وضعیت درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال به کجا رسید؟

همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر ۷ سال، به استثنای دارو‌های سرپایی در مراکز دولتی دانشگاهی از اسفندماه سال ۱۴۰۲ طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت رایگان شده است. این طرح تا کنون چه مسیری را طی کرده و در چند استان اجرایی شده است؟

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در مهرماه 1402 همزمان با روز ملی کودک از اجرایی شدن طرح رایگاه شدن درمان سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال در تمام بیمارستان‌های دولتی خبر داد. این موضوع بعد از پیشنهاد وزیر بهداشت در شورای عالی بیمه تصویب شد و مورد تائید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و هیات وزیران آن را تصویب کردند.

به گزارش فرهیختگان‌، این مصوبه در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با استناد به بند الف ماده 9 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، صورت گرفت. بر همین اساس، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند 100 درصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی را پرداخت کنند.

همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر 7 سال، به‌استثنای دارو‌های سرپایی در مراکز دولتی دانشگاهی از اسفندماه سال 1402 طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت رایگان شده است.

وزیر بهداشت در اردیبهشت 1403 در حاشیه جلسه هیات دولت از ابلاغ این مصوبه به همۀ بیمارستان‌های این وزارت‌خانه خبر داد و گفت: «با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیات دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر 7 سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آن‌ها ایمن شود.»

چند روز بعد در همایش «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» از این سند با حضور سعید کریمی، معاون درمان وزات بهداشت رونمایی شد. طبق اعلام معاون درمان وزارت بهداشت بودجه در نظرگرفته شده برای این طرح، 2.5 هزار میلیارد تومان است و تمام هزینه‌های درمان سرپایی و بستری در مراکز دولتی و دانشگاهی به جز داروی سرپایی از خدمات رایگان درمان کودکان کمتر از هفت سال است. همچنین معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد که هیچ بهانه‌ای برای اجرا نکردن این طرح وجود ندارد؛ چرا که به یک قانون تبدیل شده و همه موظف به اجرای آن هستند.

کدام هزینه‌ها سهم دولت است؟

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: در تاریخ 9 اسفند 1402 بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور درمان کودکان زیر 7 سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و هموطنان باید در جریان این موضوع قرار گیرند و بدانند که لازم نیست پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند و اگر جایی با تخلف مواجه شدند این موضوع را به سامانه 190 گزارش دهند.

وی افزود: چنانچه خانواده‌ای تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان فرزندش را نداشته باشند وظیفه ما است که آن‌ها را به طور رایگان درمان کنیم در واقع 80 درصد خدمات پزشکی کشور در مراکز دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود و این خدمات هم برای کودکان زیر 7 سال رایگان خواهد بود.

همچنین براساس مصوبه هیئت دولت، مابه‌التفاوت هزینه دارو و ملزومات پزشکی تا سقف مورد تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه و همچنین خدمات فاقد پوشش بیمه که جنبه درمانی دارند (خدمات ستاره‌دار) از محل ردیف 37 جدول شماره 9 قانون بودجه 1402 تأمین می‌شود.

البته باید توجه کرد این طرح از جمله طرح‌های پرهزینه محسوب می‌شود و اگر چنین طرح‌هایی به منابع پایدار مالی متصل نشوند، انتظار ایجاد شده در جامعه بی‌پاسخ خواهد ماند.

این طرح تاکنون در کدام استان‌ها اجرایی شده است؟

یزد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از آغاز طرح رایگان شدن درمان کودکان بیمه شده زیر هفت سال در 13 بیمارستان دولتی و صد‌ها واحد تابعه این دانشگاه در استان خبر داده بود.

لرستان: طرح درمان کودکان زیر هفت سال به تمام مراکز درمانی استان لرستان ابلاغ شده و در 18 مرکز دولتی در حال انجام است.

کردستان: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره اجرایی شدن این طرح خبر داده بود: از زمان اجرا شدن طرح رایگان شدن درمان سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال در بیمارستان‌های دولتی، بیش از 24 هزار مراجعه این گروه هدف در بیمارستان‌های دولتی سطح استان کردستان به ثبت رسیده است.

خوزستان: رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان ابوذر اهواز گفت: طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خوزستان رایگان شده است.

چهارمحال‌بختیاری: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: با ابلاغ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کودکان یک روز تا هفت سال در مراکز دولتی استان به صورت رایگان درمان می‌شوند.

کرمانشاه: این طرح اکنون در مراکز درمانی استان کرمانشاه به‌ویژه بیمارستان فوق تخصصی دکتر محمد کرمانشاهی اجرایی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان