به بهانۀ خبر تأیید نشدۀ سانحۀ بالگرد رییس جمهوری در ورزقان

سابقۀ سانحۀ هلی‌کوپتر برای رؤسای جمهور ایران/ دو مورد قبلی: بنی‌صدر و احمدی‌نژاد

در مرداد ۱۳۵۹ بالگرد حامل اولین رییس جمهوری ایران دچار سانحه شد و بعد از آن امام خمینی برای بنی‌صدر پیام گرمی فرستاد. مورد دوم سانحه برای احمدی‌نژاد در خرداد ۱۳۹۲ بود و اگر خبر سانحۀ بالگرد ابراهیم رییسی تایید شود سومین است در بین ۸ رییس جمهوری تاریخ ایران.

    عصر ایران؛ مهرداد خدیر- هر چند تا لحظۀ تحریر این نوشته اخبار تکمیلی دربارۀ سانحۀ هوایی برای بالگرد حامل حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری در بازگشت از نقطۀ صفر مرزی با آذربایجان و در ورزقان (‌106 کیلومتری تبریز) دریافت نشده (‌و در بخش‌های دیگر طبعا دنبال می‌کنید) اما این سانحه یادآور دو سانحه برای دو رییس جمهوری قبلی است و آقای رییسی از این حیث سومی به حساب می‌آید. 

    مورد اول سانحه برای ابوالحسن بنی‌صدر اولین رییس جمهوری ایران در تابستان 1359 بود که بعد از آن امام خمینی رهبر فقید انقلاب این پیام را فرستادند:

 ‏«بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏جناب آقای بنی‌صدر، رئیس جمهور ـ حفظه الله تعالی‏

‏‏     نجات جنابعالی و همراهان محترم از سانحه‌ای که به حسب عادت مصیبت‌بار باید‏‎ ‎‏باشد نشانه‌ای از الطاف الهی است برای پیشرفت انقلاب اسلامی ما و این از اموری که‏‎ ‎‏دست قدرت حق آشکارا در آن پیداست- که همه در جهت حفظ این کشور و ملت‏‎ ‎‏است- کراراً دیده‌ایم - و ان شاءالله تعالی از این پس نیز عنایات پروردگار با ماست  و با همۀ‏‎ ‎‏وجود در پیشگاه مقدسش شکرگزاریم. 

   ما همه از خداییم، و باید در راه خدمت به او‏‎ ‎‏باشیم. این عنایت معجزه‌آسا دلیل آن است که شما و همراهان‌تان در خدمت به کشور‏‎ ‎‏اسلامی صدیق بوده و صدیق خواهید بود. 

  شما، به شکرانۀ این نعمت بزرگ، زندگانی‏‎ ‎‏ثانوی خود را بیش از پیش وقف خدمت به اسلام و کشور اسلامی نمایید و ملت بزرگ با‏‎ ‎‏رؤیت این عنایات پی در پی اطمینان کامل داشته باشند که مادام که در خدمت اسلام‏‎ ‎‏هستند. آسیب پذیر نیستند. 

 دشمنان کوردل این کشور بدانند که با توطئه ها و شیطنت ها‏‎ ‎‏نخواهند توانست کشور اسلامی را آسیب رسانند  و ملت ما تا پای جان در خدمت به‏‎ ‎‏اسلام حاضر، و در پشتیبانی از نهادهای اسلامی مصمم هستند. 

 از خداوند تعالی‏‎ ‎‏عظمت اسلام و مسلمین و کشور اسلامی ایران را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله‌.‏ 25 مرداد 59‏   / ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏»

سابقۀ سانحۀ هلی‌کوپتر برای رؤسای جمهور ایران/ دو مورد قبلی: بنی‌صدر و احمدی‌نژاد

    مورد بعدی سانحه برای محمود احمدی‌نژاد ششمین رییس جمهوری ایران بود  که بعد از سید محمد خاتمی و قبل از حسن روحانی عهده‌دار ریاست جمهوری بود.

    جالب این که در آخرین پیام تلویزیونی در سال 92 و هنگامی که اولین‌های دوران خود را برمی‌شمرد یکی از اولین‌های ادعایی همین بود که من اولین رییس جمهوری ایران هستم که بالگرد او دچار سانحۀ هوایی شده! در حالی که اولا به گواه مطلب بالا اولین نبود و ثانیا اولین در این فقره که در آن فاعلیتی نداشته قابل فخر فروشی نبود.

      ماجرا از این قرار بود که روز یک‌شنبه 12 خرداد هلی‌کوپتری که حامل محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران در واپسین ماه های مسؤولیت او در ارتفاعات البرز دچار سانحه شد والبته آسیبی به سرنشینان این هلی‌کوپتر نرسید.

  او برای افتتاح یک پروژه تونل جاده‌ای به این منطقه رفته بود اما بالگرد حامل او و همراهان پیش از رسیدن به محل و در نزدیکی محل پروژه دچار سانحه شد. 

* عصر ایران آرزو می‌کند این سانحه هم ختم به خیر شود و  در صورت وقوع تلفاتی دربرنداشته باشد.


 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان