اطلاعات جدیدتر از سانحه هوایی برای رئیس‌جمهور و تیم همراه

تماس تلفنی با آل‌هاشم مستند شد

شماره روزنامه: ۶۰۱۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۷ ...

چرا رئیس‌جمهور با خودرو به تبریز برنگشت؟

بر پایه این گزارش هواپیمای رئیس‌جمهور چند دقیقه بعد از 7صبح 30 اردیبهشت‌ماه 1403 از تهران در فرودگاه شهید مدنی فرود می‌آید. سپس رئیس‌جمهور و هیات همراه بلافاصله در سه بالگرد مستقر شده و این سه بالگرد فرودگاه را به مقصد بازدید از جاده مواصلاتی بین ایران و جمهوری آذربایجان موسوم به راه گذر ارس در آذربایجان شرقی ترک می‌کنند. در حدود حوالی ساعت 8صبح پس از 40دقیقه پرواز و بازدید از منطقه در اطراف روستای کلاله در حدود 160 کیلومتری تبریز فرود می‌آیند. در این مکان آخرین مصاحبه رئیس‌جمهور با رسانه ملی انجام می‌شود. حدود ساعت 10 و 10 دقیقه آنها به محل مراسم افتتاحیه سد قیزقلعه‌سی می‌رسند و با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان سد را افتتاح می‌کنند. در اینجا تصاویری از ابراهیم‌ رئیسی منتشر می‌شود که می‌گوید: «آب روشنایی است و امیدواریم این آب باعث روشنایی چشم دو دولت و ملت باشد.»

پس از خواندن نماز جماعت به امامت آیت‌الله آل‌هاشم و گپ و گفت با مردم این منطقه گروه ریاست‌جمهوری راهی تبریز می‌شوند. بر اساس این گزارش فاصله از سد قیز قلعه‌سی در نقطه صفر مرزی تا شهرستان خدا‌آفرین مسافتی در حدود 245 کیلومتری تبریز است که به صورت زمینی در حدود 4 ساعت زمان می‌برد و بر اساس برنامه‌ریزی از پیش‌ تعیین‌شده به دلیل کمبود وقت باید همراه با بالگرد به سوی مقصد می‌رفتند. از سوی دیگر نزدیک‌ترین فرودگاه به سد قیز قلعه‌سی یک ساعت فاصله داشت که باز هم امکان استفاده از آن وجود نداشت. نزدیک‌ترین فرودگاه عملیاتی به سد هم فرودگاه پارس‌آباد در 120 کیلومتری سد قرار داشت که تا آنجا 2 ساعت زمان می‌برد، در حالی‌ که مدت پرواز با بالگرد یک ساعت و 10 دقیقه بوده است. هوا در این ساعت نسبتا ابری است، اما خبری از بارش نیست و طبق اعلام هواشناسی بارش‌ها از عصر همان روز آغاز می‌شود.

بقیه سرنشینان کجا هستند؟

بر اساس این گزارش، بالگرد رئیس‌جمهور در وسط دو بالگرد دیگر با آرایش پلکانی و راست به چپ در حدود ساعت 13:10 حرکت می‌کنند. حدود نیم ساعت پس از پرواز، در حوالی معدن مس سونگون، بالگردها به یک توده ابر بر می‌خورند. در این لحظه دستور خلبان بالگرد رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده میدان، این بوده که بالگردها برای عبور از توده ابرها ارتفاع بگیرند. از این‌رو پرواز حامل رئیس دفتر رئیس‌جمهور بر فراز ابرها می‌رود و عکسی نیز از فراز ابرها توسط اسماعیلی، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور گرفته می‌شود. حدود 30ثانیه در بالای سر ابرها ادامه مسیر می‌دهد تا اینکه خلبان هلی‌کوپتر دیگر متوجه می‌شود که بالگرد اصلی حامل رئیس‌جمهور نیست.

تلاش برای برقراری تماس و یافتن بی‌فایده است. توده ابر موجود دید را کم کرده و دو هلی‌کوپتر دیگر ساعت 14 تصمیم می‌گیرند در محدوده معدن مس سونگون فرود بیایند و تیمی برای جست‌وجوی بالگرد اعزام شود. همراهان پس از رسیدن به آن مکان تلاش می‌کنند تماس بگیرند و موفق می‌شوند با بالگرد مفقوده تماس بگیرند که تلفن خلبان مصطفوی توسط آیت‌الله شهید آل‌هاشم ساعت 14:18 پاسخ داده می‌شود. محرابیان از آیت‌الله آل‌هاشم می‌پرسد که حال شما خوب است؟ بقیه سرنشینان کجا هستند؟ دور و بر شما نیستند؟ شما تنها هستید؟‌

جست‌وجو آغاز می‌شود

در همین لحظه دستور ردیابی تلفن همراه داده می‌شود، اما با یک بی‌تی‌اس امکان ردیابی دقیق وجود نداشت؛ برای ردیابی حداقل دو بی‌تی‌اس لازم است. با این حال، محدوده روستای اوزی و روستای طویل به عنوان محدوده جست‌وجو تعیین می‌شود. کار جست‌وجو در چندین جبهه از همین مکان آغاز می‌شود، اما وسعت منطقه فرآیند جست‌وجو را با مشکل روبه‌رو می‌کند و اطلاعات ضد و نقیض بر مشکلات می‌افزاید.

در این گزارش با چند نفر از افراد بومی گفت‌وگو می‌شود که یکی از آنها سه بالگرد را که دوتا آبی و یکی زرد رنگ است، دیده اما آنها در مه می‌روند و دیگر پیدا نمی‌شوند. یکی دیگر از افرادی که با او مصاحبه می‌شود می‌گوید، رفتن هلی‌کوپتر در مه را دیده اما صدای انفجاری نشنیده است.    بر اساس این گزارش سه ساعت از زمان گم شدن بالگرد پس از آخرین تماس‌ها در حدود ساعت 17:16‌، کسی از سرنشینان پاسخگوی تماس‌ها نیست. سه ساعت پس از مفقود شدن بالگرد، مه شدیدی منطقه را فرا می‌گیرد و طبق پیش‌بینی هواشناسی، سامانه بارشی فعالیت خود را آغاز می‌کند. نیاز به هلی‌کوپتر دید در شب است بنابراین برای سرعت در کار، آنها از پهپادی که از کشور ترکیه می‌آید، استفاده می‌کنند. این هلی‌کوپتر نقطه‌ای را مشخص می‌کند اما اطلاعات آن نادرست بوده و نشانی پیدا نمی‌شود.

پس از 14 ساعت جست‌وجو در ساعت 5:30 صبح روز دوشنبه، ریز پرنده‌های ایرانی مکان سقوط را مشخص کرده و نخستین تصاویر را مخابره می‌کنند و این تصاویر نشان می‌دهد که بالگرد بین روستای اوزی و طویل سقوط کرده و تمام سرنشنیان به شهادت رسیده‌اند. بررسی‌های کارشناسی‌ از همان صبح دوشنبه آغاز شده و طبق اعلام نتایج، بالگرد از مسیر تعیین شده خارج نشده است و تا حدود یک و نیم دقیقه قبل از اتفاق، با مرکز در ارتباط بوده و آثار گلوله‌ای هم بر روی بالگرد وجود ندارد. تاکنون طبق اعلام نظرات کارشناسی بالگرد در برخورد با ارتفاع دچار آتش‌سوزی شده و سقوط کرده است و در مکالمات با برج پرواز نیز مورد مشکوکی مشاهده نشده است. با این حال گزارشگر صداوسیما تاکید می‌کند که هنوز این سانحه نیاز به کارشناسی دارد و کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح همچنان در حال بررسی جزئیات سانحه است تا از این طریق مشخص شود که دلیل سقوط چه بوده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان