پدر بالگرد کیست؟

پل کورنو (Paul Cornu) یک مخترع فرانسوی بود که در زمینه هوانوردی و هلیکوپترسازی فعالیت داشت. او را به خاطر اختراع و پرواز اولین هلیکوپتر عملی در تاریخ می‌شناسند. در ۱۳ نوامبر سال ۱۹۰۷، پل کورنو با همکاری برادرش، لوئی کورنو، موفق به ساخت هلیکوپتری شد که برای اولین بار در تاریخ توانست در حدود ۲۰ ثانیه پرواز کند.

 رویای پرواز از قرن‌های قبل، حتی پیش از میلاد مسیح در افکار بشر بود. سده‌ها قبل در چین با ساختن بالگرد‌های چوبی از ساقه درخت بامبو به این آرزو پروبال می‌دادند. ابتدا در دهه 1480 طرح اولیه بالگرد کشیده شد، اما در سال 1861 کلمه هلیکوپتر برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد24، این کلمه از زبان یونانی ریشه گرفت است و واژه هلیکوپتر کنونی، در گویش انگلیسی از واژه یونانی Helix-pteron است که واژه هِلیکس به معنی «گَردان» و واژه پِتِرون به معنی «بال» است. همچنین این وسیله را در افغانستان و تاجیکستان «چَرخبال» می‌نامند.

مخترع اولین بالگرد

پل کورنو (Paul Cornu) یک مخترع فرانسوی بود که در زمینه هوانوردی و هلیکوپترسازی فعالیت داشت. او را به خاطر اختراع و پرواز اولین هلیکوپتر عملی در تاریخ می‌شناسند. در 13 نوامبر سال 1907، پل کورنو با همکاری برادرش، لوئی کورنو، موفق به ساخت هلیکوپتری شد که برای اولین بار در تاریخ توانست در حدود 20 ثانیه پرواز کند.

این هلیکوپتر دو موتور داشت که قابلیت چرخش داروینی داشتند و از طریق آن، پرواز عمودی انجام می‌شد. پل کورنو با این هلیکوپتر توانست از زمین جدا شده و به ارتفاع حدود یک پا (سه متر) پرواز کند. اختراع و پرواز این هلیکوپتر، علی‌رغم محدودیت‌های فنی و کوتاهی مدت پرواز، به عنوان یکی از ابتکارات مهم در تاریخ هوانوردی تلقی می‌شود و نقطه عطفی در توسعه فناوری هلیکوپتر‌ها محسوب می‌شود.

اختراع ماشین پرنده موتوری

در جولای 1901 در آلمان، اولین سفر یک هلیکوپتر صورت گرفت و توانست انسان‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببرد. این رخداد بعد‌ها در فیلمی به تصویر کشیده شد که متاسفانه اکنون موجود نیست. این هلیکوپتر یک ماشین پرنده موتوری بود، درست شبیه هلیکوپتر‌های امروزی است. حتی توماس ادیسون نیز به هلیکوپتر علاقه داشت.

در اواخر دهه 1880، او مقداری پول برای آزمایش با هلیکوپتر هزینه کرد، اما پرنده فلزی که او اختراع کرده بود منفجر شد. سال‌ها بعد، یک مخترع اهل اسلواکی از یافته‌ها و طرح‌های ادیسون استفاده کرده و یک هلیکوپتر دیگر ساخت.

هلیکوپتر وی در سال 1901 توانست حدود 50 سانتیمتر از زمین بلند شده و در سال 1905 همین هلیکوپتر توانست به ارتفاع 4 متر از زمین بلند شده و مسافتی به طول 4،900 فوت (1،493.5 متر) را طی کند. ادیسون در سال 1908 تلاش کرد که هلیکوپتر خود را بهبود بخشد، اما هلیکوپتری که او ساخت هیچگاه به پرواز در نیامد.

ساخت هلیکوپتر مدرن

هلیکوپتر ایگور سیکورسکی یکی از نخستین مدل‌های هلیکوپتر عملی در جهان بود که توسط مهندس و مخترع روسی، ایگور سیکورسکی (Igor Sikorsky)، ساخته شد. این هلیکوپتر با نام «VS-300» در سال 1939 ساخته شد و مبنای توسعه و پیشرفت هلیکوپتر‌های بعدی شد.

این هلیکوپتر ویژگی‌های مهمی مثل طراحی تکنیکی، توانایی در نخستین پرواز عملی هلیکوپتر و پیشرفت تکنولوژی را داشت. اختراع و پرواز هلیکوپتر VS-300 به عنوان یکی از اتفاقات مهم در تاریخ هواپیمایی و هوانوردی محسوب می‌شود و ایگور سیکورسکی به عنوان یکی از پیشگامان در این زمینه شناخته می‌شود.

ایگور سیکورسکی در سال ١٩٢٥ میلادی شرکت سیکورسکی ایرکرفت را در آمریکا تأسیس کرد. این شرکت بیشتر برای ساخت بالگرد‌های نظامی و غیرنظامی شناخته می‌شود. ایگور سیکورسکی به عنوان یکی از بزرگان و پیشگامان صنعت هوانوردی و مهندسی هوایی تاریخ شناخته می‌شود و ارثی بسیار قابل توجهی در توسعه تکنولوژی هلیکوپتر داشته است.

پدر بالگرد کیست؟

افراد موثر دیگر در ساخت هلیکوپتر

تاریخچه ساخت هلیکوپتر بدون اشاره به دیگر مشارکت‌کنندگان عمده در ساخت و توسعه این ماشین پرنده کامل نخواهد بود. یکی از این افراد، آرتور یانگ بود که هلیکوپتر مدل 30 او، نسخه اولیه هلیکوپتر Bell 47 بود، اولین هلیکوپتری که استفاده آن برای غیرنظامیان در ایالات متحده تایید شد.

چارلز کامن (Charles Kaman) نیز هلیکوپتر K-225 را اختراع کرد که اولین هلیکوپتر جهان بود که دارای دو موتور توربینی بود، در حالی که Sud Aviation Alouette II اولین هلیکوپتری بود که از موتور توربینی استاندارد استفاده می‌کرد.

همانطور که می‌بینید، هلیکوپتر یک شبه به پیشرفت‌های امروزی خود نرسیده است. حتی امروز نیز انواع و طرح‌های مختلفی از هلیکوپتر‌ها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای امور نظامی و غیرنظامی متعدد استفاده کرد. بسیار هیجان‌انگیز است وقتی می‌بینیم هلیکوپتر‌ها در همین مدت نسبتاً کوتاه توسعه، چنین راه درازی را طی کردند.

هلیکوپتر‌های مدرن می‌توانند مسافت‌هایی به طول حدود 2،000 کیلومتر را طی کنند، به سرعت 500 کیلومتر در ساعت برسند و تا 56 تن وزن را از زمین بلند کنند. اولین سازندگان هلیکوپتر مانند پل کورنو، اتین اومیشن و توماس ادیسون باید به خاطر پیشرفتی که در صنعت تولید هلیکوپتر باعث شدند به خود افتخار کنند.

انواع بالگرد‌ها

•    بالگرد تهاجمی

•    بالگرد ترابری

•    بالگرد چندمنظوره

انواع بالگرد‌های نظامی

•    بالگرد آواکس

•    بالگرد ناونشین

•    بالگرد ضد زیردریایی

•    بالگرد نجات دریایی

•    بالگرد گشت دریایی

•    بالگرد باربری

•    بالگرد امداد و نجات

•    بالگرد آمبولانس

انواع بالگرد‌های غیرنظامی

•    بالگرد مسافربری

•    بالگرد باربری

•    بالگرد امداد و نجات

•    بالگرد آمبولانس

•    بالگرد خصوصی

•    بالگرد ویژه

•    بالگرد آموزشی

•    بالگرد آتش‌نشانی

•    بالگرد علمی پژوهشی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان