اختصاصی «دنیای‌اقتصاد»؛ سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود

نشست ویژه بهارستان برای استانبول

شماره روزنامه: ۵۹۸۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ...

اگرچه هیات رئیسه مجلس در روز یکشنبه هفته آینده جلسه خواهد داشت و در این جلسه درباره زمان برگزاری جلسه نظارتی مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند؛ اما آن‌طور که برخی نمایندگان اعلام کردند احتمالا این جلسه نظارتی در روز سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود. این در حالی است که برخی نمایندگان با توجه به فوریت این موضوع می‌گویند که این جلسه باید در اولین نشست مجلس در هفته آینده یعنی روز یکشنبه برگزار شود. همچنین اگرچه بیشترین انتقاد متوجه بازار ارز و دارو است، اما نمایندگان مسکن و وضعیت معیشتی مردم را از جمله محورهای دیگری می‌دانند که در جلسه نظارتی مجلس باید مطرح شود.

نظارت شدیدتر ضروری است

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر لزوم نظارت شدیدتر از سوی مجلس به جای جلسات با مسوولان گفت: معتقدم که جلسات نتیجه نداده است. برای مثال برای برنج و ارز جلسه گذاشتیم و نتیجه نداد. بنابراین باید روش دیگری را امتحان کرد. در این راستا ما باید نظارت را شدت ببخشیم و شدت نظارت مجلس می‌تواند اوضاع را بهبود ببخشد. برای مثال درباره ارز اگر به قانون عمل نکرده‌اند، باید به‌شدت با بانک مرکزی برخورد کرد، اگر درباره برنج به قانون عمل نکرده‌اند، با وزیر جهاد کشاورزی به‌شدت برخورد کرد و اگر درباره دارو به قانون عمل نکرده‌اند به‌شدت با وزیر بهداشت برخورد کرد.او تاکید کرد: نظارت مجلس باید نفس‌گیر و با سرعت باشد و مردم از ما این انتظار را دارند. در غیر این‌صورت اینکه بگوییم فلان وزیر این کار را انجام دهد، این نصیحت می‌شود؛ درحالی‌که قانون نصیحت نمی‌خواهد. در جایی که وزرا تذکرات را نمی‌پسندند باید استیضاح و عزل شوند. مجلس در همین ایام می‌تواند دو وزیر را استیضاح کند. مگر می‌شود مقامات حرف عجیب و غریب بزنند که بازار حبابی است و ربطی به ما ندارد! چون همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی به اینها کمک می‌کنند.  کوچکی با بیان اینکه احتمال استیضاح وزرای مرتبط با گرانی ارز وجود دارد، تصریح کرد: من استیضاحی را از وزیر اقتصاد در تابلو دارم و اگر مشکلات سرعت بگیرد آن استیضاح را پیش می‌برم.

استفاده نمایندگان از ابزارهای نظارتی‌ در سه‌شنبه‌های نظارتی

همچنین مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس، با انتقاد از عدم ثبات در مولفه‌های اقتصادی اظهار کرد: مردم می‌خواهند که در مولفه‌های اقتصادی ثبات باشد و به‌دلیل عدم‌ثبات گله دارند. البته این دولت اقدامات خوبی را انجام داد و یک دولت پرکار است و تصمیماتی هم در راستای ثبات بازار گرفته شد و در این راستا رئیس‌کل بانک مرکزی تغییر و آقای فرزین جایگزین شد. اما در هفته‌های اخیر شاهد هستیم که اتفاقی در طرف تقاضا نیفتاده اما شاهد افزایش نرخ ارز هستیم. البته برخی از این افزایش ناشی از فضاسازی رسانه‌ای و التهاباتی است که از ارز فردایی و برخی از موضوعات دیگر نشأت می‌گیرد؛ اما مردم نگران هستند و چه بخواهیم چه نخواهیم ارز و سکه مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم تاثیرگذار است. او تصریح کرد: برای رفع مشکلات در بازار ارز و طلا از ابزار نظارتی‌مان در سه‌شنبه‌های نظارتی استفاده خواهیم کرد. در این راستا از وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی دعوت می‌شود و محوریت با این مسوولین است، البته امکان دارد دوستان دیگری هم از دولت دعوت شوند تا در مجلس به‌صورت شفاف توضیح دهند. ما از ظرفیت نظارتی مجلس استفاده می‌کنیم که نگرانی مردم از افزایش بی‌رویه سکه و ارز پاسخ داده شود و به سمت ثبات برویم.

ارز آزاد با ما کار دارد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز با اشاره به جلسه هفته آینده مجلس برای بررسی افزایش نرخ ارز خاطرنشان کرد: مجلس برای بررسی چرایی افزایش نرخ ارز باید جلسه‌ای با حضور وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مسوولان وزارتخانه‌های تولیدی و وزارت بهداشت برگزار کند. بهتر است که این جلسه در اولین نشست مجلس یعنی روز یکشنبه باشد تا موضوع با فوریت بررسی شود. او افزود: در حال حاضر مشکلی که در رابطه با افزایش نرخ ارز و سکه و مشکلاتی که در تامین دارو داریم ناشی از این است که آقایان نمی‌خواهند مشکل و معضل را بپذیرند. آقایان می‌گویند ارز دارو و ارز کالاهای ضروری و مواد اولیه را تهیه می‌کنیم و کاری به نرخ ارز آزاد نداریم. اما ارز آزاد با ما کار دارد و زمانی که ما نتوانیم نقدینگی‌ها را به سمت تولید و بخش‌های اقتصادی هدایت کنیم، این نقدینگی‌ها می‌تواند مساله ایجاد کند و نرخ ارز را بالا ببرد و بر مبنای آن واحدهای صنفی، واحدهای تولیدی و تمام فعالیت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این شرایط کسی حاضر به فروش کالا نیست و این مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: بنابراین ما باید راه را باز کنیم تا نقدینگی‌ها به سمت بخش‌های تولیدی برود و طرح‌های تولیدی و تملک دارایی را به سرانجام برسانیم تا بتوانیم از این طریق افزایش عرضه را داشته باشیم. تا زمانی که این اقدامات انجام نشود، شاهد این کلاف سردرگم خواهیم بود. از سوی دیگر تا ظرفیت‌های اقتصادی بالا نرود و تامین ارزمان بیشتر نشود و راهی را برای کنترل تورم پیدا نکنیم، این مشکلات را داریم.

نگرانی نمایندگان از وضعیت معیشتی مردم

P5_2_50101_1402402111_10762406235328122.957124250_1 copy

همچنین شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از افزایش قیمت کالاها و کاهش توان خرید مردم تصریح کرد: نوسانات ارز و طلا موجب تلاطم در وضعیت اقتصادی شده و به بهانه گران شدن ارز همه چیز در حال افزایش قیمت است. در این شرایط مردم دیگر توان خرید ندارند و مراجعه مردم در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ کاهش پیدا کرده و این نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید مردم است. او تاکید کرد: مجلس در مقابل وضعیتی که در بازار ارز و طلا شاهد آن هستیم، مسوولیت دارد. بر این اساس تصمیم بر این شد که تیم اقتصادی دولت و کسانی که مسوول و اثرگذار هستند، در مجلس حضور پیدا کنند و پاسخ‌گوی وضعیت موجود باشند و نهایتا چاره‌اندیشی کنند تا ثبات به بازار برگردد.

این نماینده مجلس درخصوص مباحثی که احتمالا در جلسه هفته آینده مجلس با مسوولان دولتی مطرح می‌شود، گفت: افزایش قیمت ارز، وضعیت مسکن، وضعیت گرانی و افزایش قیمت طلا از مباحث قابل بحث و مطرح است. یکی دیگر از محورهایی که در جلسه هفته آینده با مسوولان دولتی مطرح می‌شود، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است که در حال حاضر به خطر افتاده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان