![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/01/0200250606.jpg)
آیتالله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهمیت تبلیغ در اسلام، گفت: فرصتهای تبلیغی در کشور ما به دلیل ساختار زمانی و مکانی در چند فصل و فرصت تبلیغی خلاصه میشوند؛ دهه اول محرم، دهه آخر صفر، فاطمیه اول و فاطمیه دوم و ماه مبارک رمضان از جمله این فرصتهای فراگیر تبلیغی است که البته غنیمتی ارزشمند برای نشر دین است.
وی افزود: این فرصتهای تبلیغی هم فرصت کیفی است و هم فرصت کمی؛ فرصت کیفی است به خاطر آنکه مناسبت زمانی فضای معنوی را میسازد؛ در این فضا مردم با یاد سالار شهیدان زمینه بیشتری برای درک مبانی معرفتی دین دارند؛ این شرایط زمانی چون ماه مبارک رمضان که ماه خدا و قرآن و ماه پرهیز از گناهان است جامعه را آماده دریافتهای علمی و معرفتی در زمینه سلوک معنوی میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به فصت تبلیغی ماه محرم برای طلاب یادآور شد: در ماه محرم نیز شرایط همچنین است و با توجه به ماه محرم و شور حسینی فضای مناسبی برای بیان الگوی جهادی و سبک زندگی حسینی وجود دارد.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: از جهتی این فرصتها، فرصتهایی کمی است زیرا این فرصتها همچون همایشهای یک روزه و دو روزه نیست که پس از برگزاری نیز آثارش از بین برود بلکه سیزده روز اول محرم به همراه ماه صفر بهترین فضا برای نشر معارف دین است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مبلغان باید قدرشناس این موقعیت ناب در نظام اسلامی باشند و از فرصتی که نظام اسلامی در اختیار آنها قرار داده نهایت بهره را ببرند؛ آنها سفیران معنویت و نور هستند؛ به تعبیر امام علی(ع) فرصتها به تندی میگذرند و باید فرصتها را غنیمت شمرد، آنچه در پس از دست دادن فرصتها برای ما میماند، حسرت و اندوه است.
آیتالله خاتمی تصریح کرد: سفارش به استفاده از فرصت یک مسئله است و کاربردیتر شدن مباحث تبلیغی مسئله دیگر؛ به همین جهت است که عنوان میکنیم که استفاده از فرصت تبلیغی بدون مطالعه عمیق و دقیق و عالمانه میسر نخواهد شد؛ نکته بسیار مهم در تبلیغ آن است که به مستمع و نیازها و روحیات و دانش او توجه فراوان داشته باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: باید به این مسئله توجه کنیم که مستمع و مخاطبان ما در مجالس عزاداری و معنوی یک ساعت فکر و اندیشهاش را در اختیار ما میگذارد اگر یک مجلس، یک صد نفر را در خود جای بدهد، در این مجلس یک صدساعت از زندگی و حیات مردم را در اختیار گرفتهایم که در این جا مسئله مهمی به نام امانتداری رخنمایی کرده و وظیفه طلاب را سنگینتر از پیش میکند.
امام جمعه موقت تهران افزود: اقتضای امانتداری آن است که طلاب و مبلغان با مطالعه و پژوهش گسترده و همه جانبه وارد این فضا شوند؛ یعنی اگر میخواهند در منبر خود آیهای را بیان کنند؛ باید به سراغ تفاسیر مختلف آن و روایات تفسیری در مورد آن روایت بروند و آنها را مطالعه کنند.
آیتالله خاتمی ابراز کرد: در همین راستا اگر احکامی را نیز برای مخاطبان بیان میکنند باید فتوای مراجع تقلید را با هم مطالعه کرده و دستهبندی دقیقی را از آن ارایه کنند و مسائل را به خوبی برای مردم تفهیم کنند که اگر این کار را نکنند ممکن است برخی از حضار به دلیل درک مطلب اشتباه سالها در مسایل خود دچار مشکل شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: یکی دیگر از راههای استفاده همه جانبه از فرصت تبلیغی در ماه محرم و ایام دیگر تبلیغی، سوای امر تحقیق و احاطه علمی، بهرهبرداری از شرایط زمانی و مکانی است؛ مبلغ باید در متن مردم باشد و دردهای آنها را به خوبی ببیند تا بتواند بهترین نسخه را ارایه دهد که قطعا هیچ نسخهای برای دردهای فرهنگی جامعه به جز عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) جواب نمیدهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم ترویج مولفههای سبک زندگی دینی در جامعه عنوان کرد: بدون شک نهضت عاشورا دانشنامه تمام دین است زیرا در آن گنجینهای از معارف اخلاقی و اعتقادی و مبانی دینی از جمله شجاعت، ایثار، حماسه، امر به معروف و نهی از منکر، نماز، وفاداری، رضای الهی و... وجود دارد و بدون هیچ شکی باید گفت که سبک زندگی دینی را باید از نهضت سالار شهیدان آموخت.