گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

جویندگان آماتور سال‌هاست با استفاده از دستگاه فلزیاب، گنجینه‌های تاریخی را کشف کرده‌اند که قدمتشان به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد. هرچند استفاده از فلزیاب در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ‌منع قانونی دارد و جرم محسوب می‌شود.

هزاران سال است که بشر مجموعه‌ای از آثار تاریخی را مدفون کرده است. این اشیاء به دلایل مختلفی از جمله پیشکش شدن به ایزدان یا مصون ماندن از دست دشمنان پنهان شده‌اند؛ آثاری که گاه به دست جویندگان آماتور به شیوه‌های غیرباستان‌شناسی کشف شده‌اند.

به گزارش ایسنا، جویندگان آماتور سال‌هاست با استفاده از دستگاه فلزیاب، گنجینه‌های تاریخی را کشف کرده‌اند که قدمتشان به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد. هرچند استفاده از فلزیاب در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ‌منع قانونی دارد و جرم محسوب می‌شود.

در ادامه به مجموعه اشیاء‌ تاریخی اشاره می‌کنیم که با کمک دستگاه فلزیاب کشف و سپس به موزه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی باستان‌شناسی تحویل داده  شده‌اند. این گنجینه‌ها در قالب فهرستی توسط «لایوساینس» معرفی‌شده‌اند. محل کشف بیشتر این آثار در بریتانیا بوده است، کشوری که استفاده از دستگاه فلزیاب در آن قانونی است و یافته‌ها با یک مصوبه مربوط به آثار باستانی، ثبت می‌شوند.

تمام گنجینه‌هایی که به این شکل یافته و در این گزارش معرفی شده‌اند، به مقامات و موزه‌های بریتانیا تحویل داده شده‌اند.

گنجینه گریت بدو

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

گنجینه «گریت بدو» ‌ توسط فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب در روستای «گریت بدو» واقع در انگلستان در سال 2020 کشف شد. این گنجینه از 923 سکه تشکیل شده است که بیشتر آن‌ها از طلا ساخته شده‌اند و قدمت آن‌ها به حدود 2100 سال قبل، یعنی پیش از فتح انگلستان توسط رومی‌ها می‌رسد.

در این گنجینه همچنین یک سکه با آلیاژ مس، ‌تکه‌هایی از شیشه قرمز و تکه‌هایی از یک صفحه با آلیاژ مس نیز وجود دارد. بررسی‌های اولیه سکه‌ها نشان داد که بسیاری از آن‌ها در منطقه «تیمز شمالی» در فاصله 60 تا 20 پیش از میلاد ساخته شده‌اند. مشخص نیست که چرا این گنجینه دفن شده بود.

گنجینه اسنتیشام

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

گنجینه «اسنتیشام» با توجه به محل کشف آن یعنی روستای «اسنتیشام» واقع در شرق انگلستان نامگذاری شده است. این گنجینه تاریخچه غیرمعمولی دارد. این آثار تاریخی نخستین‌بار در سال 1948 میلادی در قالب مجموعه‌ای متشکل از صدها آثار تاریخی از جمله چندین سکه، شمش و طوق کشف شد.

گمان می‌رفت که محل کشف این گنجینه به طور کامل در سال 1990 میلادی کاوش شده است. با این وحود، در فاصله 2000 و 2010 میلادی جویندگان با استفاده دستگاه فلزیاب بقایای بیشتری از این گنجینه از جمله 20 طوق طلا و نقره کشف کردند و این گنجینه تحویل داده و ثبت شده است.

گنجینه آنتسی

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

گنجینه آنتسی در  روستای «آنتسی» واقع در «انگلستان» توسط فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب در یک زمین کشت‌شده کشف شده است. این گنجینه از 234 سکه نقره تشکیل شده است که قدیمی‌ترین آن‌ها به دوران حکومت «چارلز یکم» (1649-1625) بازمی‌گردد.

در دوران حکومت «چارلز یکم»، جنگ داخلی بین حامیان پادشاه و حامیان پارلمان در بریتانیا شکل گرفت. در نهایت، حامیان پارلمان به رهبری «اولیور کرامول» پیروز شدند و «چارلز یکم» نیز اعدام شد. به نظر می‌رسد که این گنجینه در این مقطع از تاریخ دفن شده است.

گنجینه هالاتون

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

جوینده‌ای با استفاده از دستگاه فلزیاب گنجینه «هالاتون» (Hallaton) را در روستای «هالاتون» ‌ واقع در انگلستان در سال 2000 کشف کرد. این گنجینه از حدود 2500 سکه، ‌ یک کلاه‌خود طلایی نقره‌ای سواره‌نظام، بقایای به جای مانده از سنجاق‌سینه و چندین استخوان حیوان تشکیل شده است. قدمت این اشیاء به حوالی 2000 سال قبل بازمی‌گردد.

گنیجنه درّه بورن

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

این گنجینه که سال 2018 میلادی با کمک دستگاه فلزیاب در «درّه بورن» در نزدیکی شهر «سالزبری» کشف شده، از بیش از 1800 سکه رومی تشکیل شده است که همگی در درون یک ظرف رومی قرار داشتند. قدمت این سکه‌ها به اواسط تا اواخر قرن سوم میلادی بازمی‌گردد. سکه‌های قدیمی‌تر این گنحینه از جنس نقره و سکه‌های جدیدتر از جنس مس ساخته شده بودند که نشان دهنده کاهش ارزش پول در منطقه است.

گنجینه اسپیلینگز

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

در سال 1999 گروهی با استفاده از دستگاه فلزیاب یک گنجینه بزرگ از اشیاء وایکینگی را در جزیره «گوتلاند» واقع در سوئد کشف کردند. این گنجینه در طول فیلمبرداری یک مستند پیدا شد. این گنجینه نام مزرعه‌ای که در آن پیدا شده است «اسپیلینگز» را گرفته و از 67 کیلوگرم شیء نقره و 20 کیلوگرم شیء برنز تشکیل شده است.

این مجموعه همچنین چند حلقه و دستبند را شامل می‌شود که قدمتشان به حدود 1100 سال قبل، یعنی دوران اوج وایکینگ‌ها در این منطقه تعلق دارد. مشخص نیست چرا این گنجینه دفن شده است.

گنجینه دانمارک

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

در سال 2021، ‌یک باستان‌شناس آماتور در دانمارک 22 شی‌ء طلایی را که نمادهای متعلق به قرن ششم میلادی روی آن‌ها نقش بسته است، با استفاده از فلزیاب در دانمارک کشف کرد. روی برخی از این آثار نمادها و نوشته‌های رمزی نقش بسته است که به نظر می‌رسد درباره حکمرانان آن زمان باشد.

این آثار همچنین یادآور اسطوره‌های مردم کشورهای اسکاندیناوی هستند. یکی از این آثار نیز به «کنستانتین» امپراتور روم اشاره دارد. کارشناسان معتقدند نمادهایی که روی آثار نقش بسته‌ سبب ارزشمند شدن آثار شده‌اند، نه شمار آثار. در بین این آثار یک مدال طلایی در اندازه یک بشقاب کوچک نیز کشف شد.

 گنجینه رومی و عصر آهن

گنجینه‌هایی که با فلزیاب کشف شدند (+عکس)

در سال 2020 میلادی، فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب گنجینه‌ای را در جزیره « «انگلسی»، واقع در  «ولز» کشف کرد. این گنجینه از 16 شیء تاریخی متعلق به عصر رومی و عصر آهن تشکیل شده است. در بین این مجموعه آثار تاریخی، علاوه‌بر قطعاتی از تجهیزات ارابه و سواره‌نظام، یک سنجاق‌سینه مجلل و چهار سکه متعلق به دوران رومی بریتانیا، یعنی از 43 تا 410 میلادی کشف شد.

متخصصان معتقدند بسیاری از این اشیاء از جمله اجزاء مربوط به ارابه و سوارکاری در فاصله بین 50 تا 120 میلادی در محل دفن شده بودند و سکه‌ها نیز در دوران رومی اضافه شده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان