۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی

بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا

در خارمیانه عربستان، اسرائیل و ترکیه بیش از ایران در سال ۲۰۲۳ برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با ۷۵ میلیارد دلار بودجه نظامی نه تنها در خاورمیانه اول است که در جهان هم بعد از آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح موسوم به «سیپری» در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص بودجه نظامی کشورهای مختلف، می‌گوید ایران در سال 2023 نسبت به سال 2022 هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان حاصل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در سال 2023 مبلغ 10 میلیارد و 300 میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده است. این عدد نسبت به سال 2022 شش دهم درصد افزایش یافته است. 
 
بر اساس اعلام این موسسه، میزانی که ایران برای هزینه‌های دفاعی خرج کرده معادل 2.1 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است. 
 
در منطقه خارمیانه کشورهای عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه بیش از ایران در سال 2023 برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با تخصیص 75 میلیارد و 800 میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد که حتی در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است. 
 
بعد از عربستان این اسرائیل است که با صرف 27 میلیارد و 500 میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه هم با 15 میلیارد و 800 میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است. 
 
بر اساس نتایج این تحقیق، رتبه ایران در رده‌بندی جهان نسبت به سال 2022 هفت رده بالاتر رفته و از جایگاه 33 به رده 26 رسیده است. سهم ایران در کل هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در سال 2023 حدود چهار دهم درصد بوده است. این در حالی‌است که عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه به ترتیب سهمی 3.1، 1.1 و شش دهم درصدی از کل هزینه‌کرد در صنایع نظامی در سال 2023 جهان داشته‌اند. 
 
این گزارش که هزینه‌ها در صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده می‌گوید سهم هزینه‌های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌کم از سال 2019 به بعد رو به افزایش بوده است.
 
بر این اساس سهم سپاه پاسداران در کل هزینه‌های نظامی ایران در سال 2019 حدود 27 درصد بوده اما این میزان در سال 2023 به 37 درصد افزایش یافته است. 
 
علاوه بر این در سال 2023 هزینه‌های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در مدت مشابه 27 درصد افزایش یافته است. 
 
از تولیدات هسا می‌توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که سپاه آنها را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کرد.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان