ماهان شبکه ایرانیان

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس (+عکس)

وقتی مهندسان AMG از بند و زنجیرها رها شدند، نتیجه‌ای که حاصل شد، ساخت این کوپه‌ها و سوپراسپرت‌های وحشی بود.

تقریباً هر خودروسازی که در بخش مدل‌های پرفورمنس بالا فعال است، معمولاً هرازگاهی اقدام به ارائهٔ مدل‌های خاصی می‌کند تا نقطهٔ اوج توانایی‌های مهندسی خود را نشان دهد.

به گزارش پدال، این‌ها وحشی‌ترین و قوی‌ترین نسخه از خودروهای خاص هستند که بشدت تیونینگ شده و نشان می‌دهند هنگام برداشتن افسارها چه اتفاقی خواهد افتاد. در مرسدس بنز طی 20 سال گذشته این وظیفه بر عهدهٔ مدل‌های بلک سریز بوده است. این یک باشگاه VIP بسیار اختصاصی و تولید محدود است که تنها تعداد انگشت‌شماری از خودروهای مرسدس اجازهٔ پیوستن به آن را داشته‌اند.

ریشه‌های بلک سریز

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

در سال 2006 مرسدس با بخش AMG خود در یک دوراهی قرار گرفته بود. بازوی پرفورمنس مرسدس در آن زمان بیشتر روی افرایش قدرت هر مدلی از مرسدس که مناسب می‌دید تمرکز داشت.

بااین‌حال، تعداد اندکی از این خودروها می‌توانستند هندلینگی در حد خودروهایی مثل پورشه 911 یا حتی شورلت کوروت را ارائه کنند اما زمانی که AMG کار روی ساخت خودروهای مسابقه‌ای کارخانه‌ای برای شرکت در رویدادی بنام «تجربهٔ نهایی آسیا» را آغاز کرد، شرایط متفاوت شد.

در این فرایند بسیاری از تجهیزات جانبی و رفاهی که در خودروهای جاده‌ای وجود داشت حذف می‌شد. نتیجهٔ نهایی، ساخت SLK55 Tracksport بود که به پایه‌ای برای اولین مدل بلک سریز تبدیل شد.

مرسدس بنز SLK55 AMG بلک سریز سال 2006

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

SLK55 بلک سریز ویژگی‌های پیست محور Tracksport را با قابلیت رانندگی روزانه و قوانین ایمنی مدرن ترکیب کرد. در این خودرو رول کیج و باک سوخت بزرگ‌تر که در صندوق‌عقب نسخهٔ مسابقه‌ای وجود داشت حذف شدند اما سقف ثابت فیبر کربنی، گلگیرهای بزرگ‌تر و رینگ‌های سبک‌وزن 19 اینچی ترک‌اسپرت همچنان حفظ شده بودند.

خروجی پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 استاندارد SLK55 نیز به لطف سیستم سوپاپ پیشرفته‌تر و بهبود سیستم ورود هوا و اگزوز، به 400 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد.

این ماشین با گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع، ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت 278 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از SLK55 بلک سریز تنها 120 دستگاه ساخته شد که هیچ‌کدام در آمریکا عرضه نشدند.

مرسدس بنز CLK63 AMG بلک سریز سال 2008

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

مدل بعدی بلک سریز بازهم بر پایه مسابقات شکل گرفت اما نه به روش قبلی زیرا این بار AMG از خودروی ایمنی فرمول یک الهام گرفت. نتیجه خلق CLK63 بلک سریز در سال 2008 بود که در 700 دستگاه ساخته شد. این ماشین در ظاهر با گلگیرهای برجسته‌ای که به خودروهای مسابقه‌ای DTM مرسدس شباهت داشت، به‌خوبی ذات پیست محور خود را نشان می‌داد.

CLK63 بلک سریز از رینگ‌های 19 اینچی فورج‌کاری شده، ترمزهای 14 اینچی در جلو و 13 اینچی در عقب و سیستم تعلیق SLK بهره می‌برد و هرچند خبری از سقف فیبر کربنی نبود اما خریداران می‌توانستند این ماده را در تریم داخلی خودرو بینند. زیر کاپوت خودرو همان نیروگاه آتشین 6.2 لیتری CLK63 معمولی قرار داشت اما AMG دوباره این موتور را به باشگاه پرورش اندام فرستاد تا به منیفولد هوای دوگانه و سیستم اگزوز جدید مجهز شود.

به لطف این کار، قدرت موتور به 500 اسب بخار رسید که در کنار گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک، بلک سریز را ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

مرسدس بنز SL65 AMG بلک سریز سال 2008

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

بلک سریز با SL65 توانست واقعاً خود را مطرح کند زیرا در این ماشین، چیزی که زیر کاپوت قرار داشت به سطح کاملاً جدیدی ارتقاء پیدا کرد. در بلک سریز، موتور 6 لیتری V12 نسخهٔ استاندارد SL65 به توربوشارژرهای جدید، اینترکولر بزرگ‌تر و سیستم اگزوز اختصاصی مجهز شد.

نتیجهٔ نهایی، اعداد وحشتناک 670 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور بود که فقط توسط گیربکس قدیمی‌تر پنج سرعته اتوماتیک قابل‌تحمل بودند. با این نیروی عظیم، بلک سریز در کمتر از 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست میافت.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ماشین اما فقط در پیشرانه خلاصه نمی‌شد و در بدنه هم تغییراتی ایجاد شد. مهم‌ترین تغییر، حذف سقف بازشو و جایگزینی با سقف ثابت بود که گلگیرهای عریض‌تر و اسپویلر عقب هم آن را همراهی می‌کردند. دیفرانسیل لغزش محدود و تعلیق قابل تنظیم هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های این بلک سریز بودند که تنها 350 دستگاه از آن ساخته شد.

مرسدس بنز C63 AMG بلک سریز سال 2012

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

بلک سریز در سال 2012 به C کلاس کوپه رسید و اکثر ویژگی‌هایی که برای طرفداران این سری آشنا بود مثل بدنهٔ عریض، رینگ‌های فورج‌کاری شده و سیستم تعلیق قابل تنظیم را به نمایش گذاشت. زیر کاپوت C63 بلک سریز همان پیشرانهٔ آشنای 6.2 لیتری V8 قرار داشت که 517 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که توسط همان گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

البته در خانوادهٔ C63، نسخه‌ای غیر از بلک سریز با نام Development Package هم با 30 اسب بخار قدرت کمتر وجود داشت که از بسیاری قطعات داخلی مشابه SLS استفاده می‌کرد. برای بلک سریز اما پکیج‌های پیست و آیرودینامیک هم قابل سفارش بود تا کمک کند خودرو ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. از C63 بلک سریز 800 دستگاه ساخته شد.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز سال 2014

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

SLS AMG به‌خودی‌خود پیش از ارائهٔ نسخهٔ بلک سریز، یک سوپراسپرت سریع و قدرتمند بود. به همین دلیل، AMG توسعهٔ نسخهٔ بلک سریز را با کاهش بیش از 70 کیلوگرمی وزن از طریق جایگزینی قطعات مختلف با فیبر کربن آغاز کرد.

گام بعدی افزودن 40 اسب بخار قدرت به خروجی موتور 6.2 لیتری V8 بود که قدرت نهایی را به 630 اسب بخار در کنار 635 نیوتن متر گشتاور رساند. این موتور همچنین ردلاین بالاتری هم داشت. از سوی دیگر، سیستم تعلیق آن‌قدر سفت شده بود که فقط روی آسفالت پیست امکان استفاده داشت.

گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک نیز به‌سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کرد تا خودرو بتواند ظرف حدود 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت 322 کیلومتر بر ساعت دست یابد. از SLS AMG بلک سریز 350 دستگاه ساخته شد.

مرسدس AMG GT بلک سریز سال 2021

تاریخچه مدل‌های AMG بلک سریز، وحشی‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس

AMG GT که جانشین SLS محسوب می‌شد، درهای گالوینگ را با نمونه‌های معمولی جایگزین و ظاهری ساده‌تر پیدا کرد. در این خودرو همچنین قدرت موتور هم از SLS کمتر بود اما نسخهٔ بلک سریز که در سال 2021 معرفی و در 1700 دستگاه ساخته شد، همه‌چیز را تغییر داد.

AMG GT بلک سریز در زمانی ساخته شد که رکورد پیست نوربرگ‌رینگ برای خودروسازان بسیار اهمیت داشت. به همین دلیل، بلک سریز جدید مرسدس روی شکستن این رکورد تمرکز داشت و موفق شد این کار را انجام دهد. اصلی‌ترین عامل این موفقیت، نسخه‌ای بسیار بازطراحی شده از موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی AMG GT با میل بادامک جدید، میل‌لنگ تخت و سیستم اگزوز اختصاصی بود.

این موتور با تولید 730 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور، AMG GT را به قوی‌ترین بلک سریز تاریخ تبدیل کرد. AMG همچنین با استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، تا حد امکان وزن GT را کم کرد. به لطف این ویژگی‌ها، AMG GT بلک سریز در کمتر از 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت 325 کیلومتر بر ساعت دست میافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان