حجت‌الاسلام ابراهیمی:

اعتدال در عزاداری‌ها به معنای ایجاد شور همراه با شعور است

گروه حوزه‌های علمیه: معاون امور استانهای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با تاکید بر این که رعایت اعتدال در عزاداری‌ها مانع از به بیراهه رفتن این مجالس می‌شود، عنوان کرد: اعتدال در عزاداری‌ها به این معنی است که سینه‌زنی و ایجاد شور همراه با سخنرانی و موعظه و ایجاد شعور و بصیرت باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی ابراهیمی، معاون امور استانهای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: بدون تردید حرکت و نهضت امام حسین (ع) در زمانی که بنی امیه اسلام و جامعه اسلامی را به سمت انحطاط می‌برد، باعث احیای دین شد. این مطلبی است که بارها و بارها در طول نهضت امام حسین (ع) از زبان ایشان نقل شده است.



وی افزود: خداوند نیز به دلیل این فداکاری و ایثار امام حسین (ع) محبتی در دل بندگان خودش نسبت به ایشان قرار داد و برای عشق به امام حسین (ع) و گریستن بر مصیبت‌های وارد شده بر ایشان و اهل بیت و یارانشان، پاداش زیادی قرار داده است. این محبت به نحوی است که باعث تغییر درونی مردم می‌شود تغییراتی که در طول تاریخ بسیار نقل شده است. بر این اساس مردم به واسطه محبت ایشان به طور طبیعی به سوی مکتب، اخلاق، رفتار و جهاد و هر آنچه که ایشان در کربلا به نمایش گذاشتند، حرکت می‌کنند. که در حقیقت این حرکت می‌تواند زندگی معنوی انسان‌ها را احیا کند و باعث شود مردم بیشتر از گذشته به فرایض دینی تامل و دقت کنند.



ابراهیمی اظهار کرد: احیای نهضت و حرکت حسینی جدای از همه فوایدی که دارد به طور کلی باعث احیای روحیه و حیات معنوی و دینی انسان می‌شود. پس از آنجا که بر اساس آیه 24 سوره انفال «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید چون خدا و پیامبر شما را به چیزى فرا خواندند که به شما حیات مى‏بخشد آنان را اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمى و دلش حایل مى‏گردد و هم در نزد او محشور خواهید شد» خداوند دستور به اجابت امری که باعث حیات مومنان می‌شود، داده است. احیای نهضت و حرکت حسینی نیز با عزاداری و زنده نگهداشتن نام و یاد ایشان خواهد بود.



وی ادامه داد: البته آنچه که باعث حیات معنوی و دینی انسان در مجالس عزای امام حسین (ع) می‌شود بصیرت‌افزایی است. بنابراین مجالس عزای ایشان و هر امری که برای زنده نگهداشتن نهضت و حرکت ایشان انجام می‌شود باید بر مبنای بصیرتافزایی و بالا بردن سطح شعور دینی باشد. از طرفی دیگر آنچه ارزش و اهمیت بصیرت‌افزایی در این مجالس را افزایش می‌دهد توجه و تامل در اهداف حرکت و نهضت حسینی است.



معاون امور استانهای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در تبیین جایگاه بصیرت‌افزایی در عزای امام حسین (ع) گفت: اصل حرکت و نهضت امام حسین (ع) به علت عدم بصیرت و سطح پایین دین‌داری مردم آن زمان بود. به طوری که جهل و بی‌بصیرتی را در دوستداران اهل بیت (ع)، همان‌هایی که به ایشان نامه نوشته بودند و دعوتش کرده بودند، می‌توان مشاهده کرد. این بی‌بصیرتی مردم بود که به بنی امیه اجازه داده بود که دین را به سمت انحطاط و نابودی بکشاند. بنابراین امام حسین (ع) قیام کرد تا با بالا بردن سطح معرفتی و دینی مردم جلوی این انحطاط و از بین رفتن دین را بگیرد.



وی افزود: بصیرت‌افزایی در سیره امام حسین (ع) در طول قیام‌شان وجود داشت. در تاریخ آمده است که ایشان افراد زیادی را برای پیوستن به حرکت و نهضت خود دعوت کرد و حتی از برخی افراد مانند عبدالله حر جعفی شخصا دعوت کرد. که برخی از این افراد به امام حسین (ع) پیوستند و نام‌شان در تاریخ ماندگار شد و برخی نپذیرفتند که تا آخر حیات دنیوی خویش اظهار تاسف می‌کردند.



ابراهیمی تاکید کرد: به طور کلی ماه محرم یک فرصت تبلیغی، فرهنگی و تاریخی است که با برنامه‌ریزی صحیح و مناسب علاوه بر اینکه باعث رشد معنوی افراد می‌شود، می‌تواند باعث رشد معنوی جامعه شود و برای تعالی جامعه و حرکت جامعه به سمت یک جامعه دیندار بسیار موثر و تاثیر گذار باشد.



وی گفت: اما به هر حال آسیب‌هایی در برخی اشکال عزاداری وجود دارد که ممکن است علاوه بر اینکه باعث کندی این حرکت تعالی‌بخش شود ضربه‌هایی نیز به اصل حرکت و نهضت حسینی وارد سازد. قمه‌زنی یکی از اشکال عزاداری است که بدون شک مانعی بزرگ در جهت تحقق هدف امام حسین (ع) شمرده می‌شود. سینه‌زنی مداوم و نشنیدن موعظه‌‌ها و سخنرانی‌های مجالس عزاداری از دیگر آفات و آسیب‌های عزاداری ایشان هستند.



ابراهیمی افزود: اعتدال و جلوگیری از افراط کاری مهمترین اصولی هستند که می‌توانند مجالس و عزاداری‌های حسینی از به بیراهه رفتن حفظ کنند و عزاداران حسینی را بر همان راه و هدفی که سیدالشهدا (ع) نهضت و حرکت خود را آغاز کرد، رهنمون کنند؛ اعتدال در عزاداری‌ها به این معنی است که سینه‌زنی و ایجاد شور همراه با سخنرانی و موعظه و ایجاد شعور و بصیرت باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان