ماهان شبکه ایرانیان

تسخیر جن به وسیله انسان

و حشر لسلیمان جنوده من الجن و الانس و الطیر فهم یوزعون .

در مورد تسخیر جن،در قرآن تنها درباره ی حضرت سلیمان آمده است که از نعمت هایی که خدا به آن حضرت عطا کرد علاوه بر بسیاری از بنی آدم،جن نیز در اختیار ایشان بودند و نیز حتی پرندگان و وحوش.

نمل/17:

و حشر لسلیمان جنوده من الجن و الانس و الطیر فهم یوزعون .

سپاهیان سلیمان،از جن و آدم و پرنده،گرد آورده شده و آنان دسته دسته شده بودند.

یکروز حضرت سلیمان علیه السلام از سپاه خود سان دید و اینان دسته دسته در برابر وی رژه رفتند،گروه گروه تقسیم می شدند و وظایف خود را انجام می دادند.در میان اینان در اینجا از جن نیز نام برده شده است.در مورد دیگری می فرماید:

نمل/38:

قال یا ایها الملوا ایکم یاتینی بعشرها .

حضرت سلیمان گفت:ای همه گروهها!کیست تخت بلقیس را بیاورد؟

نمل/39:

قال عفریت من الجن انا آتیک به قبل ان تقوم من مقامک .

یکی از جنیان گفت پیش از آنکه در این جلسه از جای خود برخیزید،می توانم برایتان بیاورم.

سبا/12:

و من الجن من یعمل بین یدیه باذنه .

برخی از جن پیش روی او به اجازه ی پروردگارش،کار می کنند.

سبا/14:

فلما خر،تبینت الجن ان لو کانوا یعلمون الغیب ما لبثوا فی العذاب المهین .

پس چون(حضرت سلیمان)به رو درافتاد،جنیان دریافتند که اگر از غیب آگاه بودند، در آن شکنجه ی خوارکننده(آنقدر)فرو نمی ماندند.

از این آیه ی اخیر چند مطلب،معلوم می گردد:جنیان مسخر حضرت سلیمان بودند،علم غیب نداشتند،و از هیبت سلیمان و ترس از وی کار می کردند.

داستان این است که یکروز هنگامی که حضرت سلیمان در آستانه ی کاخ خود ایستاده و به عصا تکیه داده بود،در همان حال عزرائیل آمد و ایشان را قبض روح کرد. قصر حضرت بلورین بود و او را جنیان می دیدند و همچنان از هیبت او کار می کردند زیرا او متمردین از ایشان را در بند می کشید.

مدتی بعد،عصا را موریانه ها خوردند کالبد حضرت سلیمان به زمین افتاد.و جنیان تازه دریافتند که او مرده بوده است.آنها خود به علت انتقالات سریعی که داشتند می پنداشتند که غیب را می دانند و می فهمند با این واقعه دریافتند که خیر،علم غیب ندارند.

مساله ی کار کردن جن برای حضرت سلیمان در دو سوره ی دیگر به عنوان شیاطین آمده است که می فهمیم منظور،شیاطین جنی است.اینان در تسخیر و حتی تحت غل و شکنجه و زنجیر بودند.ضمنا معلوم می گردد که سلیمان-که برخی سؤال می کنند مگر دیکتاتور بوده است-شیطان های جن را که عاصی بودند در بند کرده است نه افراد صالح و با ایمان را.

انبیاء/82:

و من الشیاطین من یغوصون له و یعملون عملا دون ذلک و کنا لهم حافظین .

برخی از شیطان ها برای حضرت سلیمان غواصی می کردند و کارهای دیگر جز این(بناهای عظیم می ساختند،حمل سنگهای بزرگ براحتی و...)و ما نگاهبان آنها بودیم.

ص/37:

و الشیاطین کل بناء و غواص .

و هر شیطان بناء و غواص را...

نتیجه:اجمالا از آیات می توان دریافت که جن ممکن است به تسخیر درآید اما باذن الله.در روایات نیز آمده است که جن مؤمن برای پیامبران و امامان،مسخر می شوند و خدمت می کنند و کسانی که به اذن الله ولایتی دارند نیز می توانند جنیان کافر را تحت فرمان خویش درآورند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان