«دبی چطور نوآوری را به پیش میبرد» نام یکی از پنلهای نمایشگاه اینوتکس 2024 بود که با حضور مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی و فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین، شروع صحبتها در این پنل با مازیار نوربخش بود؛ او گفت: « اقتصاد دبی از اقتصادی که به داد و ستد و بازرگانی شناخته میشد به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده است. دبی هدفگذاری کرده است که از غولهای اقتصاد دیجیتال باشد. این کشور سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و تا 2021 سی و چهارمین اقتصاد قدرتمند دنیا بود و هدف آن دو برابر کردن سهم اقتصاد دیجیتال خود است.»
نوربخش در ادامه گفت: « تجربه شخصی نشان میدهد که تمام کارها برای راهاندازی یک کسب و کار در این شهر در کمتر از یک ماه انجام میشود؛ به گونهای میتوان گفت راهانداختن کسب و کار در این کشور بسیار ساده شده است. اعتماد به کسب و کارها و مشاوران درست و کارآفرینان مطرح آن چیزی است که دبی را دبی کرده است؛ دقیقا آن چیزی که در کشور ما باید آموزش داده شود.»
8هزار شرکت ایرانی در دبی ثبت شده است
رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی در ادامه این پنل گفت:« جالب است بدانید که سهم نفت از تولید ناخالص داخلی دبی از 60 درصد از به 27 درصد رسیده است. در سال 2021 چهارمین کشور براساس قدرت خرید مردم است. رفاه اجتماعی براساس درآمد برای کارمنان این کشور بسیار مهم است و 88 درصد جمعیت آن مهاجر هستند و 5 درصد ایرانی هستند و هشت هزار شرکت ایرانی در این کشور به ثبت رسیده است.»
شفافسازی به معنای واقعی
او در ادامه و در خصوص دولت دیجیتال در دبی گفت:« دولت دیجیتالی که در دبی هست هر نیاز را از طریق پرتالهایی که وجود دارد، برطرف میکند. تمام اطلاعات در دبی بسیار شفاف است؛ حتی در خصوص بازار املاک، کسب و کارها و افراد تمام اطلاعات شفافسازی شدهاند، همان شفافسازی که ما به آن نیاز داریم، به عبارت دیگر با یک جستجو ساده در گوگل میتوانید جزئیترین اطلاعات را در خصوص دبی پیدا کنید.»
فاصلهای که با چندین سال کار تحولی از بین نمیرود
نوربخش در ادامه گفت: « با اینحال، دبی، بخش عظیمی از رشد خود را مرهون تحریمهایی است که ایران در سالهای اخیر تجربه کرده است. چندین سال است که ما در دام تحریمها هستیم و تصمیمات اشتباه ما بسیار در رشد و توسعه کشورهای منطقه موثر بوده است. آمارها نشان میدهند که اگر به دبی به عنوان رقیب منطقهای نگاه کنیم ما در حال عقب افتادن از کشوری کوچکتر از استانهای خود هستیم و این فاصله حتی با چند سال کار تحولی نیز از بین نمیرود.»
فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا، در ادامه این پنل گفت:« باید گفت در خصوص دبی، نوعی ریبرندینگ، اتفاق افتاده است. دبی که امروز با سازهها و برجها شناخته میشود، دههها بعد قرار است با چیز دیگری شناخته شود.»
او در ادامه گفت: « در این فرایند افرادی سوار قطار تمدن میشوند وافرادی از قطار تمدن جا میمانند. پس ما باید متوجه باشیم که کشوری مثل دبی رقیب منطقه ما است.»
خیلی زود دیر میشود
فردیس در ادامه گفت:« ما در حرف میگوییم که مشاورانی داریم تا از آنها کمک بگیریم اما در عمل اعتقادی به کمک گرفتن نداریم. ما به وضوح میبینیم دبی از اکثر نقاط دنیا افراد را جذب میکند، در گذشته افراد باید به کشورهای دورتر میرقتند و این مهاچرت به فاصلهای دور برای بسیاری از افراد دغدغه بود اما دبی امروز چنین دغدغهای برای افراد ایجاد نمیکند. بنابراین ما باید حواسمان جمع باشدف چرا که خیلی زود دیر میشود و استعدادهای ما را میگیرند. این استعدادها صرفا افراد نیستند، بلکه شرکتها و استارتاپهای بزرگی هستند که تصویری از اینده میسازند و ما تا چشم به هم بزنیم این نیروها رفتند و ما عقب افتادهایم.»