آیت‌الله العظمی نوری همدانی:

علما مرزبانان اعتقادی جامعه هستند

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی نوری همدانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: علمای شیعه از نفوذ شیطان به افکار ملت‌های مسلمان جلوگیری می‌کنند همان طور که جهادگران از مرزهای آبی، خاکی و هوایی محافظت می‌کنند؛ علما مرزبانان افکار و عقاید مردم هستند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران و برادران استان اردبیل شنبه، 11 آبان‌ماه، با آیت‌الله العظمی نوری همدانی در اردبیل دیدار و از بیانات این مرجع تقلید بهره‌مند شدند.



بنا بر این گزارش، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان اردبیل ضمن تقدیر و تشکر از حضور آیت‌الله العظمی نوری همدانی در استان اردبیل، به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی استان اردبیل پرداخت.



در ادامه، آیت‌‌الله العظمی نوری همدانی در سخنانی با تشریح وظایف طلاب عنوان کرد: مرحله اول طلبگی تحصیل و مرحله دوم آن حضور در اجتماع و خدمت‌گذاری به دین است.



وی ادامه داد: اخلاص برای خدا، همت بلند برای تحصیل علوم دینی، اشراف به زبان عرب و جدیت در یادگیری را از ویژگی‌های طلبه موفق برشمرد.



آِیت‌الله العظمی نوری همدانی عنوان کرد: طبق روایات، مقام و موقعیت عالم اسلامی بسیار بلند است از این جهت باید توجه کنیم که وظیفه طلبه بسیار سنگین است؛ در جلد دوم بحار الانوار، از صدیقه کبری (س) نقل می‌شود که علمای شیعه ما مشهور می‌شوند و اجر و پاداش‌هایی به آنها داده می‌شود که هر قدر که با سوادتر و کوشاتر باشند اجرشان بیشتر خواهد بود.



وی با تاکید بر اهتمام طلاب بر امور تبلیغی عنوان کرد: ارشاد و تبلیغ وظیفه طلبه‌هاست؛ همه طلاب باید در تبلیغ دین و هدایت مردم کوشا باشند، در گذشته طلابی که فارغ‌التحصیل می‌شدند برای تبلیغ دین به روستاها مهاجرت می‌کردند.



این مرجع تقلید ادامه داد: امام صادق (ع) در جلد 2 بحار الانوار می‌فرمایند: علمای شیعه ما از نفوذ شیطان به افکار ملت‌های مسلمان جلوگیری می‌کنند همان طور که جهادگران از مرزهای آبی، خاکی و هوایی محافظت می‌کنند؛ علما مرزبانان افکار و عقاید مردم هستند.



وی فقه را دارای ده حوزه ذکر و عنوان کرد: معارف اعتقادی اسلام، معارف عبادی، معارف اخلاقی، معارف اقتصادی، معارف معاشرتی، معارف فرهنگی، معارف حکومتی، معارف حکومتی سیاسی در جامعه، معارف قضایی و معارف جهادی حوزه‌های فقه است که یک فقیه باید به همه آنها تسلط داشته باشد.



آیت‌الله نوری همدانی در پایان طلاب را به خواندن نماز شب، تهجد و شب‌زنده‌داری، یادآوری هر لحظه حضرت ولی عصر(عج) و دعا برای تعجیل در ظهور ایشان و مطالعه وصیت نامه امام خمینی(ره) توصیه کرد.



 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر