صنعت خودروی ایران با پیکان معنا گرفت ولی با پژوی فرانسوی رشد کرد. شرکتی که در سال 1810 کار خود را با ساخت قهوهساز آغاز کرد و بعد از آن در 1830 سراغ دوچرخه رفت، سپس برای اولین بار در 1882 یک اتومبیل ابتدایی ساخت و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا شناخته میشود.
به گزارش عصر ایران سالیان سال مردم ایران حضور محصولات پژو را در بین خود حس کرده و با آن خاطره دارند اما جالب است بدانید بر اساس شواهد اولین محصول پرفروش پژو در ایران، مدل چهار در صندوقدار 404 بود که سال 1960 رونمایی شد. بهعبارتی میتوان گفت ایرانیان پژو را بهصورت واقعی با مدل 404 شناختند و بعدها مدل 504 توانست پژو را در ایران به اوج برساند.
پژو 404 را مؤسسه معتبر Pinifarina ایتالیا یعنی همان شرکتی که طراحیهای فراری افسانهای را نیز در کارنامه دارد طراحی کرده بود. این خانوادگی کمهزینه یکی از معدود نمونههای در کلاس خودش بود که علاوه بر یک جعبهدنده 4 سرعته دستی از یک مدل 3 سرعته اتوماتیک نیز بهره میبرد.
پژو 404 از سال 1960 تا سال 1975 به مدت 15 سال در خط تولید کارخانه پژو در شهر سوشو فرانسه باقی ماند. همچنین از سال 1962 تا 1980 هم در آرژانتین و استرالیا به تولید رسید و در ادامه حتی تا سال 1991 در کنیا نیز روی خط تولید قرار داشت و پس از آن تولیدش برای همیشه پایان یافت.
404 یکی از محصولات پژو بوده که با انواع مدلها از جمله سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن به بازار جهانی عرضه شده است. نخستین سری از این محصول باموتور چهار سیلندر 1.5 لیتری و جعبهدنده 4 سرعته دستی روانه بازار شد که توانایی تولید نیرویی معادل 75 اسببخار را داشت. اما رقابت پژو با سایر خودروسازان اروپایی از جمله مرسدس بنز به ویژه مدل W110 سبب شد تا طیف وسیعتری ازموتورها را برای این خودرو درنظر بگیرد. از همینرو سه موتور 1.5، 1.6 و 1.9 لیتری نیز برای این خودرو انتخاب شد. در واقع نسخه 1.9 لیتری نمونه دیزلی بود.
پژو 404 در سال 1340 توسط نماینده انحصاری پژو در ایران، به کشور وارد شد و چون خودروی بهروز، کارآمد، خانوادگی و با قیمتی مناسب (حدود 6000 تومان) بود، مورد استقبال قرار گرفت. در واقع، ایرانیها در سال 1340 میتوانستند خودرویی را خریداری کنند که یک سال قبل به بازار اروپا عرضه شده بود.
تعداد سفارشهای ثبت شده در ایران بهقدری زیاد بود که دیگر خودرویی از این مدل در پارکینگ این شرکت وجود نداشت و در واقع، با دریافت مبلغی برای این خودرو ثبت سفارش میکرد. در اولین نوبت فروش پژو 404، چند هزار خودرو از این خودرو فروخته شد. همچنین، مشتریانی که عازم اروپا بودند میتوانستند در شرکت ثبت سفارش کنند و در فرانسه آن را تحویل بگیرند.