دهههاست که ایرلاین های جهان بین بوئینگ آمریکایی و ایرباس اروپایی تقسیم شده اند. پس از سالها مشکلات ایمنی، جدا شدن در خروج هواپیمای بوئینگ 737-9 در پرواز آلاسکا ایر، منجر به استعفای مدیرعامل آن شد.
این حادثه به دنبال دو سقوط مرگبار هواپیماهای این شرکت در سال های 2018 و 2019 رخ داد. اینفوگرافی زیر، نمودار تعداد حوادث هوایی ایالات متحده بین بوئینگ و ایرباس را به تصویر می کشد.
نگاهی دقیق تر به حوادث خطوط هوایی
به گزارش روزیاتو، ایالات متحده بزرگترین بازار بوئینگ است و 58 درصد از درآمد سالانه این شرکت در سال 2023 را به خود اختصاص داده است.
از طرفی، آمریکای شمالی سومین بازار بزرگ ایرباس نیز هست که 21 درصد از درآمد سالانه این شرکت را پس از اروپا و آسیا تامین می کند. در زیر، تعداد حوادث هوایی بین این دو غول هواپیما سازی از سال 2014 در محدوده ایالات متحده و آب های بین المللی را می بینید:
*داده های سال 2024 تا پایان فوریه است.
در سال 2024 تاکنون، بوئینگ با 20 حادثه مواجه شده است که پرواز آلاسکا ایر به دلیل فقدان پیچ و مهره درب خروج که باعث خارج شدن آن از لولا شده، شناخته شده ترین مورد بوده است.
یکی از محرک های بالقوه ای که توسط این شرکت شناسایی شده است این است که پاداش های کارکنان به شدت با انگیزه های مالی مرتبط است. در حال حاضر، در حالی که این شرکت روند تولید خود را بازسازی می کند، معیارهای ایمنی و کیفیت را برای 60 درصد از پاداش سالانه آنها در نظر می گیرد.
برای سالها، بوئینگ با نگرانیهای ایمنی در مورد هواپیماهای خود مواجه بوده است، که باعث شده است استفاده از رگولاتورها هواپیماهای 737-8 خود را پس از یک سانحه مرگبار در سال 2019 به مدت دو سال متوقف کنند. از طرفی، تنظیمکنندههای هواپیما از سال 2013 با کاهش شدید بودجه مواجه شده است.
با این حال، مسائل کیفیت منحصر به بوئینگ نیست. در برخی از آخرین تحویلهای ایرباس، مشتریان نگرانیهای مربوط به کیفیت را همراه با شکایت از تاخیر در تحویل مطرح کردهاند. به عنوان مثال، در ماه ژانویه، یک هواپیمای ایرباس A319 در پرواز خطوط هوایی یونایتد به دلیل احتمالی درب معیوب فرود اضطراری داشت.
تا این مرحله، حوادث بوئینگ و ایرباس در سال 2023 در میان رکورد 16.3 میلیون پرواز در آمریکا به بالاترین حد خود در دهه گذشته رسید. خبر خوب این است که هیچ حادثه مرگباری در سال 2023 گزارش نشده است. در واقع، تقریباً در 15 سال گذشته هیچ حادثه مرگباری در خطوط هوایی ایالات متحده رخ نداده است.