از لحاظ تاریخی، بزرگترین اقتصادهای جهان آنهایی بودهاند که بر تجارت بین المللی خارج از کشور نیز تسلط داشتهاند.
این اینفوگرافی که با استفاده از دادههای موسسه پترسون برای اقتصاد بینالملل (PIIE) و سازمان تجارت جهانی تهیه شده، نشان میدهد که چگونه سهم صادرات جهانی از نظر ارزش در 150 سال گذشته برای برخی از قدرتهای برتر جهان تغییر کرده است.
سهم صادرات کالا بین سالهای 1870 تا 2022
به گزارش روزیاتو، در طول قرن نوزدهم، بریتانیا ثروتمندترین و پیشرفتهترین اقتصاد جهان بود. این اقتصاد صنعتیترین اقتصاد جهان نیز بود و یکسوم جمعیت آن در بخش تولید مشغول به کار بودند.
در نتیجه، کالاهای نهایی بریتانیا به قدری کارآمد و ارزان تولید میشد که به طور گسترده در سراسر جهان خرید و فروش و تقریباً در هر بازار دیگری به راحتی یافت میشد.
علاوه بر این، امپراتوری بریتانیا از مستعمرات خود سود میبرد و هند تا پایان قرن، 42 درصد از صادرات آن را به خود اختصاص میداد.
در آن دوره، بریتانیا بر صادرات کالا تسلط داشت و پس از آن آلمان:
پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده در صادرات از بریتانیا و آلمان پیشی گرفت.
برخلاف اروپا و بسیاری از نقاط دیگر جهان که به دلیل جنگ دچار ویرانی و مشکلات اقتصادی شدند، ایالات متحده که از نظر تخریب فیزیکی نسبتاً خسارتندیده باقی مانده بود با پایگاه صنعتی شدیداً تقویتشدهای ظهور کرد.
رشد آسیاییها از دهه 1980 تا کنون
در طول دهههای 1980 و 1990، ژاپن رشد سریع صادرات را عمدتاً توسط کالاهای الکترونیکی تجربه کرد و به یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایالات متحده تبدیل شد.
امروزه چین بر بازار تجارت تسلط دارد و تقریباً 15 درصد از کل کالاها را به خود اختصاص داده است.
صنعت تولید چین در ساخت تقریباً هر چیزی، از اقلام معمولی خانگی گرفته تا قطعات یکپارچه در تولید خودرو به «پیشگام» تبدیل شده است. برخی از محصولات اصلی تولیدی چین عبارتند از:
- ابزارهای دقیق
- نیمرسانا یا نیمههادیها
- ماشین آلات صنعتی کامپیوتر و گوشی های هوشمند
از سال 1948، صادرات کالاهای جهانی از 59 میلیارد دلار به 24.3 تریلیون دلار در سال 2022 رسیده است.