واردات اسب برای کشتار و قربانی کردن!

شاید کمی عجیب به‌نظر برسد؛ اما گروهی هزینه زیادی را صرف واردات اسب می‌کرده‌اند تا بعدها آنها را سر بریده و قربانی کنند. اما دلیل چنین کار عجیبی چه بوده است؟

حدود 1000 سال پیش گروهی که به آیین مسیحیت باور نداشتند، در اطراف دریای بالتیک زندگی می‌کردند. این افراد با سفر به همسایگان شمالی خود اقدام به خرید اسب می‌کردند تا آیین مربوط به یک قربانی عجیب را اجرایی کنند.

آیین عجیب قربانی کردن اسب در اروپای باستان

به گزارش گجت نیوز، بین قرن اول تا سیزدهم میلادی اسب ها نقش بسیار مهمی در فرهنگ مردم بالتیک داشتند. باستان شناسان نیز تاکنون موفق به کشف آثار باستانی زیادی با طراحی اسب شده‌اند.

از آنجایی که مردم بالتیک تا پیش از گرویدن به آیین مسیحیت سواد نداشتند، هیچ اطلاعات مکتوبی در مورد آیین‌های باستانی آنها وجود ندارد. به‌همین‌خاطر کارشناسان داده‌های خود را صرفا از طریق یافته‌های باستان‌شناسی به‌دست می‌آورند.

واردات اسب برای کشتار و قربانی کردن!

اخیرا مقاله‌ای در مجله پیشرفت‌های علمی منتشر شده است که نتیجه بررسی‌های مولکولی 80 اسب قربانی‌ شده را در 9 قسمت مختلف از منطقه بالتیک (هلند، لیتوانی و روسیه امروزی) نشان می‌دهد.

کارشناسان بر این باور هستند که اسب‌ های نر و ماده برای برگزاری آیین قربانی انتخاب شده بودند و برخی از آنها نیز به مناطق بسیار دوری تعلق داشتند. باستان‌شناسان پیشتر گمان می‌کردند که مردم بالتیک فقط اسب‌ های نر را برای انجام مراسم قربانی انتخاب می‌کردند. هرچند یافته‌های جدید این باور را رد می‌کند. بررسی DNA اسب ها نیز نشان داد که 66 درصد از آنها نر و 34 درصد ماده بوده‌اند.

در مراسم قربانی ابتدا اسب سر بریده و سپس پوست آن کاملا کنده می‌شد. در مرحله بعدی نیز نوبت به چهارتکه کردن اسب و یا دفن آن می‌رسید. البته گاهی اوقات اگر یک فرمانده یا جنگجوی مهم کشته می‌شد، مردم منطقه بالتیک اسب را به‌صورت زنده دفن می‌کردند.

واردات اسب برای کشتار و قربانی کردن!

از آنجایی که اسب‌ در منطقه بالتیک به‌وفور یافت می‌شد، پژوهشگران هرگز تصور نمی‌کردند که گروهی آنها را از مناطق شمالی بیاورند. هرچند در پژوهش جدید از ایزوتوپ استرانسیم مینای دندان اسب‌ ها برای مشخص‌ کردن محل زندگی آنها استفاده شد. استرانسیم موجود در مینای دندان اسب به رژیم غذایی اولیه جانور مربوط می‌شود.

به‌همین دلیل دانشمندان ابتدا میزان استرانسیم موجود در یک دندان را اندازه‌گیری کرده و سپس آن را با دندان‌هایی که بعدا رشد کرده بودند، مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که اسب های مخصوص قربانی به‌هیچ‌وجه به منطقه بالتیک تعلق نداشتند، بلکه از بخش‌های مرکزی سوئد و جنوبی فنلاند آمده بودند. تست کربن نیز آشکار ساخت که آیین قربانی کردن اسب ها بین قرن 11 تا 13 میلادی انجام شده بود. نکته جالب دیگر اینکه این اسب‌ ها با کشتی به سمت مقصد رهسپار شده بودند.