فرانسه یک موشک هسته ای آزمایش کرد

فرانسه در حالی موشک هسته ای آزمایش می کند که به همراه آلمان و انگلیس همواره به توسعه موشک‌های بالستیک ایران معترض بوده و مدعی است برنامه موشکی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که پاریس اولین آزمایش موشک ارتقا یافته موسوم به "ای اس ام پی ای ASMPA" با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را انجام داده است.

به گزارش ایرنا از "تاس", این مقام فرانسوی گفت: یک جنگنده رافائل نیروی هوایی فرانسه اولین پرتاب آزمایشی یک موشک ASMPA پیشرفته مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را با موفقیت انجام داد.

فرانسه در حالی موشک هسته ای آزمایش می کند که به همراه آلمان و انگلیس همواره به توسعه موشک‌های بالستیک ایران معترض بوده و مدعی است برنامه موشکی ایران خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.

متعاقب وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه از سوی ارتش آلمان، نوعی احساس تحقیر و ضعف در میان سردمداران این کشور قوت گرفت و به منظور رهایی از کابوس اشغال دوباره این کشور توسط نازی ها، سران این کشور از سال 1954 میلادی به صورت جدی شروع به کار بر روی برنامه هسته ای خود کردند.

«پیر مندز فرانس»، نخست وزیر وقت فرانسه در سال 1957 دستور ایجاد مراکز آزمایش های هسته ای را داد؛ ابتدا قرار بود این آزمایش ها در جزایر تحت سلطه فرانسه در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس انجام شود اما به دلایل لجستیکی، فرانسوی ها تصمیم گرفتند این آزمایش ها را در بیابان های الجزایر انجام دهند.

نخستین انفجار هسته ای فرانسه که در 13 فوریه سال 1960 انجام شد، به آزمایش «موش آبی» معروف شد. این آزمایش تحت نظارت مستقیم «شارل دوگل» رئیس جمهوری وقت فرانسه انجام شد. قدرت انفجار این بمب، برابر با قدرت انفجار 60 تا 70 هزار تن تی. ان. تی و پنج برابر قدرت بمب هیروشیما بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان