شیوع انواع بیماری‌ها در اثر استرس

متخصص طب داخلی: با اُفت عملکرد سیستم ایمنی در اثر استرس‌ها، بدن نسبت به برخی بیماری‌ها، عفونت‌های فرصت طلب و حتی برخی بیماری‌های مغز و اعصاب، توانایی و مقاومت خود را از دست می‌دهد.

عضو هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: وقتی استرس در زندگی و اجتماع وجود دارد، باید انتظار بروز و شیوع انواع بیماری‌ها را نیز داشته باشیم.

به گزارش مهر، کیوان الچیان، با بیان اینکه باید در زمان مناسب و ممکن اقدام لازم انجام دهیم، افزود: استرس‌های ناشی از سوانح و حوادث نیز موضوع بسیار مهمی است که موجب پیامدهای ناگوار در کوتاه مدت و بلند مدت می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: نکته مهمی در مورد استرس باید دانست آن است که بروز انواع استرس، باعث ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس خواهد شد تا بدن بتواند به نحوی مناسب با استرس مقابله کند.

الچیان گفت: وقتی استرس و اضطراب‌ها در محیط زندگی زیاد می‌شود موجب ترشح مکرر استرس هورمون‌ها در بدن خواهد شد و سیستم ایمنی بدن نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

این متخصص طب داخلی افزود: با اُفت عملکرد سیستم ایمنی در اثر استرس‌ها، بدن نسبت به برخی بیماری‌ها، عفونت‌های فرصت طلب و حتی برخی بیماری‌های مغز و اعصاب، توانایی و مقاومت خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه سکته‌های مغزی و قلبی، آلزایمر، خونریزی‌های دستگاه گوارش، روانپریشی و پرخاشگری در اجتماع در پی استرس‌های مکرر رخ می‌دهد، ادامه داد: به دنبال تکرار این استرس‌ها شاهد کاهش ضعف سیستم ایمنی، احتمال بروز عفونت‌ها افزایش یافته و احتمال پاندمی ویروسی نیز افزایش فراوانی پیدا می‌کند.

عضو هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: هر فرد بنا به موقعیت و توانایی خود در جامعه باید تلاش کند، چون بر همه ما واجب است که استرس‌ها را کاهش دهیم.

وی گفت: یک خبرنگار با تولید خبرهای مثبت و امید بخش می‌تواند به کاهش استرس‌های اجتماعی کمک کند؛ یک پزشک با درمان درست و امید دادن برای بهبود بیمار می‌تواند در زمینه کنترل استرس موفق باشد.

الچیان افزود: ولی برخی عوامل در اختیار فرد نیست و به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بستگی دارد.
وظیفه دولت و حکمرانان جامعه، تلاش برای کاهش استرس در جامعه است. بدین ترتیب سطح بهداشت، ایمنی و درمان ارتقا پیدا می‌کند.

الچیان در سخنرانی روز پایانی سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، گفت: همه ما در ایجاد و یا کنترل استرس‌ها نقش داریم؛ وقتی استرس در زندگی و اجتماع وجود دارد، باید انتظار بروز و شیوع انواع بیماری‌ها را نیز داشته باشیم.

در سخنرانی‌های سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران (25 تا 28 اردیبهشت 1403) طی چهار روز به ابعاد مختلف این موضوع و بیماری‌های مرتبط و انواع شایع امراض داخلی توجه شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان