نتایج مطالعات جدید؛ نوزادان متولدشده به روش سزارین، باید این واکسن را ۲ دوز دریافت کنند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند، بعید است با یک دوز واکسن سرخک، محافظت و ایمنی لازم را در برابر این بیماری کسب کنند.

نتایج مطالعات جدید؛ نوزادان متولدشده به روش سزارین، باید این واکسن را 2 دوز دریافت کنند

الهه جعفرزاده: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زایمان سزارین ممکن است رشد میکروبیوم روده نوزاد را به تأخیر بیندازد و بر پاسخ سیستم ایمنی به واکسن‌هایی مانند واکسن سرخک تأثیر بگذارد. این مطالعه می‌گوید نوزادان متولدشده به روش سزارین، بعید است با یک دوز واکسن سرخک، محافظت و ایمنی لازم را در برابر این بیماری کسب کنند.

طبق تازه‌ترین تحقیقات، احتمال بی‌اثر بودن یک دوز واکسن سرخک در نوزادان سزارین، تا 2.6 برابر بیشتر از نوزادانی است که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند. به عبارتی سیستم ایمنی این نوزادان قادر به تولید آنتی بادی برای مبارزه با عفونت سرخک نیست.

با این حال، محققان به‌تازگی در مجله Nature Microbiology گزارش داده‌اند که تزریق دو دوز واکسن باعث ایجاد مصونیت قابل قبول در برابر سرخک می‎‌شود.

بنا به گفته یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، شیوه تولد نوزاد، چه از طریق سزارین و چه زایمان طبیعی، عواقب و پیامدهای طولانی‌مدتی بر ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها در طول فرایند رشد دارد.

نتایج مطالعات جدید؛ نوزادان متولدشده به روش سزارین، باید این واکسن را 2 دوز دریافت کنند

هم‌چنین این تحقیقات تأکید می‌کند که سرخک یک بیماری بسیار عفونی است؛ به طوری که با احتمال بی‌اثر شدن ایمنیِ دوز اول واکسن، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری به طور قابل توجهی افزایش یابد.

علائم عمومی این بیماری تقریباً شبیه سرماخوردگی است. سرخک با بثورات پوستی شروع می‎شود و در برخی موارد می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند نابینایی، تشنج و مرگ شود.

نوزادانی که با سزارین متولد می‌شوند، برای دریافت دوز دوم واکسن سرخک در اولویت هستند، زیرا احتمال اینکه اولین تزریق واکسن در آنها اثربخش نباشد، بیشتر است؛ و تردید در امر واکسیناسیون مشکل‌ساز است؛ چرا که سرخک در صدر فهرست بیماری‌های بسیار عفونی است.

عملکرد واکسن بر کودکان متولدشده از طریق سزارین به چه نحو است؟

محققان احتمال می‎‌دهند که میزان بی‌اثر شدن دوز نخست واکسن سرخک در نوزادان سزارین به دلیل تفاوت در میکروبیوم روده آنها باشد. زایمان طبیعی، نوزاد را در معرض طیف وسیع‌تری از میکروب‌های مفید بدن مادر قرار می‌دهد؛ که این امر می‌تواند سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کند.

این در صورتی است که با زایمان سزارین، نوزاد [مانند زایمان طبیعی] در معرض میکروبیوم مادر قرار نمی‎گیرد یا میکروب‌های کمتری به او منتقل می‌شوند. به عبارتی، در این نوزادان، زمان بیشتری طول می‌کشد تا میکروبیوم روده تکامل یابد و به دنبال آن، سیستم ایمنی برای مقابله در برابر بیماری‌ها، از جمله سرخک، توانایی لازم را کسب کند.

نتایج مطالعات جدید؛ نوزادان متولدشده به روش سزارین، باید این واکسن را 2 دوز دریافت کنند
زایمان سزارین می‌تواند رشد میکروبیوم روده را به تأخیر بیندازد و بر پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن‌هایی مانند واکسن سرخک تأثیر بگذارد.

برای این مطالعه، محققان از اطلاعات پزشکی بیش از 1500 کودک چینی استفاده کردند که هر چند هفته یک بار، از بدو تولد تا 12 سالگی، از آنها نمونه خون گرفته می‌شد.

نتایج نشان داد که حدود 12 درصد از کودکانی که به روش سزارین متولد شده بودند، در مقایسه با 5 درصد از کودکانی که به روش طبیعی به دنیا آمده بودند، هیچ پاسخ ایمنی به اولین واکسیناسیون سرخک خود نداشتند و در نتیجه در برابر این بیماری مصون نبودند.

بیشتر بخوانید:

این نوع دیابت با اتفاق خوب زندگی‌تان می‌آید

شیوع ویروسی که نوزادان را درگیر می‌کند

چرا رشد کودکان به تعویق می‌افتد؟/ علل و انواع تأخیر در رشد کودکان

منابع: indiatoday ، upi

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر