ماجرای گودبرداری در حریم ایستگاه هواشناسی

پیرو اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر چند گودبرداری در مجاورت ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک تهران، مدیرکل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: «این گودبرداری‌ها مربوط به مجموعه هواشناسی نیست و توسط دانشگاه تهران در حریم ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک انجام شده است.»

پیرو اخبار منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر چند گودبرداری در مجاورت ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک تهران، مدیرکل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: «این گودبرداری‌ها مربوط به مجموعه هواشناسی نیست و توسط دانشگاه تهران در حریم ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک انجام شده است.»
 
به گزارش ایسنا، مازیار غلامی افزود: گودبرداری برای ساخت ساختمان بلندمرتبه است که بر اساس شنیده‌ها و اظهارات مسئولان دانشگاه تهران قرار است سه بلوک احتمالا 25 طبقه از سوی دانشگاه تهران با عنوان خوابگاه متاهلان ساخته شود.
 
وی تاکید کرد: در صورت احداث این ساختمان‌ها، استاندارد‌های هواشناسی نقض می‌شود و در نتیجه ایستگاه ژئوفیزیک قابلیت سنجش درست، پایش و پیش بینی مخاطرات هواشناسی در مرکز شهر تهران را از دست می‌دهد این در حالیست که ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک بعد از ایستگاه فرودگاه مهرآباد، بیشترین قدمت در زمینه پایش و اندازه گیری جو در شهر تهران را دارد و به روایتی توسط زنده یاد پرفسور حسابی بنا نهاده شده است.
 
مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: این ایستگاه که تنها ایستگاه هواشناسی در مرکز شهر تهران است، قدمت 61 ساله دارد و در سال 1342 و در قالب ایستگاه اقلیم شناسی ساخته و اندازه‌گیری و ثبت داده‌های هواشناسی به‌صورت دستی آغاز شد. از سال 1350 نیز داده‌ها و آمار‌های این ایستگاه بصورت مکتوب و در قالب سالنامه‌های آماری وجود دارد. از سال 1367 نیز به ایستگاه سینوپتیک ارتقا پیدا کرده است که داده‌های آن هم از نظر ملی و هم از نظر بین المللی دارای اهمیت ویژه است.
 
به گفته مدیر کل هواشناسی استان تهران در ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک اندازه‌گیری تمام کمیت‌های هواشناسی نظیر سمت و سرعت باد، فشار، دما، رطوبت، وضعیت ابرناکی، تشخیص پدیده‌های مختلف جوی، دید افقی، بارش، تشعشع سنجی و ... به‌صورت ساعت به ساعت و حتی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر انجام می‌شود.
 
مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره پیگیری‌های انجام شده برای ساخته نشدن این واحد ساختمانی در حریم ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک گفت: ما از بهمن ماه 1402 و قبل از اقدام و شروع به کار و گودبرداری مکاتباتی با موسسه ژئوفیزیک و دانشگاه تهران انجام داده‌ایم و درخواست رعایت حریم ایستگاه هواشناسی و استاندارد‌ها را داشتیم، اما متاسفانه پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. با مسئولان استانی نیز مکاتباتی انجام شده و آنان در حال پیگیری هستند.
 
غلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که با مساعدت و همراهی مسوولان، ساخت خوابگاه در حریم ایستگاه هواشناسی ژئوفیزیک با رعایت استاندارد‌های هواشناسی انجام شود تا مردم پایتخت از خدمات یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین مراکز سنجش، پایش و پیش بینی آب و هوای تهران محروم نشوند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان