قیمت آتی بنزین در ایالات‌متحده تحت‌تاثیر عوامل پیچیده اقتصادی، سیاسی و فناوری خواهد بود

اما و اگرهای قیمت بنزین در آمریکا

شماره روزنامه: ۵۹۸۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ ...

تارنمای  GoBankingRates با کارشناسان متعددی در مورد عوامل موثر بر قیمت بنزین مشورت کرده است. مارک بنکه، مالک شرکت Westland Auto به دلیل کاهش تقاضای سوخت در بحبوحه رکود اقتصادی و افزایش تولید نفت، کاهش متوسط قیمت را در سال‌2024 پیش‌بینی می‌کند. مت ویلر، کارشناس سرمایه‌گذاری دارایی‌های خصوصی، پیشنهاد می‌کند که نتایج انتخابات آتی آمریکا در نوامبر ممکن است بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد، به‌طوری که دولت‌های جمهوری‌خواه احتمالا از افزایش حفاری داخلی حمایت می‌کنند، درحالی‌که دموکرات‌ها ممکن است آن را محدود کنند. GOBankingRates یک وب‌سایت مالی است که ابزارهایی را برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد امور مالی برای کاربران خود فراهم می‌کند. این پلتفرم طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله بانکداری، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، بودجه‌بندی و موارد دیگر را پوشش می‌دهد. علاوه‌بر این، GOBankingRates مقالاتی را در مورد موضوعاتی مانند روندهای اقتصادی فعلی، تجزیه و تحلیل بازار و بینش‌های تخصصی منتشر می‌کند تا به خوانندگان کمک کند تا پیچیدگی‌های دنیای مالی را بهتر تجزیه و تحلیل کنند.

ثبات قیمت‌ها تا انتخابات نوامبر

 انتظار می‌رود که ثبات قیمتی بنزین تا انتخابات نوامبر ادامه داشته‌باشد. تاثیر افزایش فروش خودروهای برقی بر قیمت بنزین محدود بوده، اما انتظار می‌رود تمایل درازمدت به سمت خودروهای برقی به‌تدریج تقاضا و قیمت‌ها را کاهش دهد. تنش‌های ژئوپلیتیک در مناطق تولیدکننده نفت از جمله خاورمیانه می‌تواند باعث نوسانات قیمت شود، اما تاکنون قیمت‌ها با وجود نگرانی‌ها ثابت مانده‌است. اگرچه رشد جمعیت معمولا تقاضا را افزایش می‌دهد، انتظار می‌رود عرضه در سال‌2024 با حفظ ثبات بازار و جلوگیری از اختلالات عمده مانند بیماری‌های همه‌گیر یا جنگ، سرعت خود را حفظ کند.

درحالی‌که کاهش قیمت فعلی بنزین مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرارگرفته، تاثیر متقابل عوامل اقتصادی، سیاسی و فناوری نشان‌دهنده مسیری متفاوت برای قیمت این نوع سوخت استراتژیک در سال‌2024 است، اگرچه  در روند رو به افزایش قیمت بنزین در چند هفته اخیر به‌عنوان یک واقعیت پذیرفته‌شده، انحراف قابل‌توجهی از این الگو بین سال‌های 2022 و 2023 در ایالات‌متحده وجود داشت. در دوره مذکور، قیمت خرده‌‌‌‌فروشی بنزین رکودی بی‌سابقه را تجربه و شانسی موقت برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. به‌طور متوسط، قیمت‌ها در سال‌2023 در مقایسه با سال‌2022، حدود 0.43‌دلار کمتر بود که عمدتا به کاهش قیمت نفت و افزایش دسترسی به بنزین نسبت داده می‌شود.

به‌رغم رسیدن قیمت به بالاترین میانگین یعنی 3.88‌دلار در هر گالن در سال‌2023، میانگین قیمت پرداخت شده توسط مصرف‌کنندگان 3.52‌دلار در هر گالن بود که در مارس2024 به 3.40‌دلار و در ایالت‌های جنوبی به پایین‌تر از 3.00‌دلار در هر گالن رسید، درحالی‌که این افت بها برای مصرف‌کنندگان خوشایند بوده و هست، ابهاماتی در مورد پایداری این روند و مسیر بالقوه قیمت سوخت در طول سال‌2024 ایجاد شده‌است. با درنظرگرفتن این ابهام‌‌‌‌ها، تارنمای GOBankingRates با گروهی از کارشناسان خودرو و بنزین تماس گرفت تا عوامل بی‌شماری را از جمله پذیرش اتومبیل‌های برقی، عدم‌قطعیت مسائل ژئوپلیتیک منطقه‌ای، تاثیر رشد جمعیت بر تقاضای بنزین، چشم‌‌‌‌انداز اقتصادی، انتخابات قریب‌الوقوع و افزایش وسایل نقلیه الکتریکی که همگی می‌توانند بر قیمت فعلی تاثیر بگذارند را بررسی کنند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

چشم‌انداز اقتصادی: قیمت بنزین همواره با چشم‌انداز اقتصادی درهم تنیده شده‌است. مارک بنکه، مالک شرکت خودروسازی Westland، با اشاره به کاهش تقاضای سوخت در بحبوحه رکود اقتصادی مداوم، کاهش نسبی را در قیمت بنزین برای ادامه سال‌2024 پیش‌بینی کرده است. علاوه‌بر این، تعداد فزاینده پالایشگاه‌هایی که بدون توقف کار می‌کنند، تولید و ظرفیت ذخیره‌سازی نفت را افزایش و منجر به عرضه مازاد می‌شوند که می‌تواند به افت قیمت‌‌‌‌ منجر شود.

تاثیر انتخابات: مت ویلر، کارشناس سرمایه‌گذاری دارایی‌های خصوصی، پیش‌بینی کرده که انتخابات قریب‌الوقوع 2024 تاثیرات معناداری بر قیمت بنزین داشته‌باشد. در صورت روی کار آمدن یک دولت جمهوری‌خواه، احتمالا عملیات‌های حفاری داخلی افزایش‌یافته و در نتیجه افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. برعکس، یک دولت تحت‌رهبری دموکرات‌ها ممکن است سیاست‌هایی را دنبال کند که حفاری را کاهش دهد، به‌طور بالقوه عرضه را محدود کرده و باعث صعود قیمت‌ها شود، با این‌وجود ویلر پیش‌بینی می‌کند که شاهد دوره‌‌‌‌ای از ثبات قیمت‌ها تا انتخابات باشیم.

وسایل نقلیه الکتریکی: رشد تصاعدی در فروش خودروهای الکتریکی (EV) که به رقم خیره‌کننده 1.2‌میلیون دستگاه در سال‌2023 رسید، همراه با پیش‌بینی‌هایی که نشان‌دهنده سهم بازار 10‌درصدی خودروهای برقی در سال‌2024 است، نشان‌دهنده تغییر الگو در اولویت‌های حمل‌ونقل است. درحالی‌که این تغییر مسیر ممکن است بلافاصله به کاهش قابل‌توجهی در تقاضای سوخت‌های فسیلی تبدیل نشود، انتظار می‌رود حرکت بلندمدت به سمت خودروهایی با مصرف برق بیشتر، به‌تدریج تقاضای بنزین را کاهش و در نتیجه قیمت‌ها را نزولی کند.

عدم‌قطعیت در جنگ‌های منطقه‌ای: تنش‌های ژئوپلیتیک در مناطقی مانند خاورمیانه، روسیه و اوکراین همچنان نقطه کانونی ناظران بازار جهانی نفت است. به گفته ویلر، هرگونه اختلال در زنجیره تامین نفت ناشی از درگیری‌های منطقه‌ای، می‌تواند نوسانات قیمت را افزایش دهد، با این حال به‌رغم نگرانی‌های مداوم، قیمت‌ها تاکنون ثابت مانده‌‌‌‌ که حاکی از انعطاف‌‌‌‌پذیری بازار در‌برابر عدم‌قطعیت‌‌‌‌های ژئوپلیتیک است.

افزایش جمعیت: افزایش سرسام آور جمعیت معمولا با افزایش تقاضای بنزین همراه است، اما کارشناسان معتقدند که عرضه احتمالا با رشد جمعیت در سال‌2024 همگام خواهد بود و ثبات بازار را تقویت می‌کند، با این حال همان‌طور که بنکه اعلام کرد، وقایعی مانند بیماری‌های همه‌گیر یا جنگ، پتانسیل ایجاد اختلال در زنجیره تامین و تسریع نوسان شدید قیمت را دارند. به‌طور خلاصه، درحالی‌که کاهش کنونی قیمت بنزین برای مصرف‌کنندگان آمریکایی فرصتی مطلوب ایجاد‌کرده، تاثیر متقابل پیچیده عوامل اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و ژئوپلیتیک، چشم‌انداز پویایی را برای قیمت بنزین در سال‌2024 به‌دنبال خواهد داشت، لذا به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که از جریان فعلی نهایت استفاده را ببرند چراکه که بهای سوخت قرار نیست همیشه به کام مشتریان باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان