حجت‌الاسلام دهنوی عنوان کرد:

تسلط بر مبانی دینی و روان‌شناسی؛ دو رکن مشاوره مذهبی

گروه حوزه‌های علمیه: کارشناس مشاوره و خانواده با اشاره ضرورت جامع‌نگری در مشاوره، تاکید کرد: مشاوره دارای دو رکن تسلط به مبانی دینی و آگاهی به علوم روز به ویژه روان‌شناسی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام حسین دهنوی جمعه، اول آذرماه، در جمع ائمه جماعت دانشگاه‌های استان اصفهان گفت: کار احیای جامعه بر اساس نسخه الهی است که پیامبران الهی برای انسان‌ها به ارمغان آورده‌اند.



وی ادامه داد: هرچه دل پاک‌تر باشد تاثیر کلام یک روحانی بیشتر خواهد شد و از همین رو لازم است مشاوران مذهبی به ویژه روحانیون بیش از پیش بر صفای دل از طریق ارتباط با خدا بیافزایند.



این کارشناس دینی با اشاره به جایگاه اخلاص در آیات و روایات دینی افزود: تلاش انسان زمانی اثر بخش خواهد شد که کار او برای خدا باشد زیرا موثر اصلی در عالم وجود تنها خدای یکتا است.



وی ارتقای توان علمی در حوزه‌های فقه، اصول، فلسفه، کلام و اخلاق اسلامی را یک ضرورت برای روحانیون برشمرد و ادامه داد: اگر انسان به مبانی دینی تسلط کافی نداشته باشد در برخورد با مسائل روانشناختی و برخی تناقض‌های آن دچار سردرگمی می‌شود.



کارشناس برنامه گلبرگ با اشاره به برخی نسخه‌های غیر الهی روانشناسان غربی گفت: متاسفانه در داخل نیز برخی مستند به گفته‌های این روانشناسان نسخه‌های غیر دینی و گاهی ضد دینی تجویز می‌کنند.



وی تاکید کرد: این نسخه‌ها مسکن‌های زودگذر است و ممکن است بهبودهایی را برای درمان برخی اختلالات داشته باشد ولی در طولانی مدت این اختلالات را تشدید می‌کند.



این کارشناس مذهبی و خانواده اظهار کرد: نسخه‌های الهی تنها نسخه‌هایی است که به واسطه اتصال به منشاء علم الهی نتیجه مثبت دارد و می‌تواند انسان را به صورت کامل از بیماری‌ها و اختلالات روانی نجات دهد.



وی تاکید کرد: البته آشنایی با علم روان پزشکی و پزشکی نیز به ارتقای درمان کمک می‌کند و مشاوری که به این علوم و داروهای مورد نیاز برای رفع برخی موارد آشنایی داشته باشد در کار خود موفق‌تر خواهد بود و البته کسانی که با این علوم آشنایی ندارند باید مراجعان خود را به روان پزشکان و پزشکان ارجاع دهند.



این کارشناس مشاوره با اشاره به رجوع برخی افراد برای درمان وسواس، گفت: وسواس از طریق ژن انتقال پیدا می‌کند و ممکن است در اثر شوک و اضطراب از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود و برای درمان آن در کنار کار روان پزشکی باید از طریق روان درمانی، رفتار درمانی، و مذهب درمانی حرکت کرد.



حجت‌الاسلام دهنوی در خصوص پرسش برخی جوانان در موردتوبه، گفت: مشاور باید در عین ایجاد امید در دل انسان‌ها به گونه‌ای عمل کند که قبح گناه ریخته نشود و افراد از تکرار آن پرهیز کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر