دخانیات در ایران سالانه ۵۰ هزار قربانی می گیرد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن را ارائه کرده و این طرح با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجرا است.

معاون وزیر بهداشت، از مرگ سالانه 50 هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات خبر داد.

به گزارش مهر، حسین فرشیدی، روز شنبه در نشست خبری هفته بدون دخانیات، گفت: گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره عملکرد جمهوری اسلامی ایران در سال 2022 منتشر شد. این شاخصه‌ها با رنگ‌های مختلف معرفی می‌شود و رنگ حوزه دخانیات ایران در سال 2022 قرمز بود، اما در سال 2023 به رنگ نارنجی در آمد.

وی افزود: تغییر رنگ در حوزه دخانیات، با عملکرد دولت مانند افزایش مالیات بر دخانیات حاصل شده است.

فرشیدی با اشاره به افزایش مالیات بر مصرف دخانیات در کشور به عنوان یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم، گفت: بیش از 50 هزار مرگ به صورت مستقیم ناشی از مصرف دخانیات است.

وی افزود: هزینه‌ای که از جیب مردم برای خرید دخانیات انجام می‌شود در کنار هزینه‌های زیانبار مرگ و درمان ناشی از بیماری‌های حاصل از مصرف دخانیات، خسارت زیادی به نظام اقتصادی کشور وارد می‌کند.

فرشیدی با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی در کشور، گفت: متأسفانه بسیاری از زمین‌های کشاورزی به کشت دخانیات اختصاص دارد چراکه برخی سودجویان برای گسترش مصرف دخانیات در جهان می‌کوشند.

وی اضافه کرد: نباید در سال با افزایش آمار مصرف دخانیات مواجه باشیم چرا که بسیاری از افراد فقط به خاطر در معرض دود مصرف دخانیات بیمار می‌شوند که علاوه بر مضرات دخانیات برای مصرف کننده، هزینه‌های بیشتر به نظام سلامت تحمیل می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن را ارائه کرده و این طرح با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجرا است.

وی افزود: طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن در 10 استان کشور در حال اجرا است. اگرچه نتایج نهایی این مطالعه مشخص نشده اما نتایج گزارش اولیه خوب است و این قلیان وابستگی ایجاد نمی‌کند. اگر نتایج این مطالعه مثبت قلمداد شود قلیان اکسیژن جایگزین قلیان دخانی می‌شود.

در ادامه، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات است.

وی افزود: آموزه‌های دینی در مبارزه با مصرف تنباکو و همچنین افزایش آگاهی مردم و کاهش دسترسی فیزیکی و اقتصادی به دخانیات در برنامه‌های وزارت بهداشت است.

جندقی تاکید کرد: کشور سالانه 50 هزار میلیارد تومان به علت مصرف دخانیات ضرر می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان