روزنامه تعادل نوشت: شرکتهایی چون «بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور» در صدر لیست ارزبگیران بزرگ خودنمایی میکند. طبق آمار منتشر شده، مجموع واردات کشور در سال 1402 برابر با 66.2 میلیارد دلار بوده، که 24 میلیارد دلار به واردات 100 واردکننده اول اختصاص دارد.
گمرک همچنین برای اولینبار، نام شرکتهای خودروسازی اصلیگیرنده ارز را فاش کرده است. انتشار این جدول ارزی، توجهها را به سمت چند موضوع هدایت میکند؛ اول اینکه دلیل ابر کسری تجاری 17میلیارد دلاری کشور در سال گذشته را شاید بتوان به توزیع این میزان ارز و مسابقه این شرکتها برای دریافت ارز ربط داد.
موضوع دیگر اینکه اگر فهرست ارزبگیران طبق روال گذشته، بهروزرسانی میشد، زودتر جلوی فسادهای ارزی مثل دبش، نهادههای دامی و غیره را میشد، گرفت. اما سوال مهمی که اینجا مطرح میشود، این است که این میزان ارز دریافتی از سوی این شرکتها، چه تاثیری روی قیمت کالاهای اساسی در بازار داشته است؟! چراکه در برخی موارد مشاهده میشود، نه تنها بازار کالاها متعادل نشده، بلکه واردکنندگان قیمت محصولاتشان را افزایش دادهاند!
از توقف یا انتشار دوباره اسامی ارزبگیران
براساس اعلام بانک مرکزی، آخرین فهرست منتشر شده از اسامی دریافتکنندگان ارز دولتی و نیمایی مربوط به بازه زمانی 21 فروردین 97 تا تاریخ 27 اردیبهشت 1400 است. این فهرست تا دو سال پیش اعلام میشد که اکنون اعلام نمیشود. رسانهها بارها با انتقاد از اینکه هنوز آمار دریافتکنندگان ارز نیمایی در سایت بانک مرکزی بروزرسانی نشده، خواستار بهروزرسانی لیست دریافتکنندگان ارز نیمایی شدند.
البته چندی پیش روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که به زودی لیست ارز بگیران منتشر میشود که تا این لحظه این اتفاق رخ نداده است. این درحالی است، که اگر فهرست ارزهای تخصیص یافته به صورت منظم و بیقید منتشر میشد، راه تخصیص ارز عجیب و غریب به چای دبش که موضوع آن آذرماه سال گذشته رسانهای شد، بسته میشد و ثانیا اگر این اتفاق رخ میداد سریعتر علنی میشد و جلوی این فساد نجومی گرفته میشد. حال، اما گمرک ایران در ادامه شفافسازیهای اخیر این بار دست به انتشار لیست 100 واردکننده که بیشترین ارز را طی سالهای 1401و 1402گرفتهاند، زده است.
کدام شرکتها بیشترین ارز را گرفتهاند؟
طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، مجموع واردات کشور در سال 1402 برابر با 66.2 میلیارد دلار بوده که میزان 24 میلیارد دلار به واردات 100 واردکننده اول اختصاص دارد. حجم واردات این واردکنندگان نیز 21 میلیون و 779 هزار تن برآورد شده است. مجموع واردات کشور در سال گذشته 39 میلیون تن بوده است.
در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی 4/2 درصدی در وزن ولی افزایشی 7/42 درصدی در ارزش دلاری داشته است. این واردکنندگان در مجموع حدود 82/55 درصد از وزن و 36,34 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادهاند. سال 1401 میزان ارز دریافتی این صد شرکت در سال 1401 برابر با 22 میلیارد و 300 میلیون دلار ذکر شده است. در مجموع ارزش واردات تمامی 100 واردکننده نخست، 7.42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است. اما واردات آنها به لحاظ وزنی افتی 4.18 درصدی داشته است.
براساس اعلام گمرک ایران، عمدهترین واردکننده کشور، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بوده است که 2، 990 هزار تن کالا و به ارزش 1/9 میلیارد دلار را به کشور وارد کرده و سهمی در حدود 7/66 درصد از وزن و 2/84 درصد از ارزش دلاری کل واردات را به خود اختصاص داده است.
بنا بر این گزارش شرکت «آوا تجارت صبا» به عنوان دومین واردکننده عمده با ارقام 3، 553 هزار تن و 1/5 میلیارد دلار و سهم 9/1 درصد از وزن و 2/26 درصد از ارزش دلاری در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم نیز متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور با ارقام 2، 459 هزار تن و 1/3 میلیارد دلار و سهمهای 6/3 و 1/99 درصد به ترتیب از کل وزن و ارزش واردات کشور بوده است.
«ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﺖ و ﺻﻨﻌﺖ اﮐﺴﻮن» که در رتبه دهم لیست وارداتچیها قرار دارد، در سال 1401 بالای 137 میلیون دلار ارز دریافت کرده، در سال 1402 با رشد 236 درصدی بیش از 462 میلیون دلار ارز گرفته است.
ارزبرترینهای غذایی؛ از کورش تا طبیعت
«ﺻﻨﻌﺖ ﻏﺬاییﮐﻮرش» نیز در سال 1401 بالغ بر 356 میلیون دلار ارزی داشته که میزان آن در سال گذشته با افزایش 12 درصدی به 402 میلیون دلار رسیده است. همچنین در میان فهرست فهرست ارزبگیران دولتی به نام شرکتی برمیخوریم به نام «ﺻﺒﺎ پیشروﮐﺎﻻ» در سال 1401 بیش از 192 میلیون دلار ارز گرفته که میزان دریافتی ارز او در سال 1402 با 97 درصد افزایش به 380 میلیون دلار رسیده است.
یکی دیگر از شرکتهایی که ارز دولتی چشمگیری بابت واردات دریافت کرده، شرکت «طبیعت ﺳﺒﺰ ﭘﺎرس ﮐﻬﻦ» است که در سال 1401 بیش از 532 میلیون دلار ارز دریافت کرده، که در سال 1402به 370 میلیون دلار کاهش یافته است. نکته جالب اینجاست که به شرکت طبیعت، طی دو سال مجموعا 902 میلیون دلار ارز داده شده است.!
این میزان ارز تخصیصی، در شرایطی است که فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید و کشاورزی از مهرماه سال گذشته در صف تخصیص ارز قرار گرفتهاند و ارزی به آنها تعلق نگرفته است. آنها اخیرا سیاستهای تبعیضی بانک مرکزی در تخصیص ارز را مورد انتقاد جدی قرار داده که باعث بلاتکلیفی شان شده است. آنها گفته بودند، از اواخر اسفندماه، واردات نهادههای کشاورزی اعم از سم، کود و بذر تخصیص ارز نداشتهاند و ثبت سفارش این اقلام نیز بسته شده است.
مساله این است که اگر تامین نهاده به موقع انجام نگیرد، دولت باید منابعی را برای واردات محصولات کشاورزی اختصاص دهد. بانک مرکزی اخیرا بخشنامهای مسالهآفرین صادر کرده که به موجب آن، رفع تعهد ارزی شرکتهایی که ارز 28 هزار و 500 تومانی گرفتهاند، باطل شده که این اقدام مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.
البته بانک مرکزی در جوابیهای که برای روزنامه «تعادل» ارسال کرده بوده، این ادعای بخش خصوصی را زیر سوال برده و با ارایه آماری اعلام کرد، که ارز مورد نیاز بخش خصوصی تامین شده است.
یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو!
از سوی دیگر، طبق آنچه گمرک منتشر کرده، برخی خودروسازان، متعلق به بخش خصوصی در جمع پنج و 10واردکننده برتر سال 1402 قرار گرفتهاند. انتشار این لیست در شرایطی است که طی چند ماه گذشته حاشیههای زیادی درباره ارزبری مونتاژ خودرو در کشور ایجاد شده و اعتراضها و نگرانیهایی از سوی فعالان صنایع خودرو و قطعه به دنبال داشته است.
اما سهم آنها از تخصیص ارز چقدر گزارش شده است؟ بنابر جدول ارزی منتشر شده، صنایع خودروسازی مدیران با سهمی یک میلیارد دلاری، ارز برترین شرکت در صنعت خودروی کشور طی سال گذشته بوده است. بنابر آمار گمرک، مدیرانخودرو سهمی 1,5درصدی از کل ارزش دلاری واردات سال گذشته به کشور را داراست.
این شرکت در سال 1401 بیش از 530میلیون دلار ارزبری داشته، بنابراین ارزبری آن در سال 1402تقریبا 90درصد رشد کرده است. جایگاههای هشتم و نهم لیست 100 واردکننده برتر کشور در سال گذشته به کرمانموتور و کوروشموتور آریا اختصاص یافته است.
کرمانیها در سال گذشته حدود 748میلیون دلار ارزبری داشتهاند که نسبت به سال 1401 رشد حدودا 76درصدی را نشان میدهد. کوروشموتور آریا هم با ارزبری 634میلیون و 481میلیون دلاری در سال گذشته، رشد حدودا 58درصدی را در ارزبری داشته است.
از نکات جالب در جدول ارزی، سهم بخش واردات قطعات بهخصوص قطعات مربوط به مونتاژکاران است. طبق آمار گمرک، در سال 1402به اندازه 8 میلیارد و 380میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. بررسی جزییات واردات اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت نشان میدهد، واردات قطعات خودرو در سال 1402، هفتمیلیارد و 598میلیون دلار بوده است. گمرک در این گزارش همچنین برای اولینبار، نام شرکتهای خودروسازی اصلیگیرنده ارز را فاش کرده بود.
اما در جمع واردکنندگان بزرگ، نام سه شرکت فعال در حوزه خودرو و قطعه بیشتر به چشم میآید. گروه بهمن با قرار گرفتن در رده سیزدهم، 38درصد رشد ارزبری را در سال 1402 و نسبت به 1401 به ثبت رسانده است. ارزبری گروه «خودروسازی بهمن» در سال گذشته نزدیک به 394میلیون دلار بوده است.
در رده شانزدهم هم نام«ایرانخودرودیزل» به چشم میآید، شرکتی که با 369میلیون و 482هزار دلار ارزبری، افت 17درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. صنایع قطعهسازی «کروز» که در جایگاه بیستم ارزبگیران جای خوش کرده، در سال 1402 بیش از 301میلیون دلار ارز دریافتی به نام آن ثبت شده است. در مقایسه با سال 1401، شرکت کروز کمتر از یک درصد رشد ارزبری داشتهاند.
در لیست سوم 10 واردکننده برتر کشور طی سال 1402 نیز چهار شرکت مرتبط با خودروسازی کشور به چشم میآید که شامل «سایپا، آرین پارس موتور، ایرانخودروی خراسان و ایرانخودروی مرکزی» میشود. در این بین، سایپا و ایرانخودرو در سال 1402به ترتیب بیش از 20و بیش از 39 درصد رشد ارزبری داشتهاند.
ارزبری سایپا در سال گذشته بیش از 295میلیون دلار بوده و ایرانخودرو هم ارزبری بالغ بر 233میلیون دلاری داشتهاند. 10 شرکت واردکننده برتر چهارم ساپکوی ایران خودرو و بهمندیزل را در خود جای داده که به ترتیب بیش از 205میلیون دلار و حدود 172میلیون دلار ارز دریافت کردهاند. از دیگر شرکتهای خودرویی و قطعهای که نام آنها در لیست 100 واردکننده برتر کشور طی سال 1402 به چشم میآید، گروه خودروسازی «مایان، صنایع خودروسازی فردا و گروه صنعتی بارز» هستند. حضور پررنگ خودروسازان و قطعهسازان در بین واردکنندگان برتر کشور، نشاندهنده حجم بالای واردات قطعات و مواد اولیه در این صنعت است.