المپیک پاریس؛ اولین المپیک با برابری جنسیتی

قرار است بازی‌های پاریس، با دستیابی به برابری جنسیتی کامل برای اولین‌بار تاریخی در المپیک ثبت کنند.

در بازی‌های المپیک امسال پاریس، دستاوردی تاریخی جشن گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ویفروم، قرار است بازی‌های پاریس، با دستیابی به برابری جنسیتی کامل برای اولین‌بار تاریخی در المپیک ثبت کنند.

تعداد ورزشکاران زن و مرد در تابستان امسال برابر است و با وجود این پیشرفت‌ها، جهان هنوز راهی برای رسیدن به برابری کامل جنسیتی دارد.

بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023، تخمین زده می‌شود که رسیدن به برابری کامل 131 سال دیگر طول بکشد.

برای اولین بار در تاریخ المپیک، زنان ورزشکار به تعداد ورزشکاران مرد در بازی‌ها جایگاه خواهند داشت. این تخصیص 50-50 به این معنی است که بازی‌های المپیک 2024 پاریس در تابستان امسال اولین المپیکی خواهد بود که به برابری جنسیتی کامل در زمین بازی دست می‌یابد.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، این نقطه عطف را «یکی از مهمترین لحظات در تاریخ بازی‌های المپیک و در کل ورزش زنان» توصیف کرد.

این مورد مسیر طولانی برای زنان در المپیک بوده است. زنان از زمان شرکت در بازی‌های المپیک برای اولین‌بار در سال 1900، آن هم در پاریس، راه طولانی را پیموده‌اند. در آن سال، زنان تنها 2.2 درصد از کل شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند.

تعداد زنان ورزشکار به‌طور پیوسته افزایش یافته است و از المپیک 1984 در لس‌آنجلس، ایالات‌متحده، زمانی که زنان 23 درصد از شرکت‌کنندگان المپیک را تشکیل می‌دادند، شتاب گرفته است.

در المپیک 2012 لندن، 44 درصد از ورزشکاران زن بودند. لندن 2012 به عنوان «بازی‌های زنان» توصیف شد زیرا این اولین‌بار در المپیک بود که هر کشوری که در آن شرکت می‌کرد، زنان ورزشکار را در تیم‌های خود داشت.

سازمان زنان ملل متحد اظهار کرد که ورزش می‌تواند زندگی را تغییر دهد و این شامل ارتقای رهبری، کار گروهی، اتکا به خود و اعتماد به نفس در زنان است.

برابری جنسیتی به‌طور گسترده‌تری برای اقتصادها و جوامع مفید است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش جهانی شکاف جنسیتی خود در سال 2023 دریافت که پیشرفت در کاهش شکاف‌های جنسیتی به معنای رشد، نوآوری و انعطاف‌پذیری بیشتر برای کشورهاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان