«احسان حیدری» سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران عصر جمعه 17 فروردین 1403 در محفل انس با قرآن کریم و تجلیل از خانواده مدافع حرم «مهدی خوش آمدی» با خبرنگار ایسنا به گفتگو پرداخت.
حیدری با اشاره به تشکیل سازمان بیمه مهاجرت بیان کرد: هدف از تشکیل سازمان، خدمات دهی مناسب به مهاجرین مجاز در کشور جمهوری اسلامی ایران است.
سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران گفت: مهاجرین به دو دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم میشوند.
وی ادامه داد: تکلیف مهاجرین غیرمجاز مشخص شده است و اگر به صورت غیر مجاز به کشور وارد شوند دولت جمهوری اسلامی هیچگونه خدمات رفاهی برای این دسته قرار نداده و باید از کشور خارج شوند.
حیدری تصریح کرد: مهاجرانی که فاقد مدرک هستند بدون تعارف باید به کشور خودشان بازگردند.
وی گفت: بر اساس مصوبات قرارگاه اتباع استان تهران اگر افراد غیرمجاز در مشاغلی هم به کار گرفته شده باشند بر اساس قانون با آنها برخورد شده و با صاحب کار هم طبق قوانین، برخورد میشود.
حیدری ادامه داد: در حوزه مهاجرین مجاز اینگونه نبوده و نظام پای کار است و سعی بر آن است که به این افراد که دارای پتانسیل بالایی هستند، خدمات رسانی به نحو مطلوب انجام پذیرد.
سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران بیان کرد: مهاجرینی داخل ایران حضور دارند و به عنوان مهاجر مجاز شناخته میشوند و بیش از 40 سال است که در داخل ایران زندگی میکنند.
این مسئول گفت: موج اولین مهاجرت از حمله شوروی به افغانستان اتفاق افتاد و ایران توفیق میزبانی مهاجران را در داخل کشور داشته است و موج دوم زمان طالبان صورت گرفت.
وی افزود: تعدادی از این مهاجران سرشماری شدند و دارای کارت و برگ سبز هستند و عملاً با شهروندان ایرانی آمیخته شدند و ما موضعی نسبت به آنها نداریم.
وی با اشاره به اینکه تشکیل سازمان ملی مهاجرت و خدمات مختلفی که در حال ارائه است، اظهار کرد: اولین برنامه، صدور کارت هوشمند مهاجرین است.
این مسئول با اشاره به نابسامانیهایی که در مدارک اتباع وجود داشت گفت: نابسامانیهایی در مدارک بوده که در حال برطرف کردن آن هستیم تا همه مدارک اتباع تبدیل به یک مدرک شده و همگی دارای کد یکتا باشند.
وی از ثبتنام اتباع در مدارس سخن گفت و تصریح کرد: ثبت نام دانش آموزی اتباع حدود 170 هزار دانشآموز در استان تهران بود که در مدارس در حال تحصیل کردن هستند.
سرپرست اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از دستور العملهای سازمان ملی مهاجرت خبر داد و افزود: ملاک عمل دستورالعملهایی است که سازمان ملی مهاجرت برای مهاجرین دارد که متاسفانه این موضوع، محلی برای کلاهبرداری و سوء استفاده بعضی افراد شده است که با ترفندهای مختلف زنگ میزنند، پیامک میدهند که کارت شما میسوزد.
وی ادامه داد: ملاک عمل فقط دفتر کفالت و سازمان ملی مهاجرت و اداره کل اتباع استان تهران و وزارت کشور است که اطلاع رسانیها را انجام میدهد و خدمات رسانی میکند.
کارت هوشمند مهاجرین صادر میشود
این مسئول در پاسخ به خبرنگار ایسنا در مورد برخورد ناشایست برخی دفاتر کفالت اظهار کرد: اداره اتباع، شخص، همکاران و دفاتر کفالت، اجازه برخورد نامناسب با مهاجرین را ندارند و در صورت گزارش و ارائه مستندات برخورد شدیدی انجام می شود.
حیدری ادامه داد: قرار نیست یک نفر بیاید و سلیقهای عمل کند و کل خدمات نظام را زیر سوال ببرد و در سال گذشته یکی دو دفتر کفالت را به خاطر همین موضوع تعطیل کردیم.
سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران تصریح کرد: در شهرستانهای استان تهران متولی نظارت بر دفاتر کفالت هستیم و در صورت نیاز با آنها برخورد قانونی میکنیم.
حیدری در پاسخ به سوال آیا این امکان وجود دارد که برای بچههای اتباع به علت تعداد زیاد، مدارس جداگانهای در نظر گرفته شود؟ بیان کرد: ما به دلایل مختلفی موافق جدا کردن مدارس بچههای اتباع نیستیم و اگر قرار بر این موضوع باشد، باید مراجع بالادستی تصمیم بگیرند.
سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران در پایان گفت: آن دسته از مدارس خودگردان که دارای مجوز هستند میتوانند به کار خود ادامه دهند و مدارسی که فاقد مجوز هستند مطابق قانون به آنها برخورد خواهد شد.