اسماعیل برات مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در نشست ستاد تسهیلات سفر که امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد گفت: مجموع بازدید و بازرسیهای نظارتی ثبت شده طی ایام نوروز در سامانه جانا 25 هزار و 712 مورد بوده است که از این تعداد 12 هزار و 822 مورد آن متعلق به آمار مراکز اقامتی، 4 هزار و 647 هزار مورد آژانسهای مسافرتی و سه هزار و 516 مورد نیز متعلق به واحدهای پذیرایی بین راهی است.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: یک هزار و 236 مورد تشویقی داشتهایم که از این تعداد 603 مورد متعلق به مراکز اقامتی، 439 مورد آژانسهای مسافرتی، 194 مورد واحدهای پذیرایی بین راهی بوده است.
برات بیان کرد: تعداد تذکرها نیز دو هزار و 465 مورد بوده است. که از این تعداد یک هزار و 541 مورد متعلق به مراکز اقامتی بود. تعداد اخطارها نیز 407 مورد به صورت کتبی بوده است که بیشتر آن به مراکز اقامتی داده شده است. 54 مورد نیز موارد تعطیل شده را داشتهایم که 5 مرکز اقامتی و 49 آژانس مسافرتی را شامل می شده است.
وی افزود: تعداد گزارشهای بازرسی مرتبط با نرخنامه نیز سه هزار و 530 مورد بوده که در این میان تعداد 923 مورد مربوط به برخورد به علت گران فروشی بوده است.
وی ادامه داد: استانهای تهران، خراسان رضوی و گلستان بیشترین بازدیدهای نظارتی را داشته و استانهای یزد و آذربایجان شرقی کمترین بازدیدهای نظارتی را در ایام نوروز داشتهاند و ضعیف عمل کردهاند. تعداد بازدیدهای نظارتی از تاریخ 24 اسفند ماه 1402 لغالیت 24 فروردین ماه 1403 در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، 113 درصد رشد داشته است. تعداد کل بازدیدهای انجام شده از مراکز تفریحی و فرهنگی که در سامانه جانا ثبت شده هم 11 میلیون و 126 هزار و 529 مورد بوده است.
برات بیان کرد: تعداد شکایت و اعتراض واصله از طریق سامانه 09629 نیز 1240 مورد بود که حدود 91 درصد (برابر 1129 مورد) مورد رسیدگی قرار گرفته و پاسخ داده شده است. همچنین مجموعاً 323 مورد تقدیر در سامانه 09629 ثبت شده است. همچنین 390 مورد پرونده در کمیسیونهای رسیدگی به شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است. بر اساس آرا صادره در مجموع 22 میلیارد و 986 میلیون و 585 هزار و 500 ریال، ده هزار و 714 دلار و 802 یورو و سه هزار درم نیز به مسافران عودت داده شده است.