گل های بهاری، نوید بخش سال نو در دکوراسیون منزل!

گیاهان خانگی: چیزی به فصل بهار نمانده است! اگر دوست دارید که باغچه و یا گلدان های کوچک خانه در بهار تن پوشی رنگارنگ و تازه به تن کنند بهتر است از همین حالا به فکر باشید

گیاهان خانگی: چیزی به فصل بهار نمانده است! اگر دوست دارید که باغچه و یا گلدان های کوچک خانه در بهار تن پوشی رنگارنگ و تازه به تن کنند بهتر است از همین حالا به فکر باشید. دیر یا زود زمستان به آخر می رسد و بهار می آید، پس شما هم بیکار ننشینید و مشغول کاشت گل ها شوید. حالا زمان مناسبی است تا گل هایی که در برابر سرما مقاومند و باید در بهار به گل بنشینند را تهیه کنید؛برخی از این نوع گیاهان برای گلدهی زمانی نزدیک به سه ماه را احتیاج دارند. پس باید هر چه زودتر اقدام کنید. اما قبل از آن بهتر است با تعدادی ازگیاهانی که در فصل بهار گل می دهند آشنا شوید با چیدانه همراه باشید.

گل لاله

مناسب ‏ترین زمان براى کاشت پیاز لاله، اواخر پاییز و اوایل زمستان است. هدف از کاشت پیاز در این فصل این است که پیازها یک دوره سرما را ببینند، این گل ها تا اواخر زمستان نیاز به آبیارى ندارد، در مناطق خشک و کم باران از اواخر زمستان به مقدار کم به آن آب بدهید.خاکى که براى این گیاه انتخاب مى‏شود باید سرشار از ماسه و شن و کاملاً قابل نفوذ باشد. از آن جایى که آفتاب را دوست دارد بهتر است در محل‏هاى آفتابگیر کاشته شود. عمق مناسب براى کاشت پیاز ده سانتى‏متر است اما براى پیازهاى درشت مى ‏توان آنها را در عمق پانزده سانتى‏مترى زمین کاشت. پیازها را در کنار یکدیگر بکارید و رویشان را با کاه، برگ‏هاى خشک یا کمپوست بپوشانید تا از سرماى زمستان محافظت شوند. این پوشش را در بهار کنار بزنید. لاله ‏هایى که به این ترتیب کاشته مى‏شوند در ماه‏هاى فروردین و اردیبهشت به گل مى‏نشینند.

گل بنفشه سه رنگ

بنفشه سه رنگ، گونه ای از بنفشه که امروزه به عنوان یک گل زینتی در باغچه‌ها کاشته می‌شود را می‌توان آن در اکثر نقاط ایران مشاهده نمود. به بنفشه همچنین گل زیر برف می گویند. زیرا آن را در زمستان نیز می کارند. عموماً گلدهی بنفشه از اواخر زمستان یا اوایل بهار شروع می شود. انواع بنفشه ها در کل به سرما مقاومند بنابراین بر حسب شرایط آب و هوایی در طول پاییز، زمستان یا بهار کشت می شوند.گل بنفشه آفتاب دوست است ولی چند ساعت سایه را به خوبی تحمل می کند اگر هوا کمی خنک باشد یا اینکه مقداری سایه باشد عمر گل بیشتر است ولی کیفیت آن به خوبی محل آفتاب نخواهد بود. از لحاظ خاک، تمام گونه های بنفشه برای گلدهی مطلوب خاک مرطوب و غنی از کود حیوانی، با زه کشی کافی نیاز دارند.

گل بنفشه با آبیاری منظم نیاز دارد ولی آبیار بیش از حد به طوری که از گلدان سرریز شود بسیار مضر می باشد.تکثیر گل بنفشه بسته به گونه از طریق بذر، قلمه، تقسیم ریشه و جدا کردن ساقه های دستک انجام می شود. در شرایطی که در اثر سرما زمین یخ بزند باید در طول زمستان روی زمین پوشانده شود و یا اینکه در اول اسفند وقتی زمین خشک شد کاشته شود. بخش هوایی گیاه به سرما مقاوم است ولی در اثر یخ زدن به ریشه ممکن است آسیب برسد.

گل سنبل

بهترین فصل برای کاشتن پیازهای سنبل در گلدان یا ظروف آب اواخر پاییز است اما برای اینکه گل هایی مثل لاله و سنبل در اوایل بهار سر گل باشند پیازشان را در اوایل زمستان می کارند. هر بار که پیاز گل سنبل را می‌کارید، برای چندین سال گل های زیبا و خوشبو هدیه خواهید گرفت. سنبل گیاهی است که پیاز آن در بهار شکوفه های زیبا و معطر می‌دهد. انواع مختلف سنبل‌ در رنگ های بنفش، آبی، سفید، صورتی و زرد وجود دارند. گل سنبل فضای منزل و یا محل کارتان را درخشان و زیبا می‌سازند.

گل سنبل از پیاز آن رشد داده می‌شود. پیاز هایِ باکیفیتی را انتخاب کنید که کاملاً خشک نشده باشند. هر چه پیازی که انتخاب می‌کنید بزرگ‌تر باشد، گیاه و گلی که در بهار سال بعد خواهید داشت بزرگ‌تر خواهد بود؛ پیاز این گل را نیز می‌توانید چندین بار بکارید.

گل مینای چمنی

انواع پر پر و گل درشت مینای چمنی در گلدان در ایام بهار برای پشت پنجره ها نیز مناسب است. این گل توأم با بنفشه جلوه بسیار زیبایی را در اوایل بهار خواهد داشت. همچنین فرش مناسبی برای لاله های زرد رنگ یا سفید به شمار می رود. به طور کلی مینا چمنی به رنگ های سفید، صورتی، بنفش و قرمز می باشد. مینا چمنی خاکهای خوب سبک و نقاط آفتابی و سایه آفتاب را ترجیح می دهد.ولی در خاکهای زیاد مرطوب ریشه ها می پوسد و در نتیجه در سرما از بین می رود، در این صورت برای محافظت از سرما، در حاشیه ها توسط پوشش سبکی از شاخه های کوچک آن را می پوشانند.

اگر منطقه زندگی شما تابستان‌های خنک دارد می‌توانید در اواسط زمستان کاشت دانه را در فضای بسته شروع کنید و در اواسط بهار آنها را بیرون ببرید. برای داشتن رنگ‌های بهاری در بستر یا جعبه‌های گل جلوی پنجره‌ها، میناهای چمنی فوق‌العاده هستند. وقتی آنها را در حاشیه‌ یک مسیر می‌کارید خارق‌العاده به نظر می‌رسند، در دسته گل هم وجود گل‌های این گیاه به جذابیت و زیبایی دسته‌گل می‌افزاید.

گل صد تومانی - درختی

گل صد تومانی - درختی یک گونه از خانواده گل صد تومانی بومی و نماد مهم در فرهنگ چینی است. اغلب گل های آن معطر و بزرگ است و زمان گل دهی آنها در اواخر بهار و اوایل تابستان است. این گونه حالت ایستاده و درختی دارد، کم شاخه است. رشد آهسته ای دارد و برگهای آن سبز تیره است که در قسمت زیرین مایل به آبی است. شکوفه های ابریشمی و بزرگ آن در اواخر بهار و اوایل تابستان نمایان می شوند. این گیاهان ساختار شاخه های خود را در سراسر زمستان حفظ می کنند.

نور مورد نیاز آن سایه روشن است و تنها حدود 3 تا 4 ساعت بهره گیری از نور مستقیم خورشید حدود ظهر در روز و بقیه ساعات نور فیلتر شده کفایت می کند، هر چند که احتمالا گل بهتر با نور آفتاب مستقیم وجود دارد. خاک لوم شنی اصلاح شده با کمپوست برگ و تکه های پوست درخت با رطوبت مناسب و زهکشی خوب به خصوص در فصل زمستان برای آن مناسب است.

گل میمون

گل در گیاه میمون به صورتی بسیار زیبا می روید، یعنی خوشه ای از گلهای رنگی روی این گیاه تیره ظاهر می شود که زیبایی فراوانی به فضای منزل شما خواهد بخشید . گیاهی دائمی است و  ولی چون تنها تا دمای صفر درجه سانتیگراد را قادر به تحمل می باشد اکثرا" به عنوان گیاه یک ساله کشت می شود. در نواحی که دارای زمستانهای نه چندان سرد هستند ( حداقل حرارت صفر درجه ) این گیاه سرمای زمستان را تحمل نموده و در سال دوم گلدهی خوبی دارد. ولی در سالهای بعد چنانچه باقی بماند مرغوبت خود را ازدست می دهد.

کاشت میمون نیز همانند بنفشه است تا در فصل زیبای بهار گلهای آن جلوه بخش منزل شما شوند. بذر میمون بسیار ریزی است و تنها باید روی سطح خاک پاشیده شوند و با اندکی فشار به خاک بچسبند. بذرها را می توان در محیط داخل خانه و 6_8 هفته قبل از پایان فصل سرما کاشت. وقتی گیاه 3 تا 4 برگ درآورد باید سر آن را قطع کرد تا گیاه چند شاخه و زیباتر شود. بهتر است گل میمون در محل های آفتابگیر کاشته شود، البته حاشیه های نیمه سایه نیز مناسب هستند . لازم به ذکر است که نشای میمون در اواخر زمستان برای فروش عرضه می شود که می توانید آنها را خریداری کنید و در باغچه منزلتان بکارید.

گل فراموشم مکن

این گیاه که با نام معمول "forget me not" در جهان شناخته میشود. گل های ریز با 5 گلبرگ دارد و مرکز آن زرد رنگ است. گل ها اغلب به رنگ آبی دیده می شوند و گاهی به رنگ بنفش، صورتی و حتی سفید هم مشاهده شده است. زمان گلدهی آن از اواسط بهار آغاز شده و تا اوخر آن ادامه پیدا می کند. گل ها خوشه ای هستند.

این گیاه با اکثر خاک ها سازگاری دارد و لی طالب خاک های با زهکشی مناسب و مکان های آفتابی و سایه آفتاب است. این گیاه در برابر باد مقاوم است و در تمام طول سال اکثر برگهای خود را حفظ می کند. برای تکثیر این گیاه بایستی از بذر آن استفاده نمود. می توان قبل از پایان یافتن زمستان بذرها در گلخانه کشت داد.

گل پامچال

گل پامچال، گیاهی چند ساله است که عمدتا در فصل بهار ، گل میدهد و می تواند به رنگ های بنفش ، زرد ، قرمز ، صورتی ، یا سفید باشد. در اواخر زمستان یا اوایل بهار می توان به تکثیر آن از طریق تقسیم بوته اقدام کرد. بسیاری از گونه های آن با آب و هوای کوهستانی و نسبتاً سرد سازگار هستند. به طور کلی ، آنها ترجیح می دهند نور آفتاب را به صورت غیر مستقیم دریافت کنند.گل پامچال رشد خوبی در خاک سست غنی شده با مقدار زیادی از خاک خاک برگ و تورب خزه و نیاز به شرایط مرطوب دارد . آنها باید به طور منظم آبیاری شوند و هرگز نباید خاک گلدان خشک شود.

در شماره جدید مجله منزل می توانید این مطلب و هم چنین مطالب جذاب دیگری در زمینه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی پیدا کنید. این مطلب تنها یکی ازمطلب های جذاب این شماره است. مجله منزل را می توانید از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور تهیه کنید. 

 در رابطه با گیاهان خانگی بیشتر بدانید:
کدام گلدان دکوراسیون منزل شما را شیک تر می کند؟!
 هوای بهشت در خانه با این 10 گیاه زینتی!
8 معجزه گیاهان خانگی برای سلامتی!
با کدو تنبل یک گلدان دکوری برای کاکتوس ها بسازید!
گیاهان پیچکی، تصفیه کننده هوا و زینت بخش دکوراسیون منزل
8 کاربرد گیاهان خانگی در دکوراسیون منزل
یک باغچه آویز برای دکوراسیون منزل تان بسازید!

منبع: مجله ی منزل؛ لاله داورپناه 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان