گوگل اخیرا چشمانداز تازهای را برای موتور جستجوی خود ارائه کرد، چشماندازی که بهطور منحصربهفردی برای لحظه هوش مصنوعی طراحی شده است. «لیز رید»، مدیر بخش جستجوی گوگل در کنفرانس نرمافزاری سالانه این شرکت، روی صحنه اعلام کرد: گوگل با استفاده از هوش مصنوعی مولد، امکانات تازه را به موتور جستجوی خود میافزاید.
او اشاره کرد: ازاینپس، کاربران میتوانند هر سوالی که دارند، بپرسند یا هر کاری را که میخواهند انجام بدهند، به گوگل بسپارند، از تحقیق و برنامهریزی گرفته تا ایدهپردازی. رید در اینباره گفت: «با ظهور هوش مصنوعی مولد، گوگل قادر است بخش بیشتری از فرایند جستجو را برای کاربران برعهده بگیرد.
این قابلیت میتواند بخشهای دشوار جستجو را مدیریت کند و به کاربران امکان بدهد، روی بخشهای موردعلاقهشان برای انجام کارها یا کاوشهای هیجانانگیز تمرکز کنند». این تغییرات در پاسخ به رشد فناوری هوش مصنوعی مولد پس از عرضه چت جیپیتی ساخته Open AI در اواخر سال 2022 است.
به گزارش فرارو به نقل از آتلانتیک، درحالحاضر، گوگل به شما اجازه میدهد چندین صفحه را باز و از میان آن عبور کنید تا مرتبطترین اطلاعات را بیابید و اگر کار نکرد، جستجو را اصلاح و دوباره آغاز میکنید. اکنون گوگل با ارائه هوش مصنوعی مولد، برای مثال نقشهای از رستورانهای برتر در دالاس را براساس محیط ازجمله موسیقی زنده، پاسیوی روی پشتبام و مواردی از این قبیل مرتب و دستهبندی کرده است و به کاربران ارائه میدهد.
بااینوجود، در تمام اعلانها، اعتراف پنهانی به کاستیهای هوش مصنوعی مولد وجود دارد: این فناوری در ترکیب و بافتسازی مجدد اطلاعات، عالی عمل میکند، اما در ارائه پاسخهای قطعی بهترین نیست.
به نظر میرسد گوگل امیدوار است هوش مصنوعی مولد بتواند موتور جستجوی آن شرکت را بیشتر به ابزاری برای هدایت جستجوی شما و نه بهعنوان راهحل کامل جستجو تبدیل کند. این ماموریت در معرفی مدل LearnLM از طرف گوگل بهعنوان مجموعهای از مدلهای مبتنیبر هوش مصنوعی که در جستجوی گوگل، چتبات مستقل جمینی و یوتیوب ادغام میشود، آشکار شد.
شما بهزودی میتوانید از جمینی بخواهید یک مرور کلی جستجوی سادهتر یا تجزیه آن را به بخشهای قابلهضم انجام بدهد و درمیان ویدئوهای آکادمیک یوتیوب سوال مطرح کند. ابزارهای مبتنیبر هوش مصنوعی که میتوانند هر موضوعی را آموزش یا هر مقاله علمی را توضیح بدهند نیز در دست ساخت هستند.
«بن گومز»، رئیس پیشین بخش جستجو در گوگل به «آتلانتیک» میگوید: «هوش مصنوعی مولد به شما این امکان را میدهد تجربهای تعاملی با اطلاعات داشته باشید، سپس بهتر از آن استفاده کنید». سوال واضح و فوری که LearnLM و کل مجموعه محصولات هوش مصنوعی گوگل در ذهن ایجاد میکنند، این است: «چرا کسی برای برنامهریزی قابلاعتماد سالگرد ازدواج خود به این فناوری اعتماد کند، چه برسد به آموزش فرزندش با تکیه بر آن فناوری؟»
هوش مصنوعی مولد به دلیل ساختن چیزها، سپس طرح ادعای معتبر بودن آن بهعنوان حقیقت، سابقه خوشنامی ندارد. اولین نسخه آزمایشی مبتنیبر هوش مصنوعی گوگل با چنین خطایی همراه بود و موجب شد سهام این شرکت 9درصد کاهش یابد. «توهم» اصطلاحی است که وقتی یک مدل مبتنیبر هوش مصنوعی چیزهایی را اختراع میکند، از سال 2023 میلادی به این طرف درمورد آن بهکار برده شده است.
«جفری فاولر»، مقالهنویس حوزه فناوری، ماه گذشته آزمایش جستجوی مبتنیبر هوش مصنوعی گوگل را بهعنوان محصولی که «حقایق را میسازد، سوالات را اشتباه تفسیر میکند، اطلاعات قدیمی را ارائه میکند و بهطورکلی ناسزا میگوید» ارزیابی کرد.
نیازی به گفتن نیست، پیشتر دیدهایم که برنامههای آموزشی مبتنیبر هوش مصنوعی دچار توهم شدهاند و برای مثال پاسخ دادهاند: جذر عدد 16 معادل پنج است. جستجوهای گوگل و بینگ که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، فهرستهای طولانی از پاورقیها و لینکها را ارائه میدهند و دراینمیان منابع غیرقابلاعتماد نیز وجود دارند.
بااینوجود، اعلامیههای اخیر نمایندگان غول جستجو (گوگل) نشان میدهد، این شرکت درحال حل این مشکلات تا حدی با تغییر کلی نقش هوش مصنوعی است. همانطور که «گومز» گفت، هوش مصنوعی مولد میتواند بهعنوان یک «همدم یادگیری» عمل کند، فناوریای که میتواند به جای ارائه یک پاسخ نهایی، کنجکاوی کاربر را تحریک کند.
گومز گفت: مدلهای Learn LM برای راهنمایی افراد به منابع خارجی طراحی شدهاند، بنابراین آنها میتوانند «اطلاعات را از منظرهای متعدد» دریافت کنند و «در مکانهای مختلف تایید کنند، این دقیقا همان چیزی است که شما میخواهید». ابزارهای Learn LM میتوانند مفاهیم را در یک گفتگو ساده و به توضیح آنها کمک کنند، اما آنها برای داوری درباره حقیقت طراحی نشدهاند.
درعوض، گومز میخواهد هوش مصنوعی کاربران را به سمت مربیان و سازندگانی که از قبل در اینترنت وجود دارند، سوق بدهد. او میگوید: «این بهترین راه برای ایجاد اعتماد است». این استراتژی به ویژگیهای دیگر هوش مصنوعی نیز که گوگل برای جستجو به ارمغان میآورد، تعمیم خواهد یافت.
گومز میگوید مرورگرهای هوش مصنوعی بهشدت مبتنیبر آن است که شما را به سمت منابع وب هدایت کند تا بتوانید صحت اطلاعات را تایید نمایید. رید در کنفرانس مذکور اشاره کرد: سه مزیت منحصربهفرد گوگل نسبت به محصولات رقیب، دسترسی آن به اطلاعات بلادرنگ، الگوریتمهای رتبهبندی پیشرفته و جمینی است.
بهعبارتدیگر، بخش عمده ارزش جستجوی گوگل، ربطی به هوش مصنوعی مولد ندارد، درعوض از اطلاعات آنلاینی میآید که گوگل از پیش میتواند آن را جمعآوری کند و یک چتبات بهسادگی میتواند آن را به یک فرمت قابلهضم ترجمه کند. در آن کنفرانس، بارها به دسترسی جمینی به بالاترین کیفیت اطلاعات در زمان واقعی اشاره شد. این دانایی مطلق نیست، این توانایی متوسلشدن به نمایه قبلی وب گوگل است.
مسلما این همان چیزی است که هوش مصنوعی مولد برای آن طراحی شده است. این الگوریتمها برای یافتن الگوهای آماری و پیشبینی کلمات در یک جمله آموزش داده شدهاند، نه برای آنکه واقعیت را از دروغ تشخیص بدهند. این موضوع موجب میشود آن الگوریتمها بهطور بالقوه در پیونددادن ایدههای نامرتبط، سادهکردن مفاهیم، ابداع یادداشتها یا اشاره کاربران به محتوای دیگر در وب عالی باشند.
رید میگوید: هر نمای کلی هوش مصنوعی با طیف وسیعی از دیدگاهها و پیوندها برای (بهزعم او) «غواصی عمیقتر» است، یعنی نسخهای بهتر فرمت یا قالببندی شده است و مرتبطتر از دیوار لینکهای ابی است که گوگل برای چندین دهه از آن استفاده کرد.
بنابراین هوش مصنوعی مولد، از برخی جهات یک بازگشت را فراهم میکند، بازگشت به آنچه جستجوی گوگل قبل از آنکه شرکت با بازاریابی محصول، نوارهای کناری و چکیدههای ویکیپدیا القا میکرد. به نظر میرسد جستجوهای مبتنیبر هوش مصنوعی که مدیران گوگل شرح دادهاند، نسخهای دلپذیرتر از گوگل خواهد بود: به مفیدترین لینکها اشاره میکند و شاید حتی شما را تشویق کند روی آن لینکها کلیک کنید.
شاید جمینی بتواند به مرتبسازی واژگان کلیدی در موتور جستجو کمک کند. قطعا هدف هوش مصنوعی آموزشی که گومز درباره آن به گفت، همین است. یک چتبات در این شکل، کار جستجو را سادهتر میکند، اما بهنوبه خود یادگیری را مختل نخواهد کرد.