ماهان شبکه ایرانیان

اعتراض یک ناشر به جمع‌آوری کتابی از نمایشگاه که مجوز وزارت ارشاد را دارد

یک ناشر از جمع‌اوری یکی از کتاب‌های این نشر که با مجوز وزارت ارشاد چاپ و عرضه شده انتقاد کرد و گفت که این کتاب در نمایشگاه سال گذشته نیز عرضه شده بود و مشکلی نداشت.

مدیر نشر سده که در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد، از جمع‌اوری یکی از کتاب‌های این نشر که با مجوز وزارت ارشاد چاپ و عرضه شده انتقاد کرد و گفت که این کتاب در نمایشگاه سال گذشته نیز عرضه شده بود و مشکلی نداشت.

حسین جاوید، مدیر نشر سده در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این موضوع گفت: ده‌ها، بلکه صدها کتاب مشابه عنوان کتابی که امروز از نمایشگاه جمع شد، در بررسی ادیان مختلف منتشر شده و در غرفه‌های مختلف هم عرضه می‌شود، اما کتاب انتشار ما بدون هیچ تذکر و اعلام قبلی جمع‌اوری شد و دلیلی هم ذکر نشده است!

او با تاکید بر اینکه کتاب «آیین‌های‌ بودایی در دوران معاصر» با مجوز وزارت ارشاد چاپ و در نمایشگاه عرضه شده بود، ادامه داد: ما که کتاب بدون مجوز را در نمایشگاه نمی‌آوریم. این کتاب، پارسال هم در نمایشگاه بود و بدون مشکل عرضه شد و کسی کاری با آن نداشت. نمی‌دانیم چرا یکدفعه این تصمیم را گرفتند و اقدام به جمع‌اوری کتابی که برای آن هزینه شده کردند.

جاوید در ادامه با هشدار نسبت به وضعیت اقتصاد نشر در بخش خصوصی و لزوم حمایت از اقتصاد مردمی در کنار اقتصاد دولتی، اظهار کرد: ضلع‌دیگر نمایشگاه کتاب، ناشران به ویژه در بخش خصوصی هستند و اگر ناشران نباشند این نمایشگاه به این ترتیب شکل نخواهد گرفت و پیش نخواهد رفت. گاهی می‌بینیم که اعلام می‌شود که فلان دسته از ناشران دولتی را در نبش‌ها قرار دادیم یا تسهیلات ویژه‌ای به آن‌ها دادیم؛ درحالی که مقام معظم رهبری بر حمایت از بخش خصوصی تأکید داشتند و دارند که بخش خصوصی و مشارکت مردمی در تولید رونق بگیرد و کارش را انجام دهد و در اقتصاد تأثیرگذار  بگذارد.

اما انگار برخی مدیران چندان به سیاست‌های بالادستی پایبند نیستند و کار خود را می‌کنند. به هرحال جانمایی ناشران به ویژه ناشران بخش خصوصی مناسب نیست. فروش ناشران افت داشته و به نظرم بخشی از افت فروش به دلیل همین جانمایی‌ ناشران دولتی و خصوصی است.

این ناشر همچنین معتقد است که جدا شدن بخش مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب می‌تواند وضعیت این رویداد را بهتر کند، تاکید کرد: تفاوت قیمت‌ها در غرفه‌های مختلف و بخش مجازی، مخاطبان را سردرگم می‌کند. گاهی می‌بینم که مخاطبی انتقادات تندی را از بازار کتاب می‌کند که چرا قیمت کتاب در غرفه‌های مختلف متفاوت است. بدیهی است که مخاطبان نمی‌دانند که یک کتاب‌فروش ممکن است کتابی را با چاپ قبلی بفروشد و دیگری با چاپ جدید. این موضوع به بازار کتاب آسیب می‌زند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان