در دل کوچههای خاطرهانگیز ملت شهرکرد، نمدمالان با دستانی پر از تجربه و دلهایی پر از امید به خلق آثار هنری میپردازند، اما این هنرمندان، با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند.
به گزارش ایسنا، در دل کوههای سر به فلک کشیده و دشتهای سبز، هنری نهفته است که نسلها دست به دست هم دادهاند تا آن را حفظ کنند.
نمدمالی، هنری است که با دستان هنرمندانه و قلبهایی پر از عشق شکل میگیرد، این هنر نه تنها یک صنعت دستی، بلکه بیانگر فرهنگ و تاریخی غنی است که در هر گره و پیچ و خم آن داستانی از گذشتههای دور را روایت میکند.
امروزه باوجود تکنولوژی و صنعتی شدن، هنرهای دستی مانند نمدمالی کمتر به چشم میآیند و خطر فراموشی آنها بیش از پیش احساس میشود، اما هنوز هم در گوشه و کنار این سرزمین، هنرمندانی هستند که با عشق و احساس، به این هنر زندگی میبخشند و آن را به نسلهای آینده منتقل میکنند.
در دل کوچههای خاطرهانگیز و بازارهای پر رفت و آمد خیابان ملت شهرکرد، نمدمالان با دستانی پر از تجربه و دلهایی پر از امید به خلق آثاری میپردازند که از روح تاریخ و فرهنگ جان میگیرند، اما این هنرمندان، با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند که گاهی سایهی سنگینی بر روی این هنر اصیل میاندازد.
در دنیایی که بازار به سرعت در حال تغییر است، نمدمالان با چالشهایی در بازاریابی و فروش محصولات خود روبرو هستند، رقابت با محصولات انبوه و ارزان قیمت، دشواریهایی را برای حفظ کیفیت و اصالت هنر نمدمالی به همراه دارد.
تامین مواد اولیه با کیفیت و به قیمت مناسب از دیگر دغدغههای نمدمالان است، افزایش هزینهها و کمیاب شدن برخی مواد بر تولید و خلاقیت آنها تاثیر میگذارد.
نگرانی از انتقال دانش و مهارتهای نمدمالی به نسلهای جدید، موضوعی است که همواره ذهن هنرمندان را به خود مشغول داشته است و با کم شدن علاقهمندان به یادگیری این هنر، آیندهی نمدمالی در هالهای از ابهام قرار دارد.
نبود حمایت کافی ازسوی متولیان میتواند بر پایداری این هنر تاثیر منفی بگذارد، نیاز است تا با ایجاد زیرساختهای مناسب و فراهم کردن بسترهایی برای نمایش و فروش این آثار، به حفظ و ارتقاء نمدمالی کمک شود.
شهرکرد بهعنوان شهر ملی نمد ثبت ملی شده است، اما در کوی نمدمالان شهرکرد چندان نمادهای این هنر اصیل به چشم نمیخورد.
با این حال، نمدمالان شهرکردی با ارادهای راسخ و عشقی که به این هنر دارند، همچنان به پیش میروند و با هر گره و ضربهای، نه تنها یک اثر هنری، بلکه قطعهای از روح و هویت خود را به جهان عرضه میکنند، این هنرمندان، سفیرانی هستند برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی، شایستهی تقدیر و حمایتاند.
میتوانیم شهر ملی نمد (شهرکرد) را به شهر جهانی نمد تبدیل کنیم
علیرضا جیلان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نمد کاربردهای زیادی در زندگی روزمره دارد، اظهار کرد: یکی از کاربردهای نمد زیرانداز است، اما در صنعت پزشکی و هوا و فضا، خودرو، پوشاک و ... نیز از نمد استفاده میشود.
وی با بیان اینکه نمد یک محصول صادراتمحور محسوب میشود، عنوان کرد: اگر بتوانیم این محصول را در زنجیره ارزش قرار دهیم، میتوانیم شهر ملی نمد (شهرکرد) را به شهر جهانی نمد تبدیل کنیم.
جیلان با اشاره به اینکه نمد چهارمحال و بختیاری به کشورهای خارجی صادر میشود، خاطرنشان کرد: با احیای هنر نمدمالی میتوان آن را به یک کالای صادرات محور تبدیل کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برای احیای صنایعدستی نیاز به آموزش داریم، اساتید خبره در حال حاضر به صورت سینه به سینه، هنر نمدمالی را به شاگردان خود آموزش میدهند، اما باید این هنر را بهصورت دانشگاهی آموزش دهیم، همچنین میتوان هنر نمدمالی را نیز از طریق مراکز فنی و حرفهای نیز به علاقهمندان آموزش داد.
وی با اشاره به کوی نمدمالان شهرکرد، توضیح داد: یکی از ضرورتها برای اینکه یک شهر ملی به شهر جهانی تبدیل شود، نمادسازی است، با شهرداری شهرکرد به توافقاتی برای نمادسازی رسیدهایم.
جیلان خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا گذرهای فرهنگ و هنر در شهرهای چهارمحال و بختیاری پیشبینی کنیم تا ساختارها و بازارهای قدیمی را پوشش بدهیم و بتوانیم گامی مثبت در راستای المانها و گذرهای قدیمی برای حفظ فرهنگ و صنایعدستی برداریم.
سال گذشته 1190 کیلوگرم نمد از چهارمحال و بختیاری صادر شده است
علیاصغر عبدالهی- مدیر گمرک چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا با اشاره به صادرات نمد از گمرک استان، اظهار کرد: سال گذشته 1190 کیلوگرم نمد از استان صادر شده است.
وی افزود: ارزش ریالی صادرات نمد از گمرک چهارمحال و بختیاری در سال گذشته 14 هزار و 280 دلار بود.
عبدالهی با بیان اینکه ظرفیتهای بسیاری در حوزه صادرات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: تلاش شد تا ظرفیتهای صادراتی استان از جمله نمد در نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (اکسپو) به تجار خارجی ارائه شود.