دلایل کاهش دمای بازار ارز بررسی شد

مکث دلار در کانال ۵۷

شماره روزنامه: ۶۰۱۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۶ ...

7 copy

بازی اسکناس آمریکایی با شروع بازار در هفته جدید نیز در کانال 57 ادامه پیدا کرد. تداوم حضور نرخ این ارز در کانال مذکور با توجه به نوسانات قیمتی در هفته‌های ابتدای سال جدید این سیگنال را مخابره می‌کند که ریسک سیاسی جدیدی بازار را تهدید نمی‌کند. برخی اخبار رسمی از تداوم گفت‌وگو‌های غیر‌علنی علی باقری، سرپرست جدید وزارت امور خارجه، با دولت‌های غربی حکایت می‌کند. خود این مقام مسوول نیز در یکی از تازه‌ترین نظرات خود از تمایل به تنش‌زدایی و بهبود روابط با همسایگان سخن گفت که این امر نیز می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار به حساب بیاید. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در دیدار با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات گفت: «تنش‌زدایی از مناسبات با همسایگان سیاست قطعی و راهبردی نظام جمهوری اسلامی و راهبرد کارآمد برای همکاری منطقه‌ای است که قطعا استمرار خواهد یافت.»

 بدون در نظر گرفتن سیگنال‌های غیررسمی مذاکره با آمریکا در عمان، در صورتی که تنش‌زدایی با کشور‌های منطقه بتواند به بهبود روابط تجاری کشور منجر شود، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازار ارز کشور داشته باشد. در ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز یکی از عواملی که توانست بازار ارز را بر یک مدار با ثبات حفظ کند مساله بهبود روابط سیاسی با عربستان بود. در این میان مجموعه‌ای از فشار بازارسازی بانک مرکزی نیز از جمله عوامل مهم اقتصادی موثر در روند نرخ ارز است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی با تکیه بر دارایی‌های خود در حال تقویت میزان ارز موجود در بازار‌های رسمی و غیررسمی کشور است و در نتیجه این تقویت عرضه پتانسیل افزایشی نرخ ارز از بین رفته است.

یورو به سمت نیمه کانال 62 هزار تومانی

دیروز شنبه پنجم خرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته با 50 تومان رشد در رقم 57 هزار و 600 تومان معامله شده بود در بازار روز گذشته این رشد قیمت را جبران کرد.

مجموعه عوامل ذکر شده در این گزارش سبب شده تا دامنه نوسان نرخ دلار آزاد بسیار کوچک شود. البته در بازار دیروز نرخ این ارز در حد فاصل ارقام 57 هزار و 500 تا 57 هزار و 700 تومان نوسان کرد، اما آخرین نرخ نقدی 57 هزار و 550 تومان ثبت شد. افت نرخ یورو آزاد در روز گذشته شدید‌تر از دلار بود. هر برگ از این پول خارجی در روز گذشته افت نرخی 250 تومانی را تجربه کرد و به رقم 62 هزار و 600 تومان رسید.

گفتنی است که نرخ نقدی این ارز در روز‌های انتهایی فروردین ماه سال جاری در کانال قیمتی 72 هزار تومانی ثبت شد. نرخ بازدهی این ارز نسبت به قله قیمتی سال جاری حدود منفی 13.5 درصد محاسبه می‌شود. شاخص‌های بازار طلا و سکه نیز در روز گذشته کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر دیروز با حدود 285 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته در مرز قیمتی 40 میلیون تومانی محاسبه شد. به عقیده فعالان این صنف سکه برای عبور از حمایت 40 میلیون تومانی نیازمند یک فشار کاهشی در بازار ارز است. نیم و ربع سکه نیز در روز گذشته افت نرخ‌های یکسان 100 هزار تومانی را تجربه کرده و به ترتیب در ارقام 22 میلیون و 800 هزار و 14 میلیون و 800 هزار تومان معامله شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان