرات قرار است میان طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شود. بر همین اساس، «جولیان بارنز» هم در گزارش دیگری در 5آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت «ویلیام برنز» رئیس سیا امروز شنبه (18فروردین‌ماه) برای گفت‌وگوهای بیشتر درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه به قاهره سفر می‌کند. مقامات آمریکایی بر این باورند که مذاکره برای توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس و تبادل گروگان‌ها تنها راه برای اجرای آتش‌بس موقت و افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به این منطقه است. انتظار می‌رود که دیوید بارنیا، رئیس موساد و مذاکره‌کنندگان مصر و قطر، در این مذاکرات به برنز ملحق شوند.

نه آمریکایی‌ها و نه اسرائیلی‌ها مستقیما با حماس صحبت نمی‌کنند. در عوض، پیشنهادهای آنها از طریق مقامات مصری و قطری که با اعضای حماس صحبت می‌کنند، منتقل می‌شود. به نوشته وال استریت، برنز، یک دیپلمات و یک مذاکره‌کننده باتجربه است. او پیشنهادهای مختلفی را روی میز قرار داده و طرف‌ها را بر آن داشته است تا طرح‌هایی را به حماس منتقل کنند. مشخص نیست که آیا برنز معامله جدیدی را در دستور کار دارد یا خیر؟ مذاکرات تا حدی کند بوده است؛ زیرا انتقال پیشنهادها از جلسات مذاکره به یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و مغز متفکر احتمالی حمله 7اکتبر به اسرائیل، ممکن است دو روز یا بیشتر طول بکشد. سنوار تمام پیشنهادهای متقابل حماس درباره مذاکرات مربوط به گروگان‌ها را تایید کرده است.

«کاساندرا وینوگراد»، «ویکتوریا کیم» و متیو امپوکه بیگ» هم در گزارش دیگری در نیویورک تایمز نوشتند، بنیامین نتانیاهو با چالش‌هایی در جبهه‌های مختلف مواجه است و به نظر می‌رسد که حمایت داخلی او در زمانی که خشم و ناامیدی بین‌المللی از جنگ غزه به اوج خود رسیده، رنگ باخته و از بین رفته است. نتانیاهو با افزایش تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در غزه مورد انتقاد شدیدتر از سوی متحدانی مانند ایالات متحده قرار گرفته و کشته شدن هفت امدادگر توسط ارتش اسرائیل در هفته گذشته خشم جهانی را تشدید کرده است.

در داخل، نتانیاهو که پیش‌بینی‌های زیادی درباره مرگ سیاسی خود را پشت سر گذاشته، با اعتراضات، اختلافات در کابینه و کاهش محبوبیت در نظرسنجی‌ها مواجه شده است. چهارشنبه شب، بنی‌گانتس، ژنرال سابق که یکی از اعضای کلیدی کابینه جنگ نتانیاهو است، با درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام، فشار بیشتری بر نخست وزیر وارد کرد. گانتس که رقیب سیاسی نتانیاهو است، گفت که انتخابات باید در سپتامبر برگزار شود (انتخابات جدید در اسرائیل از نظر قانونی تا اواخر اکتبر2026 لازم نیست.)

اظهارات گانتس که وب‌سایت‌های خبری اسرائیل در روز پنج‌شنبه آن را برجسته کردند، نشان داد که چگونه وحدت دولت از زمان حمله 7اکتبر به اسرائیل، نزدیک به 6ماه پس از جنگ، نشانه‌هایی از تنش را نشان می‌دهد. سخنان گانتس منعکس‌کننده فراخوان هزاران معترض ضد دولتی بود که در یک تظاهرات چهار روزه برای برگزاری انتخابات زودهنگام و برکناری نتانیاهو، خیابان‌های خارج از پارلمان اسرائیل را پر کردند. در عین حال، نتانیاهو با انتقاد شدید از سوی شرکای ائتلاف راست افراطی خود- ایتامار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ- به‌دلیل بروز نشانه‌های تردید در جنگ علیه حماس یا توسعه شهرک‌های اسرائیلی در مناطق اشغالی مواجه شده است. برخلاف گانتس، این دو مقام افراطی این قدرت را دارند که دولت را به سقوط بکشانند و با خروج از ائتلاف، باعث برگزاری انتخابات شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان