رئیس سازمان دیدبان شفافیت و عدالت:

فساد سیاسی ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند

سنندج- رئیس سازمان دیدبان شفافیت و عدالت با بیان اینکه آثار زیان بار فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست، گفت: فساد سیاسی ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند.

فساد سیاسی ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند

به گزارش خبرنگارمهر، احمد توکلی امروز چهارشنبه در  آیین گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید که در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برگزار شد، با بیان اینکه  ساده ترین تعریف برای فساد، سوء استفاده از قدرت عمومی برای مفاسد خصوصی است، گفت: امروز فساد سیاسی در همه دنیا وجود دارد و از این حیث بین کشورهای پیشرفته صنعتی، درحال توسعه و توسعه نیافته، تفاوتی نیست.

وی با اشاره به اینکه گاهی فساد وارد مرحله سیستمی نیز خواهد شد، عنوان کرد: زمانی که سیستم های مسئول مبارزه با فساد خودشان آلوده می شوند فساد وارد مرحله سیستمی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین زمانی که حلقه های فاسد صاحبان قدرت و ثروت یکدیگر را می ربایند و به هم پیوند می خورند در این وضعیت با رشد فساد سیستمی، فساد سیستمی شبکه ای نیز ظاهر خواهد شد.

رئیس سازمان دیدبان شفافیت و عدالت اظهارداشت: هرچه دولت‌ها از شفافیت بیشتر حمایت کرده و بسترهای فسادخیز را بیشتر حذف کنند و برخورد با فساد قاطعانه تر و بی ‌تبعیض تر باشد، زشتی فساد در نزد مردم بیشتر می شود.

توکلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نوعی از سوء استفاده با عنوان سوء استفاده قانونی را مطرح کردند، ادامه داد: عده ای این بیان رهبر معظم انقلاب را متوجه نشدند در صورتیکه فساد هم می تواند شکل غیر قانونی و هم شکل قانونی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شکل پیشرفته فساد قانونی، تسخیر نخبگان یا تسخیر حکومت اتفاق می افتد، افزود: متاسفانه وضعیت فعلی کشورمان در آستانه ابتلا به فساد سیستمی و قانونی است.

وی با اشاره به اینکه جرمی که یک فرد صاحب نفوذ اجتماعی در دولت یا بخش خصوصی مرتکب می شود به جرم یقه سفید معروف است، گفت: قربانیان این یقه سفیدها در جامعه، بیکاران، کودکان خیابانی، زنان تن فروش، کارتن خواب ها وغیره هستند.

این نمایند سابق مجلس شورای اسلامی فساد سیستمی را موجب انحراف در تخصیص منابع، فقر مطلق و نسبی و شکاف طبقاتی خواند و بیان کرد: آثار زیان بار فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست و فساد سیاسی ضد آزادی و مردم سالاری عمل می کند و استقلال کشور و تمامیت ارضی را به خطر می اندازد.

 رئیس بسیج اساتید دانشگاه کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه بسیج اساتید به خود می بالد که سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران با نام روز بسیج اساتید نامگذاری شده است گفت: دکتر مصطفی چمران از دوران جوانی و نوجوانی همواره در عرصه های مختلف علمی حضوری فعال داشته است.

علی شکری بیان کرد: فداکاری های دکتر چمران در منطقه کردستان، پاوه، سردشت و مریوان فراموش نشده است و او همواره سعی کرده که خونی از بینی کسی سرازیر نشود و تلفاتی از مردم بی گناه داده نشود.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر