اخبار لحظه به لحظه از وقوع حادثه برای بالگرد ابراهیم رئیسی+ جزئیات

سانحه برای رئیس‌جمهور

رهبر معظم انقلاب شب گذشته تاکید کردند: هیچ خللی در کار کشور به‌وجود نمی‌آید

رهبر معظم انقلاب:

هیچ اختلالی در کار کشور به‌وجود نمی‌آید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به سانحه رخ‌داده برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور تاکید کردند: همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران‌کننده عصر دیروز برای رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس‌جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید./پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر  مقام معظم رهبری

82017_152 copy


 بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و همراهان او بعد از ظهر روز گذشته هنگام بازگشت از منطقه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. پس از پایان این مراسم درحالی که بالگرد حامل رئیس‌جمهور برای افتتاح ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز عازم این شهر بود، در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که در کاروانی که رئیس‌جمهور را برای افتتاح سد در استان آذربایجان شرقی همراهی می‌کردند 2بالگرد دیگر نیز حضور داشتند که این دو بالگرد که برخی وزرا و مسوولان ازجمله محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه در آن حضور داشته‌اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

رئیس‌جمهور صبح روز گذشته برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» و سد «خداآفرین» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود. این سد مرزی مشترک روز گذشته با حضور ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف، به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری از آنها آغاز شد. در حاشیه مراسم افتتاح این طرح مشترک روی رودخانه مرزی ارس، ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. روسای‌جمهور ایران و آذربایجان همچنین به اتفاق یکدیگر با حضور روی تاج سد، از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند. در کنار افتتاح این سد مشترک که سومین سد مشترک مرزی ایران و  جمهوری آذربایجان است و ساخت آن ازسوی مهندسان ایرانی صورت گرفته است، رئیسی همچنین از بخش‌هایی از پروژه در حال اجرای کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس از جمله پایانه کلاله بازدید کرد.

چه کسانی همراه رئیس‌جمهور بودند؟

براساس گزارش‌های اولیه آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن از محافظان رئیسی نیز در بالگرد حامل رئیس‌جمهور حضور داشتند.

کدام وزرا در محل حاضر بودند؟

وزرای نفت، راه و شهرسازی ‌و نیرو نیز با حضور در محل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور حضور داشتند و وزیر کشور نیز پس از حضور در تبریز بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران را تشکیل داده و پیگیر امور هستند.

حادثه چگونه رخ داد‌؟

به گفته احمد وحیدی وزیر کشور، رئیس‌جمهور و همراهان وی پس از افتتاح سد خداآفرین در حال بازگشت با چند بالگرد بودند که یکی از بالگردها به خاطر شرایط آب و هوایی مجبور به فرود سخت می‌شود. به دنبال این حادثه گروه‌های امدادی راهی منطقه شدند، ولی با توجه به مه‌آلود بودن و نامناسب بودن آب‌وهوا و صعب‌العبور بودن منطقه رسیدن به منطقه سخت و زمان‌بر اعلام شد‌.

عملیات نجات در شرایط سخت آب و هوایی

علاوه بر وزیرکشور، بابک یکتاپرست، سخنگوی اورژانس کشور نیز اعلام کرد که به دلیل مه شدید امکان امداد هوایی وجود ندارد. یکتاپرست خاطرنشان کرد: مه در منطقه به قدری شدید است که میدان دید را کاهش داده است. تسنیم نیز نوشت: در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، تخته‌سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از 70 متر پشت به پشت هم قرار دارند که این موضوع امکان جست‌وجو و پیشروی را از امدادگران و مردم گرفته است. همچنین به گزارش خبرآنلاین، حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس تصریح کرد: هوا شدیدا مه‌آلود و همراه با بارش شبنمی است و آثاری از برف در منطقه مشاهده می‌شود، در نتیجه با وجود اینکه همه عوامل امدادی و محلی بسیج شده‌اند، اقدام جست‌وجو به سختی پیش می‌رود. ازسوی دیگر حبیب عبدلی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد بارندگی و مه تا فردا شب (امشب) در منطقه ورزقان ادامه دارد. وی افزود: بارش باران نیز همچنان ادامه دارد.

استفاده از پهپاد

همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر درباره آخرین تلاش‌ها برای امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور اظهار کرد: 40 تیم واکنش سریع در حال بررسی هستند و منطقه را پایش می‌کنیم با توجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت گذر است، اما با تمام تلاش اقدامات جست‌وجو انجام می‌شود. وی ادامه داد: برای جست‌وجو از پهپاد استفاده کردیم، اما با توجه به شرایط جوی هوا امکان جست‌وجوی هوایی وجود ندارد به همین منظور از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست‌وجو در منطقه هستیم.

به گزارش «ایرنا»، کولیوند اضافه کرد: این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت گذر است و تا تبریز 2 ساعت فاصله دارد، اما امدادگران از تمام مسیرها با حضور 40 تیم عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند. او در ادامه از درنظرگرفتن استان‌های معین برای پیگیری سانحه خبر داد‌. برخی کوهنوردان هم به تیم امداد و نجات پیوستند.

171610600828004600 copy
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، ساعاتی قبل از سانحه، در محل احداث سد مشترک قیز قلعه‌سی در نقطه صفر مرزی و کنار رودخانه ارس حضور پیدا کرد/ president.ir

ورود ستاد کل نیروهای مسلح

درکنار هلال‌احمر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، خطاب به سازمان‌های نیروهای مسلح تاکید کرد: «از کلیه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص برای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان ایشان استفاده شود.» به گزارش فارس، ‌نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی از همان ساعات اولیه در منطقه حضور یافته و مشغول تفحص هستند.

حضور تیم‌های مرزبانی

همچنین فرمانده مرزبانی فراجا از حضور تیم‌های مرزبانی در محدوده محل وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهوری خبر داد. سردار احمدعلی گودرزی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره حضور مرزبانان در محل وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش اظهارکرد: پس از اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد حامل ریاست محترم جمهور تیم‌های مرزبانی نیز به حالت آماده‌باش درآمده و به همراه دیگر عوامل انتظامی از فرماندهی انتظامی استان و همچنین فراجا در عملیات جست‌وجو مشارکت دارند. وی ادامه داد: تیم‌های مرزبانی در نوار مرزی نیز استقرار دارند و همچون همیشه به حراست از مرزهای کشور می‌پردازند. به گزارش مهر، امیر سرتیپ دوم ستاد امیرحسین شفیعی ارشد نظامی ارتش هم در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از اعزام چندین تیم امدادی و تجسسی تیپ 25 نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش به محل سانحه بالگرد ریاست‌جمهوری خبر داد.

تکذیب تشکیل جلسه اضطراری

درپی این سانحه معاون اجرایی رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیات دولت نیز عازم تبریز شدند. شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرد این شورا جلسه‌ اضطراری در ارتباط با وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش نداشته است.

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

براساس آخرین تصاویر منتشر شده از رئیس‌جمهور، او سوار هلی‌کوپتر ساخت شرکت بل است.

محل سانحه کجا بود‌؟

براساس گزارش‌های رسمی «جنگل دیزمار» مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی محل سانحه اعلام شده است. ایرنا نیز گزارش داد که‌ بالگرد حامل رئیس‌جمهور عصر روز گذشته برای افتتاح ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز به این شهر عازم شد که در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد. جنگل دیزمار در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا قرار دارد. ورزقان یکی از شهر‌های آذربایجان شرقی است و مرکز شهرستان ورزقان است. این شهر در 40 کیلومتری غرب اهر و 78 کیلومتری شمال تبریز قرار گرفته است.  شهرستان ورزقان در میان جنگل‌های ارسباران واقع شده است. منطقه‌‌ای کوهستانی است و اطراف آن را کوه‌های آق‌داغ، مشک عنبر، کامتال، جوشون، جله‌‌داغ، ایری‌‌داغ، کیامکی، خاروانا و پیرسقا فرا گرفته‌اند.

مجتمع مس سونگون نیز در این منطقه قراردارد که با عنوان دومین قطب مس کشور در یک منطقه کوهستانی با ارتفاع متوسط 2000 متر بالای سطح دریا و در بخشی از رشته‌کوه‌های قره‌داغ قرار گرفته است. این منطقه زمستان‌هایی سرد و یخبندان و تابستان‌های معتدل دارد، اما در اغلب روزهای سال مه‌آلود است. این منطقه بین جوفا و ورزقان در استان آذربایجان شرقی ایران واقع شده است و تقریبا بین 70 کیلومتر (43 مایل) تا 100 کیلومتر (62 مایل) با شهر تبریز فاصله دارد.

تماسی صورت گرفت یا نه؟

اما در شرایطی که برخی خبرها در ساعات اولیه حاکی از تماس برخی همراهان رئیس‌جمهوری و محافظان وی بود، اخبار دیگر از قطع هرگونه ارتباط با همراهان حکایت می‌کرد‌. درهمین راستا احمد وحیدی، وزیرکشور‌ در ساعات اولیه سانحه در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی با این بالگردها برقرار شده است، برقراری ارتباط را تایید کرد‌. به گزارش انتخاب خبرگزاری صدا‌و‌سیما نیز نوشت: آخرین مکانی که جی‌پی‌اس بالگرد رئیس‌جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده است. خبرگزاری فارس نیز در ساعات اولیه سانحه در خبری اعلام کرد که برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت‌الله آل‌هاشم صحبت کنند‌.درهمین حال ازسوی دیگر براساس گزارش‌هایی که اهالی روستا‌های اطراف محل بروز حادثه داده‌اند، ️اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد گفته‌اند که ساعتی پیش صدا‌هایی در این منطقه شنیده شده است.

دعای مردم

درهمین حال مردم ایران عصر روز گذشته پس از اعلام خبر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی درمساجد، حرم مطهر رضوی و حرم شاه‌چراغ(ع) برای سلامتی رئیس‌جمهور دعا کردند‌. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مردم خواستند که برای سلامتی رئیس‌جمهور دعا کنند. به گزارش جماران، صفحه اینستاگرام ابراهیم رئیسی نیز از مردم خواست برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان نذر ختم صلوات کنند. مردم تهران نیز با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهانشان دست به  دعا برداشتند.

علی لاریجانی در توییتی نوشت: در این لحظات، برای سلامتی جناب آقای رئیسی و همراهان همه دست به دعا ‌برداریم. مردم قم هم در پی سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور با تجمع در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برای سلامتی او و همراهانشان دست به دعا برداشتند.

واکنش‌های خارجی

اما وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان او واکنش‌های خارجی را به دنبال داشت. از جمله یک سخنگوی وزارت ‌خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت که آنها از نزدیک ‌گزارش‌ها درباره این مساله را دنبال می‌کنند. رسانه‌های جهان نیز بخشی از اخبار خود را به پوشش بروز سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور اختصاص دادند. همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری آذربایجان با ابراز نگرانی برای رئیس‌جمهوری در شبکه ایکس نوشت: «امروز بعد از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیات عالی در ایران، به‌شدت ناراحت شدیم. از خداوند متعال برای رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه وی طلب دعا داریم. جمهوری آذربایجان به عنوان کشور همسایه، دوست و برادر آماده ارائه هرگونه کمک و حمایت است.

 به گزارش خبر‌آنلاین لیمینگ شن، دیپلمات چینی نیز با انتشار پیامی برای رئیس‌جمهور کشورمان آرزوی سلامتی کرد. به گزارش انتخاب، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا هم در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که رئیس شورای اروپا گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک، وضعیت سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران را رصد می‌کند. ازسوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌ها درباره سانحه اتفاق افتاده برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران قرار گرفته است. همچنین محمد‌شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به وزارت کشور، هلال احمر و طرف‌های ذی‌ربط در این کشور دستور داد تا برای کمک به ایران جهت یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان آنها تمام امکانات خود را به کار بگیرند.

به گزارش «ایرنا»، «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نیز با ابراز نگرانی از حادثه بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، گفت که دعا و آرزوهای ما برای آیت‌الله رئیسی و همه ملت ایران است. وی افزود که با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوبی هستیم و امیدواریم همه مسائل درباره آیت‌الله رئیسی خوب باشد. در پی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، جنبش حماس برای ایشان و همراهان وی آرزوی سلامتی کرد. به گزارش «ایرنا»، «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در پیامی گفت: قلب‌های ما همراه ملت عزیز و برادر ایران است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان