دلاری‏‏‌ها جذابیت خود را از دست می‌دهند؟

تغییر بازی بورسی‏‏‌ها

شماره روزنامه: ۶۰۱۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۱ ...

  از ابتدای سال، نام صنعت مواد شیمیایی در میان برترین صنایع سال‌جاری قرار داشته است. این صنعت موفق شده است 2.22درصد بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. افت شدید قیمت‌ها در اردیبهشت سبب شده است تا صنایع دلاری جایگاه بالایی را که در میان صنایع داشتند از دست بدهند؛ چرا که امیدها به بهبود اوضاع کاهش یافته است.

تشدید یأس در اردیبهشت

با وجود آنکه بازدهی برخی از صنایع در فروردین‌ماه قابل‌توجه بود و صنایع بزرگ رشدهای خوبی را تجربه می‌‌‌کردند، اردیبهشت‌ماه همه امیدها را ناامید کرد. صنایع بزرگ و دلاری در فروردین‌ماه در صدر بازدهی‌‌‌ها قرار داشتند که جایگاه برتر خود را در اردیبهشت‌ماه از دست دادند. بازدهی منفی این صنایع و ریزش‌‌‌های سهمگین آنها در نهایت موجب شد تا جای خود را به صنایع کوچک‌تر بدهند.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، در فروردین‌ماه صنعت مواد شیمیایی، فلزات گرانبها و آهن و فولاد در میان برترین صنایع قرار دارند؛ دو صنعتی که بخش قابل‌توجهی از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. دخالت‌‌‌های شدید در بورس تهران و به‌خصوص دستکاری سود شرکت‌ها سبب شد تا امیدها به افزایش دلار نیما کاهش یابد. انتشار خبرهایی در خصوص نهضت ملی مسکن و احتمال تامین مصالح از شرکت‌های فولادی و سیمانی سبب شد تا گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها در خصوص دستکاری معاملات بورس‌کالا نیز افزایش یابد و سود شرکت‌ها دستخوش تغییر شود. در این شرایط امید برای بهبودی اوضاع کم شده است. این درحالی است که صنایع کوچک‌تر نیز به دلیل رشد سودآوری خود نگران برخی دستکاری‌‌‌ها هستند. هر لحظه امکان دارد که با مصوبات جدید نرخ انرژی صنایع دچار تغییراتی شود که این موضوع اتفاق خوبی نیست.  همه این موارد درحالی رقم خورد که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، بازدهی مواد شیمیایی به عنوان صنعت برتر فروردین‌ماه، 2.12درصد کاهش یافت و از جایگاه اول به جایگاه یازدهم در اردیبهشت‌ماه رسید. این صنعت همچنان در صدر بازدهی‌‌‌ها از ابتدای سال قرار دارد؛ اما به نظر می‌رسد افزایش ریسک‌‌‌ها، به‌خصوص کاهش قیمت جهانی نفت از ابتدای سال و احتمال ثبات دلار موثر بر برخی از پتروپالایشی‌‌‌ها در مجموع سبب شده است تا بازدهی کل بازار و بازدهی این صنعت کاهش یابد. البته دستکاری و حمایت قیمتی برای نگه‌داشتن شاخص کل نیز می‌‌‌تواند یکی از دلایل بالاماندن بازدهی این صنعت باشد.

همچنین بازدهی فلزات گرانبها به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی در فروردین‌‌‌ماه رقم قابل‌توجهی بود که اکنون شاخص این صنعت به دلیل افت 2.7درصدی در میان 10صنعت برتر اردیبهشت‌ماه نیز قرار ندارد. در اردیبهشت‌ماه فضای خوبی برای برخی صنایع فراهم شد و نساجی، هتل و رستوران و انبوه‌‌‌سازی موفق شدند در میان صنایع برتر اردیبهشت‌ماه قرار گیرند. این درحالی است که صنایع مذکور در ماه فروردین، در قعر جدول بازدهی قرار داشتند.  صنعت آهن و فولاد طی فروردین‌ماه موفق شد با بازدهی 1.71درصدی در میان 5صنعت برتر فروردین‌ماه قرار گیرد. اما برخی تحولات موجب شد تا این صنعت نیز به جایگاه پایین‌‌‌تر سقوط کند. یکی از این موارد، شایعات در خصوص بورس‌کالا و احتمال دستکاری معاملات فولاد در تالار نقره‌‌‌ای است. صنعتی که در اولین ماه از سال فروشی‌ خوب و با نرخ‌های بالا را در بورس‌کالا ثبت کرده و گزارش‌‌‌های خوبی به بازار ارائه کرد، اکنون درگیر ریسک‌‌‌های مختلف است. هرچند خبرهایی در خصوص حمایت چین از صنعت ساختمان محرک بازار جهانی فولاد شده، اما ریسک ماهیت معاملات بورس‌کالا سبب شده است تا بازدهی درخشان سیمان در فروردین‌ماه نیز دستخوش تغییراتی شود. این صنعت با کاهش 7درصدی سطح ارتفاع شاخص خود در دومین ماه از سال همراه شد، به طوری که از ابتدای سال، همگام با شاخص هموزن با افت 6.44درصدی همراه شده است.

در این میان برخی صنایع هم عملکرد ضعیفی را در بازه‌‌‌های مختلف ثبت کردند. خودرو، شیرینی‌جات و شکر جزو صنایعی به شمار می‌روند که همواره عملکرد ضعیفی را ثبت کرده‌اند. صنعت قطعات خودرو در دوماه اخیر حدود 19درصد افت را تجربه کرده است. شکر و شیرینی‌جات نیز افت بیش از 10درصدی را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به عدم‌قطعیت موجود در خصوص بازار و ریزش‌‌‌های سهمگین صنایع بزرگ، صنایع کوچک‌تر نیز زیر فشار عدم‌قطعیت‌‌‌ها له شوند. برخی از سهام صنایع غیربنیادی نیز در این بازار، با افت قیمت مواجه شده‌اند.

12 copy

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان